کد خبر: ۴۶۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۲ - ۱۷ تير ۱۳۹۴ - 08 July 2015
سلطان بن سلیم رئیس منطقه آزاد جبل علی و هیئتی از شرکت Dp World امارات که مدیریت 65 بندر در آفریقا، اروپا، خاورمیانه، هند و از جمله منطقه آزاد جبل علی امارات را به عهده دارد از ظرفیت های منطقه آزاد انزلی بازدید کرد.
بانکداری ایرانی ـ سرویس گردشگری و مناطق آزاد:  در این بازدید که اکبر ترکان دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور به عنوان دعوت کننده این هیئت حضور و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی حضور داشتند راهکارهای توسعه همکاری ها میان مناطق آزاد ایران به ویژه منطقه آزاد انزلی مورد بررسی قرار گرفت. 

توسعه همکاری امارات با مناطق آزاد ایران
سلطان بن سلیم در این بازدید با قابل توجه خواندن ظرفیت های این منطقه به ویژه مجتمع بندری در حال ساخت کاسپین اظهار داشت: در سال های گذشته همکاری های خوبی با مناطق آزاد کیش و قشم داشته ایم که امیدواریم تبادلات تجاری، اقتصادی و بازرگانی میان منطقه آزاد جبل علی و بنادر امارات متحده عربی با منطقه آزاد انزلی گسترش یابد.
رییس منطقه آزاد جبل علی امارات اظهار کرد: بدنبال توسعه همکاری با مناطق آزاد ایران هستیم.
سلطان بن سلیم افزود: در حال شناسایی زمینه های همکاری و سرمایه گذاری در این منطقه هستیم و بسیار تحت تاثیر فعالیت های در حال انجام در منطقه آزاد انزلی بویژه مجتمع بندری کاسپین قرار گرفتیم.
وی ادامه داد: در سال های گذشته همواره در حال همکاری با جمهوری اسلامی ایران و مناطق آزاد ایران نظیر کیش بودیم و امیدواریم در این سفر علاوه بر توسعه همکاری با منطقه آزاد انزلی که بسیار به آن راغب هستیم، با دیدار از مناطق آزاد چابهار و قشم همکاری ها را گسترش دهیم.
رییس منطقه آزاد جبل علی امارات خاطرنشان کرد : امکانات خوبی برای توسعه همکاری ها و حمل و نقل کالا از مسیر منطقه آزاد انزلی به اکتائو قزاقستان وجود دارد.
سلطان بن سلیم گفت: این سفر طلیعه همکاری های بیشتر بین دو کشور امارات و ایران خواهد بود .

به توسعه کشور فکر کنیم
مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور نیز در جریان این بازدید گفت: باید در فضای جدید بین المللی، به دنبال راه های استفاده از ظرفیت ها برای توسعه کشور باشیم.
اکبر ترکان گفت: در فضای جدید بین المللی، مشکلات تحمیل شده به ما کاهش خواهد یافت و باید در این فضا به دنبال راه های استفاده از ظرفیت های جغرافیایی، توانمندی ها و منابع برای توسعه کشور در زمینه های مختلف باشیم.

کاسپین هاب ترانزیتی کشورهای حاشیه دریای خزر
هم چنین در این بازدید رضا مسرور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی ضمن معرفی فرصت های سرمایه گذاری و ظرفیت های این منطقه در بخش های زیرساختی، اقتصادی و گردشگری گفت: این منطقه در مسیر کریدور شمال جنوب قرار گرفته است و زمینه برای تسهیل در ترانزیت کالا در مسیر تجاری با کشورهای حاشیه دریای خزر در این منطقه فراهم شده است. 
مسرور مسیر نوستراک را کوتاه تر و با هزینه کمتر نسبت به مسیر ترانزیتی موجود میان آسیا و اروپا اعلام کرد و گفت: به منظور بالابردن ظرفیت های حمل ونقل در کریدور شمال جنوب، علاوه بر پروژه در حال احداث اتصال این منطقه به خط ریلی اصلی ایران و اجرای طرح توسعه بندر انزلی، سازمان منطقه آزاد انزلی در حال ساخت مجتمع بندری کاسپین است که در مرحله نهایی با 22 پست اسکله ظرفیت تخلیه و بارگیری 15 میلیون تن کالا را در هر شیفت کاری خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی هم چنین آمادگی این سازمان را برای واگذاری پست های اسکله مجتمع بندری کاسپین به سرمایه گذاران مستقر در بندر و منطقه آزاد جبل علی امارات به صورت مشارکتی و یا در قالب BOT اعلام کرد. 
مسرور تاکید کرد: مجتمع بندری کاسپین بزرگترین بندر ایران در دریای خزر است و در بازدید اخیر رئیس جمهور از این بندر بر تبدیل این بندر به هاب ترانزیتی کشورهای حاشیه دریای خزر تاکید شده است که این موضوع بیانگر جایگاه بندر کاسپین در معادلات اقتصادی و بین المللی است.
وی پیشنهاد کرد: شورای همکاری مناطق آزاد کشورهای حاشیه دریای خزر تشکیل شود تا با بهره گیری از ظرفیت های بورس کالای منطقه، فعال سازی کریدور شمال جنوب و تکمیل زیرساخت های مختلف؛ منطقه آزاد انزلی به مرکز داد و ستد کشورهای آسیای میانه تبدیل شود و کشور امارات متحده عربی نیز می تواند از طریق این منطقه اقدام به صادرات به کشورهای حاشیه دریای خزر نماید.
بازدید از فاز تجارت و گردشگری منطقه، مجموعه طرح ساحلی و برج مسکونی طاووس از دیگر بخش های بازدید یک روزه رییس منطقه آزاد جبل علی امارات از منطقه آزاد انزلی بود.  

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: