کد خبر: ۴۷۴۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۵ - ۲۷ تير ۱۳۹۴ - 18 July 2015
وی با بیان اینکه براساس علم اقتصاد و تجربیات گذشته، ایجاد انحصار در هر بازاری منجر به رانت و فساد می‌شود، خاطرنشان کرد: مشخص نیست به چه دلیلی واردات خودرو منحصر به نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی شده است آن هم در شرایطی که نمایندگی واردات سه برندی که 70 درصد بازار خودروهای وارداتی را تشکیل می‌دهند در اختیار یک خانواده است.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به اصلاح دستورالعمل واردات خودرو اقدام نمی‌کند شورای رقابت راسا وارد عمل شده و با اصلاح دستورالعمل، واردات خودرو را رقابتی کند.

امرالله امینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: با دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت، واردات خودرو انحصاری شده و عمده آن در اختیار یک خانواده است.

وی با بیان اینکه براساس علم اقتصاد و تجربیات گذشته، ایجاد انحصار در هر بازاری منجر به رانت و فساد می‌شود، خاطرنشان کرد: مشخص نیست به چه دلیلی واردات خودرو منحصر به نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی شده است آن هم در شرایطی که نمایندگی واردات سه برندی که 70 درصد بازار خودروهای وارداتی را تشکیل می‌دهند در اختیار یک خانواده است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: انحصار در تولید داخلی خودرو کم بود که انحصار در واردات این محصول نیز به آن اضافه شده است. درواقع وزارت صنعت به جای آنکه در جهت کاهش انحصار تولید داخلی خودرو حرکت کند واردات این محصول را نیز انحصاری کرده است.

وی افزود:‌ در این شرایط و در حالیکه وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدامی برای اصلاح دستورالعمل واردات خودرو انجام نداده است شورای رقابت باید راسا وارد عمل شده و انحصار واردات خودرو را لغو کند.

امینی با بیان اینکه شورای رقابت وظیفه بزرگی برای احقاق حقوق مصرف‌کنندگان خودرو در کشور بر عهده دارد، تصریح کرد: این شورا باید در گام اول واردات خودرو را رقابتی و در گام بعدی تولیدکنندگان داخلی خودرو را مجبور به ارتقای کیفیت و حفظ حقوق مصرف‌کنندگان کند.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی‌که انحصار در تولید و واردات خودرو رفع نشود نمی‌توان از تولیدکنندگان و واردکنندگان انحصارگر توقع داشت که حقوق‌مصرف‌کنندگان را رعایت کنند زیرا انحصارگران تنها به فکر تامین منافع خود هستند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: