کد خبر: ۴۵۲۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۲ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - 02 June 2015
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توانیر گفت: مصرف برق کشور سالانه پنج تا 6 درصد رشد دارد.
آرش کردی با تاکید بر اینکه مصرف برق کشور دارای رشد زیادی است و این روند نیازمند کنترل و توجه به مصرف بهینه است، افزود: برای پاسخگویی به میزان رشد باید در سال پنچ هزار مگاوات برق به ظرفیت این بخش افزوده شود.

وی ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده تا افق ۱۴۰۰ ظرفیت منصوبه برق به ۱۰۰ هزار مگاوات افزایش خواهد یافت که باید طی این مدت، سالانه پنج هزار مگاوات برق اضافه کنیم که در این صورت مجموعا ۳۰ هزار مگاوات به ظرفیت شبکه اضافه خواهد شد.

کردی با بیان اینکه ایران رتبه ۱۳ تولید برق در دنیا را دارد،  ادامه داد: بنابراین باید به‌دنبال توسعه زمینه‌های جدید در تولید صنعت برق باشیم که در این زمینه ایجاد ظرفیت استفاده از انرژی های نو مدنظر است.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توانیر گفت: بهره‌گیری از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر یکی از برنامه‌های مهم شرکت مادر تخصصی توانیر است و در برنامه ششم توسعه کشور حدود پنج درصد کل ظرفیت شبکه برق از طریق انرژی پاک و تجدیدپذیر تامین خواهد شد که رقم قابل توجهی را شامل می‌شود.

کردی با بیان اینکه برای توسعه روزافزون این صنعت برنامه‌های مختلفی پیش‌بینی شده است افزود: بر این اساس چهار هزار مگاوات برق از طریق ظرفیت‌های جدید و یک هزار مگاوات برق دیگر به‌واسطه نوسازی و تعمیر واحدها حاصل می‌شود.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توانیر از افزایش راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور از ۳۷ به ۴۲ درصد در سال‌جاری خبر داد و گفت: توسعه هوشمندسازی شبکه برق و استفاده از ظرفیت‌های موجود در این بخش و همچنین حضور فعالانه بخش خصوصی در ساخت نیروگاه‌های برق از دیگر برنامه‌های شرکت توانیر طی سال‌جاری است.

کردی در ادامه با بیان اینکه افزایش تعرفه برق در سال گذشته اعمال شده است، ادامه داد: افزایش تعرفه برق در اسفند سال گذشته با رشد ۱۷ درصدی اعمال شده و در سال‌جاری رشدی در این بخش نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه با توجه به پیک مصرف برق در فصل تابستان، برای مشترکان پرمصرف برق تعرفه‌های سه‌گانه اعمال خواهد شد، افزود: براساس قانون رفع موانع تولید که از سوی رئیس‌جمهوری ابلاغ شده، در ماده ۱۲ ظرفیت عظیمی را برای حضور بخش خصوصی در بخش‌های مختلف به‌ویژه صنعت برق فراهم کرده که تحقق آن نتایج خوبی را رقم خواهد زد.

کردی، گام برداشتن در مسیر صادرات برق را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها و برنامه‌های شرکت توانیر عنوان کرد و با بیان اینکه تاکنون گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده است، افزود: بر این اساس ۲۵ میلیارد کیلووات ساعت صادرات برق در افق ۱۴۰۰ به کشورهای همجوار انجام خواهد شد که این امر مسیر پیشرفت اقتصادی کشور را هموار می‌کند.

وی با اشاره به اینکه استان زنجان به قطب برق، الکترونیک و آی‌تی کشور تبدیل می‌شود  گفت: استان زنجان به لحاظ زیرساخت‌های برق وضعیت خوبی دارد که تلاش می‌شود اقدامات بعدی آن نیز انجام شود. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: