کد خبر: ۴۵۷۸۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۵ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - 15 June 2015
تفاهم نامه همکاری میان سازمان منطقه آزاد قشم و آژانس همکاری های بین المللی ایران و ژاپن جایکا امروز در تهران به امضاء رسید.
در این مراسم که با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و مدیران جایکا برگزار شد تفاهم نامه همکاری میان طرفین با محوریت "طرح جامع توسعه پایدار جزیره قشم با رویکرد جزیره اکو"  امضاء شد. 

حمیدرضا مؤمنی در این خصوص گفت: منطقه آزاد  قشم می تواند در حوزه توسعه جوامع محلی از تجربیات جایکا به بهترین نحو استفاده کند. 

وی ادامه داد: تمام ابعاد زندگی مردم در جزیره قشم برای این سازمان اهمیت دارد و برای مشارکت مردم برای توسعه منطقه آزاد قشم و استفاده از تمامی ظرفیت های جوامع محلی باید استفاده کرد. 

مومنی با اشاره به اقتصاد مردم جزیره قشم گفت: اقتصاد مردم قشم بر روی 3 محور بازرگانی، شیلات و کشاورزی حرکت می کند که بخش کشاورزی متاسفانه به دلیل عدم وجود نزولات آسمانی و کمبود آب دچار مشکل شده است و تلاش ها برای احیاء این بخش از طرف سازمان منطقه آزاد قشم در حال پیگیری است. 

وی افزود: در بخش شیلات و بازرگانی نیز هنوز رویکردها بر اصول و معیارهای بومی و سنتی است که باید برای این دو بخش چارچوب های جدیدی در ابعاد ملی و منطقه ای تعریف شود. 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: در حوزه صنایع دستی نیز پیشرفت های خوبی حاصل شده است که در این بخش با مشارکت با بخش خصوصی و همکاری های ملی، صنایع دستی قشم به جایگاه خوبی دست خواهد یافت. 

مومنی تاکید کرد: مشکلات کمبود آب شرب در قشم هنوز پابرجاست ولی با تلاش های سازمان منطقه آزاد قشم این مشکل ظرف 6 ماه آینده به صورت کامل مرتفع و آب مصارف کشاورزی نیز تامین خواهد شد.

وی افزود: ژئو پارک قشم با 4 ژئو سایت گردشگر فراوانی را به قشم می آورد که البته مشکلاتی در ثبت جهانی آن پیش آمده که به زودی این مسئله نیز با رایزنی های انجام شده حل و فصل می شود. 
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم هم چنین از تولید 84 هزار تن ماهی ظرف 4 سال در جزیره قشم خبر داد. 

مومنی در ادامه از تاثیرگذاری جزیره قشم در بخش های نفت، گاز و انرژی گفت و تاکید کرد: قشم می تواند در حوزه انرژی به یک قطب فعال و تاثیر گذار در منطقه تبدیل شود. 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در پایان تاکید کرد: جزیره قشم را فدای توسعه ناهمگون نمی کنیم.

** جایکا دانش خود را به قشم منتقل می کند 
در این مراسم "کوهی ساتو" نماینده ارشد آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) با تشکر از حمایت های سازمان منطقه آزاد در پیشبرد اهداف این تفاهم نامه گفت: با این تفاهم نامه جزیره قشم به یک جزیره اکو تبدیل خواهد شد. جزیره ای مبتنی بر توسعه پایدار جوامع محلی و تاکید بر حفظ محیط زیست. 

وی در این مراسم درخواست کرد تا 5 نفر از مدیران عالیرتبه منطقه آزاد قشم برای معرفی و توسعه همکاری های دو طرف به کشور ژاپن عزیمت کنند. 

"کوهی ساتو" تاکید کرد: "جایکا" تمام تجربیات و دانش خود را برای توسعه جامعه محلی جزیره قشم به کار خواهد برد. 

هم چنین در این مراسم "سعید بنی عامریان" مدیر برنامه ریزی و بودجه سازمان منطقه آزاد قشم و مدیر پروژه جایکا در قشم، دکتر "هیدکی یوکیهیرا" مشاور تدوین پروژه جایکا و خانم "رزیتا فخر واعظی" کارشناس برنامه جایکا در ایران حضور داشتند.   

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: