کد خبر: ۲۲۱۱۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۶ - ۰۵ آبان ۱۴۰۳ - 26 October 2024
پرویز خوشکلام خسروشاهی، رئیس کل بیمه مرکزی

دومین جلسه شورایعالی بیمه را از زمان عهده‌دار شدن مسؤولیت بیمه مرکزی برگزار کردیم. در این جلسه دستورالعمل نحوه محاسبه و پرداخت خسارت بابت افت قیمت خودرو در حوادث رانندگی از محل لایه اجباری بیمه شخص ثالث به تصویب رسید.

پرویز خوشکلام خسروشاهی، رئیس کل بیمه مرکزی در کانال شخصی خود درباره تصویب مصوبه افت قیمت خودرو در شورای عالی بیمه نوشت:

چهارشنبه این هفته، دومین جلسه شورایعالی بیمه را از زمان عهده‌دار شدن مسؤولیت بیمه مرکزی برگزار کردیم. در این جلسه دستورالعمل نحوه محاسبه و پرداخت خسارت بابت افت قیمت خودرو در حوادث رانندگی از محل لایه اجباری بیمه شخص ثالث به تصویب رسید.

از همان زمان اجباری شدن بیمه شخص ثالث در سال 1347، شمول یا عدم شمول خسارت وارده بابت افت قیمت خودرو در لایه اجباری بیمه شخص ثالث(پوشش مالی 2.5درصد در بیمه‌نامه‌های شخص ثالث)، محل بحث صاحبنظران بیمه و حقوق و همچنین افکار عمومی بوده است، اما آنچه در عمل جاری و ساری بوده، عدم شمول بوده است.

در سال‌های اخیر به جهت جهش‌های تورمی متعدد و وارد شدن نرخ تورم به کانال‌های بالاتر از روندهای سابق، افت قیمت خودرو به معضل جدیدی در حوادث رانندگی تبدیل شد. بنابراین دولت قبل با پیشنهاد بیمه مرکزی و صنعت بیمه آئین‌نامه ماده 30 قانون بیمه شخص ثالث را اصلاح و خسارت وارده به وسیله نقلیه بابت افت قیمت در حوادث رانندگی را مشمول لایه اجباری بیمه شخص ثالث نمود و شورایعالی بیمه را مکلف کرد دستورالعمل نحوه محاسبه و پرداخت آنرا تعیین کند.

در همین راستا بیمه مرکزی با همکاری پلیس راهور، کانون کارشناسان رسمی دادگستری، مرکز وکلا و کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه و سندیکای بیمه‌گران ایران دستورالعمل مورد اشاره را تهیه نمود که در جلسه چهارشنبه این هفته شورایعالی بیمه به تصویب رسید.

شورایعالی بیمه فرصتی را برای بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه در نظر گرفت تا قبل از اجرائی شدن دستورالعمل، دوره‌های آموزشی و توجیهی جهت تبیین آن برای عوامل اجرائی در شرکت‌های بیمه و ارزیابان خسارت بیمه‌ای و سایر دست‌اندرکاران اجرائی مربوط برگزار شود و زیرساخت‌ها و الزامات مربوط به تبادل اطلاعات و انجام عملیات در سامانه‌های مختلف طراحی و آماده شود.

در این فرصت بیمه مرکزی نیز پیگیری‌های لازم را جهت اتخاذ تدابیری برای ممانعت از اثر منفی احتمالی این موضوع بر تعادل مالی شرکت‌های بیمه و ایجاد ناترازی به عمل خواهد آورد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: