کد خبر: ۴۵۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۵ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - 07 June 2015
بیست و پنجمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی با حضور وزیر امور اقتصاد و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی، مدیران عامل بانکها ومؤسسات اعتباری مجاز، مسئولان و کارشناسان نظام بانکی 10و11خرداد درسالن اجلاس سران برگزار شد.
با اهتمام ویژه حجت الاسلام سید امین جوادی مدیرعامل مؤسسه اعتباری عسکریه به امر آموزش و لزوم بهره‌گیری و آشنایی بیشتر مدیران مؤسسه با جدیدترین تحولات اقتصادی و بانکداری، مؤسسه اعتباری عسکریه به عنوان یکی از حامیان مالی بیست و پنجمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی با عنوان تورم تک رقمی پایدار، الزامات سیاسی و نهادی با شرکت حدود 70 نفر از معاونین، مدیران و روسای حوزه‌ها و شعب خود در این همایش حضور پررنگی داشت.

 بیست و پنجمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی با حضور وزیر امور اقتصاد و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی، مدیران عامل بانکها ومؤسسات اعتباری مجاز، مسئولان و کارشناسان نظام بانکی 10و11خرداد درسالن اجلاس سران برگزار شد.

در این همایش دو روزه علاوه بر تبیین سیاست های پولی و ارزی، نشست هایی با عنوان الزامات سیاست پولی و ارزی گذار به تورم تک رقمی، ارتقای سلامت و نظارت بانک مرکزی در راستای تامین ثبات مالی، الزامات نهادی پایداری تورم تک رقمی و اصلاح بازار اعتبار و تجدید ساختار بنگاه های اقتصادی و آخرین مباحث مرتبط با سیاست های پولی و ارزی کشور با حضور علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی؛ کارشناسان ارشد داخلی و بین المللی تشکیل شد.

در این همایش رئیس کل بانک مرکزی به موضوعاتی چون یکسانسازی نرخ ارز بعد از عادی شدن روابط بینالمللی، افزایش نقدینگی به 783 هزار میلیارد تومان و کاهش معوقات بانکی به 85 هزار میلیارد تومان و هشدار نسبت به سرمایهگذاری در مؤسسات غیرمجاز اشاره کرد.

یکی از بحث های مطرح شده در این همایش، راجع به نرخ ارز و یکسان سازی آن بود. در این رابطه رئیس کل بانک مرکزی گفت: یکسانسازی نرخ ارز یکی از سیاستهای مهم بانک مرکزی است. بعد از عادی شدن روابط بینالملل، رفع تحریمها و افزایش روابط کارگزاری بانکها حتما با تمهیدات لازم در پی اجراییشدن این سیاست هستیم.

و ی افزود:  بانک مرکزی به دنبال اجرای مطلوب و مدیریت شده سیاست یکسانسازی نرخ ارز است.بنابراین بعد از مهیا شدن تمامی شرایط بهطور کارشناسی شده و بدون عواقب همچنین با اطمینان نسبت به تکنرخی شدن ارز اقدام خواهیم کرد. همچنین رئیس کل بانک مرکزی از دلایل افزایش پایه پولی و علت رشد بدهی بانکها به بانک مرکزی سخن گفت. 

دکتر سیف حجم  نقدینگی در پایان سال 93 را 783 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود : از این میزان 60هزار میلیارد تومان مربوط به تحت پوشش قرار گفتن بانک قوامین و موسسه اعتباری کوثر و عسکریه می باشد .

رئیس کل بانک مرکزی ضمن اشاره به این موضوع که نام بانک ها و مؤسسات مجاز در سایت بانک مرکزی موجود است از مردم خواست برای انجام امور بانکی از همکاری با بانک ها و موسسات غیر مجاز جداً خودداری کنند.

علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در همایش امسال سخنرانی خود را با موضوع راهبرد دولت در دستیابی به تورم پایدار تک رقمی ارائه کرد. او در بخش دیگر سخنانش تاکید کرد که کاهش تورم به مرحلهی هسته سخت خود رسیده است و برخلاف گذشته که کاهش نرخ تورم با انضباط پولی و مالی به سرعت امکانپذیر بود، امروز کاهش هر واحد تورم نیازمند توجه به تجربه کشورهای دیگر و چالشها و محدودیتهای ساختاری اقتصاد ایران است.

طیب نیا، سلطه سیاستهای بودجهای دولت بر سیاستهای پولی بانک مرکزی از دیگر چالشها در این زمینه دانست که باعث شده کنترل نقدینگی و استقلال بانک مرکزی در این زمینه سلب شود. 
در این همایش نشست های دیگری با عنوان سیاست ارزی و گذار نرخ تورم، مقام ناظر و ترازنامه بانک ها، ابعاد فقهی سیاستگذاری پولی، چارچوب مناسب سیاست گذاری پولی و تامین مالی تولید برگزار شد.

رونمایی از اولین دانشنامه بانکی ایران، تقدیر از چهره های ماندگار بانکی، اعلام برندگان مسابقه تورم در آینه تصویر و برگزاری نمایشگاه کتاب های تخصصی اقتصادی با تخفیف ویژه از دیگر برنامه های این همایش بود.

در بیست و پنجمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی از صاحبنظران و اساتید خارجی در حوزه سیاست های پولی و بانکی نیز برای ایراد سخنرانی و انتقال تجارب جهانی در زمینه بانکداری مرکزی و برقراری ثبات مالی دعوت شده بود. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: