کد خبر: ۴۵۶۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۲ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - 13 June 2015
وی در مورد اینکه چه تضمینی برای همکاری دستگاه‌ها در راستای ارائه اطلاعات به سازمان مالیات وجود دارد، اظهار داشت: در قانون پیش‌بنیی شده عدم همکاری و ارائه اطلاعات جرم است و از روز اول نیز نمی‌توان همکاری 100 درصد خواست بلکه شرایط فراهم شود و بعد اگر اطلاعات ندادند مقابله خواهیم کرد و ابتدا باید همه در مسیر قانون هدایت شوند.
رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: اصناف تا امروز (شنبه) مهلت دارند نظر خود را نسبت به چارچوب توافق ارائه دهند.


علی عسکری در گفت‌وگو با  فارس در مورد تفاهم با اصناف برای اخذ مالیات سال 93 اظهار داشت: تفاهم موضوع خارق‌العاده‌ای نیست و ممکن است بین دو طرف منعقد شده یا نشود.

رئیس سازمان امور مالیاتی در پاسخ به این سؤال که در برخی مصاحبه‌ها گفته شده نظر سازمان روی تفاهم 20 تا 25 درصد است، بیان داشت: اصلاً بحث 20 یا 25 درصد نیست بلکه می‌گوییم یا توافق می‌شود یا نمی‌شود.

معاون وزیر اقتصاد با تأکید بر اینکه موضوع تفاهم با اصناف ابعاد مختلف دارد، یادآور شد: در قالب یک چارچوب پیشنهادی به اصناف داده شده و اگر اظهارنامه در این چارچوب داده شود، طبق قانون اظهارنامه قبول یا رد می‌شود و یکی از موضوعات در حد تعیین شده است.

زمان تفاهم با اصناف هنوز مشخص نیست

وی ادامه داد: هنوز زمان تفاهم مشخص نیست، 2 بار مذاکره با اصناف صورت گرفته است و هنوز اینکه توافق شود مشخص نیست. از اول خرداد نیز مؤدیان موظف به ارائه اظهارنامه مالیاتی هستند که کارها در حال انجام است. قرار شد نتیجه مذاکرات را به سازمانی اعلام کنند و تا امروز شنبه فرصت دارند و اگر تفاهم نشود باز هم قانون اجرا می‌شود.

معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به این سؤال که اگر تفاهم صورت نگیرد ارائه مالیات چگونه خواهد بود، گفت: اتفاقی رخ نمی‌دهد و مردم اظهارنامه مالیاتی می‌دهند و سازمان بر مبنای قانون عمل می‌کند.

عسکری در مورد لایحه اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم اظهار داشت: قانون جدید پس از ابلاغ بلافاصله اجرا نمی‌شود، ظرف زمانی دارد و برای سال بعد قابلیت اجرا خواهد داشت. اکنون نظر شورای نگهبان تأمین شده و در دست بررسی این شورا قرار دارد.

وی در مورد لایحه دائمی شدن مالیات ارزش افزوده نیز بیان داشت: این لایحه نیز در دولت است و نمی‌دانم چه زمانی به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه قانون بودجه برای درآمدهای مالیات رشد پیش‌بینی کرده است، بیان داشت: سعی بر این است که این درآمدها که 72 تا 73 هزار میلیارد تومان است محقق شود.

حذف مالیات علی‌الراس پس از ۳ سال

معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به این سؤال که گفته بودید اخذ مالیات به شیوه علی‌الرأس در سال 94 اجرا نخواهد شد، تصریح کرد: در قانون جدید گفته شده علی‌الرأس بعد از 3 سال برداشته خواهد شد.همچنین یکی از موضوعات مالیاتی مربوط به بانک‌های اطلاعاتی است که از 3 سال قبل ایجاد شده است.

عسکری در پاسخ به این سؤال که مؤدیان مالیاتی معتقدند ارائه دفاتر به سازمان فقط برای جریمه نشدن است زیرا دفاتر خرید و فروش را سازمان قبول نمی‌کند، بیان داشت:‌ طبق قانون مؤدیان موظف هستند دفتر نگهداری کنند اما متأسفانه اطلاعات یک سال مؤدیان در دفاتر وجود ندارد و اگر درست تهیه شود طبق قانون پذیرفته شده و در غیر این صورت به شیوه علی‌الرأس مالیات گرفته می‌شود. بنابراین سازمان در چارچوب قانون عمل می‌کند، برخی اطلاعات دفاتر منطبق بر فعالیت مؤدی نیست و ناقص است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه 5 میلیون مؤدی وجود دارد، افزود: اگر قانون جدید بیاید بعد از 3 سال از ابلاغ علی‌الرأس حذف خواهد شد زیرا صدها پرونده از دوره قبل وجود دارد که باید طبق قانون قبل رسیدگی شود و برای کسانی که اظهارنامه یا دفاترشان رد شود قانون جدید اجازه می‌دهد تا انجام فرایند مدیریت ریسک باز هم مالیات علی‌الرأس اخذ شود.

عسکری در پاسخ به این سؤال که نحوه همکاری دستگاه‌هایی مانند بانک‌ها، سازمان‌های دارنده اطلاعات املاک و مستغلات با سازمان چگونه خواهد بود، گفت: مالیات در همه دنیا سخت است و هر کس بتواند، مالیات نمی‌دهد و دولتی و خصوصی هم ندارد، بنابراین اطلاعات هم‌وزن مالیات است و برخی دستگاه‌ها در کشور زندگی‌شان همین اطلاعاتشان است و فکر می‌کنند زندگی‌شان می‌رود که اشتباه می‌کنند. قانون جدید که بیاید 3 تا 4 سال همه کشور باید کار کنند چارچوب تبادل و شفافیت اطلاعات فراهم شود و بعد تکلیف دستگاه‌ها و مؤدیان مشخص می‌شود.

دستگاه‌‌ها اطلاعات مودیان را ندهند مجرمند

وی در مورد اینکه چه تضمینی برای همکاری دستگاه‌ها در راستای ارائه اطلاعات به سازمان مالیات وجود دارد، اظهار داشت: در قانون پیش‌بنیی شده عدم همکاری و ارائه اطلاعات جرم است و از روز اول نیز نمی‌توان همکاری 100 درصد خواست بلکه شرایط فراهم شود و بعد اگر اطلاعات ندادند مقابله خواهیم کرد و ابتدا باید همه در مسیر قانون هدایت شوند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: