کد خبر: ۴۶۵۴۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۸ - ۰۸ تير ۱۳۹۴ - 29 June 2015
براساس قانون خدمات، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری مجاز از مالیات معاف هستند ولی اگر موسسات از بانک مرکزی دارای مجوز نباشند، مشمول مالیات می‌شوند. براساس قانون، تنها از هزینه های سود پرداخت کارمزد از بانک‌ها و موسسات مالی مجاز مالیات دریافت می شود.

بانکداری ایرانی – سرویس اقتصاد کلان ؛  علی‌رضا طاری‌بخش در نشست خبری امروز با اشاره به این‌که در سال گذشته مجموعا 22 هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده و 12 هزار میلیارد تومان نیز عوارض دریافت شده است، گفت: مجموعا 450 هزار مودی مالیات بر ارزش افزوده در کشور وجود دارند که در سامانه مالیاتی ثبت‌نام کرده‌اند.

 آخرین میانگین ابرازی مالیات بر ارزش افزوده توسط طلافروشان مربوط به زمستان سال گذشته ۹۰۰ هزار تومان بوده است، البته این میزان مالیات نسبت به دوره های قبل کمتر است. بر این اساس، مالیات ابرازی با واقعیت منطبق نیست و سازمان امور مالیاتی براساس حسابرسی ها مالیات واقعی را وصول خواهد کرد.

وی با اشاره به این‌که در سال جدید سالن‌های پذیرایی، سفره‌خانه و چلوکبابی‌ها فراخوان شده‌اند و تا پانزدهم ماه جاری باید اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه دهند، تصریح کرد: حمل‌و‌نقل از مالیات معاف است و مالیات بر ارزش افزوده تنها در حلقه نهایی مصرف گرفته می‌شود، بنابراین در حلقه‌ها تولید‌کننده مالیات مضاعفی پرداخت نمی‌کند.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی همچنین عنوان کرد: در واقع نرخ مالیات بر ارزش افزوده در قیمت خرید منهای قیمت فروش ضرب می‌شود.

طاری بخش در بخش دیگری از سخنان خود از دریافت مالیات از موسسات مالی غیرمجاز خبر داد و گفت: براساس قانون خدمات، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری مجاز از مالیات معاف هستند ولی اگر موسسات از بانک مرکزی دارای مجوز نباشند، مشمول مالیات می‌شوند. براساس قانون، تنها از هزینه های سود پرداخت کارمزد از بانک‌ها و موسسات مالی مجاز مالیات دریافت می شود.

وی ادامه داد: اما از آنجا که هزینه های سود و کارمزد در موسسات غیرمجاز قابل قبول نیست، مالیات بیشتری از این موسسات دریافت خواهد شد. بانک‌های مجاز در ازای سود و کارمزد به دلیل قابل قبول بودن مالیات کمتری می پردازند؛ بنابراین افرادی که از موسسات غیرمجاز تسهیلات دریافت می کنند، به دلیل قابل قبول نبودن سود و کارمزد آنها مالیات بیشتری به نظام مالیاتی پرداخت می کنند.

وی همچنین درباره تاثیر نرخ مالیات بر ارزش افزوده در رکود اقتصادی با اشاره به این‌که این نوع مالیات از مصرف گرفته می‌شود و نه از تولید، خاطر نشان کرد: به همین دلیل نرخ مالیات برارزش افزوده تاثیر چندانی بر تولید ندارد و از سویی دیگر با توجه به این‌که مودیان مالیات‌های جمع‌آوری شده را در دوره‌های سه ماهه می‌پردازند می‌توانند با داشتن این مبالغ به عنوان امانت دولت حساب‌های مالی خود را ساماندهی کنند.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی همچنین با اشاره به این‌که امکان نصب صندوق‌های فروش برای 30 صنف فراهم شده‌، گفت: به دلیل عدم ضمانت قانونی درست از اجرای این طرح استقبال نشد و از سویی دیگر زمانی صندوق‌های فروش کارایی دارند که اطلاعات مودیان به صورت شفاف نزد سازمان امور مالیاتی باشد.

طاری‌بخش با اشاره به این‌که دریافت مالیات بر ارزش افزوده از سوی کسانی که فراخوان نشده‌اند مصداق گرانفروشی است، تصریح کرد: در این امر سازمان تعزیرات حکومتی و سامانه مربوطه وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیر است. نرخ مالیات بر ارزش افزوده در ایران چندان بالا نیست و با توجه به این‌که این مالیات‌ها در بازار و کشور توزیع می‌شود، باعث رکود نخواهد شد.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور افزود: مودیان می توانند از این فرصت سه ماهه برای ساماندهی به نقدینگی خود استفاده کنند، این در حالی است که در برخی از کشورها مودی باید مالیات خود را روزانه و یا حداکثر ۱۰ روز با دولت تسویه کند.

وی با بیان اینکه صندوق‌های فروش که مالیات بر ارزش افزوده را به طور شفاف به سازمان امور مالیاتی اعلام می کردند، دارای ضمانت اجرایی کامل نبود، گفت: به دنبال آن هستیم که این صندوق‌ها با ضمانت اجرایی کافی در همه صنوف مرتبط بر مالیات بر ارزش افزوده تعبیه شود تا بتوانیم مالیات شفاف را دریافت کنیم.

طاری بخش در پاسخ به این سئوال که اگر صنوفی مالیات خود را به طور کامل به سازمان امور مالیاتی پرداخت نکنند شما از کجا متوجه می‌شوید؟ گفت: شاخص‌های ما فعلا فاکتور فروش و سوابق هر مودی است و با استفاده از این سوابق و اطلاعات خود مالیات بر ارزش افزوده هر مودی را تخمین زده و از وی دریافت می کنیم و اگر متوجه شویم که مالیات واقعی را اعلام نکرده، حتماً از مکانیزم‌های قانونی خود در این باره استفاده خواهیم کرد.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور درباره مالیات ۹ درصد ارزش افزوده در ایران و بالا بودن نرخ آن، گفت: ۱۵۰ کشور دنیا مالیات بر ارزش افزوده می گیرند که میانگین دریافتی آنها حدود ۲۰ درصد است و ایران در وصول مالیات بر ارزش افزوده جزو کشورهای ارزان محسوب می شود.




نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: