بررسی عملکرد مالی شرکت بیمه ملت در چهار سال گذشته نشان میدهد که این شرکت از منظر بنیادین در بهترین وضعیت خود قرار داشته و توانسته بهطور پیوسته، وضعیت مالی و عملیاتی خود را بهبود بخشد. بر اساس دادههای موجود، بازدهی سرمایه و دارایی شرکت بهطور معناداری افزایش یافته و با مدیریت مؤثر بدهیها، نسبتهای مالی آن نیز بهبود یافتهاند.
به گزارش بانکداری ایرانی، بر اساس دادههای جدول، شاخصهای مالی شرکت در چهار سال اخیر روندی کاملاً صعودی داشتهاند. بازده دارایی از ۰.۵۵ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۳ درصد در سال ۱۴۰۳ افزایش یافته و بازده سرمایه نیز از ۱.۴۵ درصد به ۱۰ درصد رسیده است. بازده سرمایه در گردش رشد چشمگیری داشته و از ۴.۱۲ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۳۰ درصد در سال ۱۴۰۳ رسیده است. همچنین نسبت دارایی جاری نیز هر سال به تدریج افزایش یافته و از ۰.۷۵ به ۰.۸ رسیده است. این ارقام نشاندهنده بهبود قابل توجه عملکرد مالی، افزایش بهرهوری و ارتقای توان نقدینگی شرکت طی این دوره زمانی است.
عملکرد ماهانه بیمه ملت در سال جاری
در اردیبهشت ماه سال جاری، حق بیمه صادره توسط بیمه ملت برابر با ۱۵٬۰۷۴ میلیارد ریال و خسارت پرداختی معادل ۸٬۸۱۳ میلیارد ریال بوده است. از ابتدای سال مالی تا پایان اردیبهشت نیز مجموع حق بیمه صادره به ۴۱٬۸۹۸ میلیارد ریال و خسارت پرداختی به ۱۷٬۵۵۷ میلیارد ریال رسیده است.
این در حالی است که شرکت در دو ماه نخست سال گذشته حدود ۸٬۰۰۰ میلیارد ریال حق بیمه صادر کرده بود. مقایسه عملکرد سال جاری با سال قبل نشان میدهد که بیمه ملت در دو ماه نخست سال جاری توانسته حدود پنج برابر سال گذشته حق بیمه تولید کند که این موضوع حاکی از رشد قابل توجه فروش بیمهنامهها و افزایش سهم بازار این شرکت است.
نسبت خسارت در دو ماهه امسال حدود 40 درصد ثبت شده است که نشان از مدیریت پورتفوی این شرکت در جهت کاهش ریسک دارد.
محصولات نوآورانه و توسعه خدمات بیمهای
در ماههای اخیر، بیمه ملت چند محصول جدید به بازار معرفی کرده است. یکی از این طرحها، بیمه درمان تکمیلی ویژه کسبوکارهای کوچک و متوسط است که با هدف حمایت از بنگاههای اقتصادی خرد و متوسط طراحی شده است.
همچنین این شرکت با همکاری شرکت "لینکپ"، محصول نوآورانهای با عنوان "بیمه آتشسوزی هوشاسا" را رونمایی کرده است. این محصول مبتنی بر فناوری اینترنت اشیاء (IoT) طراحی شده و برای واحدهای مسکونی، صنعتی و غیرصنعتی قابل استفاده است. "هوشاسا" با بهرهگیری از دستگاههای هوشمند نصبشده در اماکن بیمهشده، اطلاعات مربوط به وقوع آتشسوزی را به صورت خودکار به بیمهگر ارسال میکند.
این ویژگی به بیمهگر امکان میدهد که در صورت بروز حادثه، در کوتاهترین زمان ممکن اقدامات لازم برای مقابله با آتشسوزی را انجام دهد. بدین ترتیب، این محصول نوآورانه علاوه بر افزایش ایمنی بیمهگذاران، به بهینهسازی فرایند ارزیابی و پاسخدهی در شرایط بحرانی کمک میکند.