کد خبر: ۴۶۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۰۲ تير ۱۳۹۴ - 23 June 2015
رئيس كل بيمه مركزي:
تدوين چارچوب نظري روشن اولين گام براي رسيدن به اين مهم است تا بتوانيم در قالب اين چارچوب نظري، سياست ها، اهداف و راهكار ها را تعريف كنيم و در نهايت با اجرايي كردن برنامه هاي عملياتي، بتوانيم بر مشكلات غلبه كنيم چرا كه بدون داشتن چارچوب نظري روشن در هر مسئله اي، نتايج اقدامات مشخص نخواهد بود.
بانکداری ایرانی – سرویس بانک و بیمه؛محمد ابراهيم امين رئيس كل بيمه مركزي در جمع كاركنان اداره كل نظارت بر صلاحيت هاي حرفه اي ضمن تقدير از زحمات آنها در پالايش شبكه فروش گفت: به دليل اهميتي كه بحث نظارت در ايفاي وظايف قانوني بيمه مركزي دارد، طبيعتا صرف وقت براي تبادل نظر و هم انديشي و نزديك كردن ديدگاه ها براي انجام اين ماموريت ها لازم است.

 رئيس كل بيمه مركزي با اشاره به ويژگي يك حكمران خوب گفت: تدوين چارچوب نظري روشن اولين گام براي رسيدن به اين مهم است تا بتوانيم در قالب اين چارچوب نظري، سياست ها، اهداف و راهكار ها را تعريف كنيم و در نهايت با اجرايي كردن برنامه هاي عملياتي، بتوانيم بر مشكلات غلبه كنيم چرا كه بدون داشتن چارچوب نظري روشن در هر مسئله اي، نتايج اقدامات مشخص نخواهد بود.

امين افزود: نظام توزيع بيمه با توجه به تجربه كشورهاي دنيا و تجربه اي كه ما در داخل ايران داريم از پيچيدگي هاي خاصي برخوردار است بدون آنكه ابتدا اين نظام توزيع تعريف شود، قالب بهينه اي در ذهن خود داشته باشيم، هريك از بحث هاي مطرح شده شايد در حيطه كار بيمه مركزي قرار نگيرد. اين كه بيمه مركزي به عنوان نهاد ناظر تا چه حدي در ساماندهي نظام توزيع بيمه در كشور بايد دخالت كند و ورود پيدا كند بايد در ابتدا تبيين شود.

وي در خصوص استفاده صنعت بيمه از اصطلاحات  رايج بيمه اي گفت: ما اين اصطلاحات را ترجمه كرده ايم و كاركردهاي تازه اي را براي آنها تعريف كرديم كه باعث برخي از مشكلات موجود است. مانند واژه كارگزار كه در عرف جهاني به معناي وكيل، مشاور و نماينده بيمه گذار است اما ما در آيين نامه ها براي كارگزاران  از طرف بيمه گر كارمزد در نظر گرفته ايم. يعني بيمه گر به نماينده بيمه گذار كه در خدمت بيمه گذار است، دستمزد بدهد.

رئيس كل بيمه مركزي در ادامه، اين اقدام را اولين قدم انحراف دانسته و گفت: واژه كارگزار از تجربيات جهاني گرفته شده اما در ايران كاركرد متفاوتي براي آن در نظر گرفته شده است و آن به عاملي تعريف شده است كه جايگاهش معلوم نيست. اگر با بيمه گذار است، چرا كارمزد در نظر گرفته ايم؟ اگر با بيمه گر است كه در اين صورت تعريف نماينده چيز ديگري است. چون تكيلف خودمان را با تجربياتي كه از ديگر كشور ها گرفته ايم، مشخص نكرديم، مشكلاتي را بوجود آورده ايم كه خود در حل آن مانده ايم.

بهترين كار اين است كه بيمه مركزي از طريق پژوهشكده بيمه، نظام توزيع را در كشور تعريف كند و با توجه به اينكه ۸۵ درصد فروش توسط نمايندگان و كارگزاران انجام مي شود، لذا اهميت تبيين كاركرد ها و تفكيك حوزه ها بيشتر احساس مي شود و پس از آن مي توانيم نحوه برخورد بيمه مركزي را مشخص كنيم.

رئيس كل بيمه مركزي با اشاره به مشكلات اخير يك شركت بيمه گفت: وظيفه بيمه مركزي نظارت بر عملكرد شركت هاي بيمه بايد از سرچشمه صورت گيرد، زماني كه به يك مدير فاقد دانش بيمه اي و مالي اجازه مديريت يك شركت بيمه را مي دهيم و بعد مجوز جذب هزار نماينده در عرض سه ماه را بدون كنترل ابزار هاي نظارتي شبكه فروش به آن شركت مي دهيم بايد انتظار چنين وضعي را داشته باشيم. ما بايد بدانيم كه نظارت بر عمليات بيمه گري يك مجموعه بهم پيوسته اي است كه از بالا به پايين سرايت مي كند و اگر از سرچشمه حضور نداشته باشيم در آخر، هر چقدر هم توانمند ظاهر شويم موثر نخواهد بود و آب آلوده شده است.

امين از افكار عمومي به عنوان موثرترين  ابزار براي اعمال نظارت نام برد و گفت: شما موظفيد تخلفات شبكه فروش را به شركت هاي بيمه مربوط كتبا اعلام كنيد و اگر شركت بيمه تمكين نكرد، آنرا اطلاع رساني كنيد تا افكار عمومي در جريان قرار گيرند.

وي خاطرنشان كرد: متخلفين از هيچ چيز به اندازه افشاي تخلفاتشان در برابر افكار عمومي هراس ندارند. براي همين منظور ما آيين نامه شفافيت و افشاگري اطلاعات را تدوين كرديم و آنرا به عنوان يكي از اركان  نظارت بيمه مركزي قرار داده ايم.

امين با يادآوري اين موضوع كه صنعت بيمه اعتماد مي فروشد و خود بايد شايسته اعتماد باشد گفت: پس كسي كه اعتماد مي فروشد نمي تواند متقلب و متخلف باشد.
رئيس كل بيمه مركزي خطاب به كاركنان اداره كل نظارت بر صلاحيت هاي حرفه اي گفت : بايد براي حل مسائل نگاهمان امروزي باشد، حل مسائل در دنياي امروز با شيوه هاي سنتي امكان پذير نيست، ما بايد به دنبال راهكارهاي امروزي باشيم. 

وي در پايان خاطر نشان كرد: نظارت مهم ترين وظيفه و كاركرد بيمه مركزي است و بايد بتواند مسائل را بخوبي تحليل كند . 

در ابتداي اين نشست، حبيب ميرزايي معاون نظارت و محمد جواد آقاجري مدير كل نظارت بر صلاحيت هاي حرفه اي نيز به ارائه گزارش عملكرد در اين حوزه پرداختند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: