کد خبر: ۴۷۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۱ - ۱۹ تير ۱۳۹۴ - 10 July 2015
پانکاج بانسال، بازرگان هندی با این نگرانی که برداشته شدن تحریم های غربی علیه ایران کسب و کارش را کساد خواهد کرد، از خواب و خوراک افتاده است.
بانسال 43 ساله می‌گوید اکنون که صادراتش به ایران به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده است، برای اینکه کابوس نبیند قرصهای خواب آور مصرف می‌کند.

شرکت بازرگانی "تی ام ای اینترنشنال" بانسال پس از اینکه رقیبانش به دلیل تحریم های غربی از بازار ایران خارج شدند، فعالیتش را از فلزات به قطعات خودرو و مواد شیمیایی توسعه دادیافت.

او یکی از هزاران صادرکننده ای است که به دلیل حمایت نکردن هند از تحریم ها، از رونق سه ساله تجارت با ایران برخوردار شد. طی مدت مذکور صادرات هند به ایران دو برابر شد و به پنج میلیارد دلار رسید و کمک کرد کسری تجاری دو جانبه نصف شود.

اکنون با پیش رو قرار گرفتن توافق هسته ای و چشم انداز برداشته شدن تحریم های اقتصادی، این صادرکنندگان ممکن است توسط رقیبان اروپایی و آمریکایی کنار زده شوند.

احیای دوستی تاریخی هند با ایران دورنمای منافع بازرگانی بلندمدت را برای این کشور مطرح کرده با این همه رنج کوتاه مدت برای خریداران نفت و بانک های هندی که از تاخیر در پرداخت پول نفت به دلیل تحریم ها سود می‌بردند، نمایان شده است.

گروهی از صادرکنندگان هندی هفته گذشته با آرون جایتلی، وزیر دارایی هند به منظور لابی برای کمک گرفتن برای حمایت در برابر حضور رقیبان دیگر در بازار ایران دیدار کردند اما از این دیدار دست خالی برگشتند.

اس.سی رالهان، رییس سازمان فدراسیون صادرات هندی ‌می‌گوید برداشته شدن تحریم های غربی علیه ایران تاثیر نامطلوبی بر صادرات هندی به ویژه صادرات کالاهای غیرکشاورزی خواهد داشت.

با اینهمه میلیون ها کشاورز هندی از تسهیل تحریم های ایران که خریدار بزرگ برنج باسماتی، کنجاله، شکر، جو و گوشت بوده است، لطمه خواهند دید. ایران تحت تحریم های غربی برای خرید کالاها از هند حداکثر 20 درصد بالاتر از قیمت جهانی پرداخت می‌کرد.

به گفته بی.وی مهتا، مدیر انجمن عصاره گیران هند، ایران اکنون به تامین کنندگان دیگری مانند کشورهای آمریکای جنوبی متمایل شده که با قیمت بسیار کمتری در مقایسه با هند به ایران کالا صادر می‌کنند و این امر رقابت هندی‌ها را دشوار کرده است.

صادرکنندگان هندی می‌گویند شرکت هایی از آلمان، ایتالیا و فرانسه که زمانی بازار ایران را در اختیار داشتند، فروش محصولات مصرفی از پوشاک تا خودرو را ازسر می‌گیرند و پروژه‌های بزرگی مانند توسعه متروی تهران را بدست خواهند گرفت.

با این همه مقامات وزارت بازرگانی هند می‌گویند رونق اقتصادی که ایران با برداشته شدن تحریمها پیدا خواهد کرد، فرصت هایی را برای شرکت های دارویی، فناوری اطلاعات و بازرگانی هندی فراهم می‌کند.

به عنوان مثال دو کشور در ماه مه قراردادی را برای ساخت بندر چابهار امضا کردند که مسیر تجاری جدیدی را به سوی آسیای مرکزی خواهد گشود.

به گفته یک مقام هندی، ممکن است این کشور بخشی از صادرات مهندسی به ایران را از دست دهد اما فرصت های جدید برای محصولات هندی به وجود خواهد آمد. بعضی از مقامات هندی از افزایش وام های کم بهره به صادرکنندگان و لابی برای توافقات زیرساخت حمایت می‌کنند تا کاهش توان رقابت شرکت های هندی در بازار ایران را تا حدودی جبران کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: