کد خبر: ۲۲۰۵۵۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۱ - ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - 08 October 2024
بانکداری ایرانی گزارش می دهد؛
بانک گردشگری که طی سال‌های گذشته تلاش کرده بوده وضعیت خود را بهبود ببخشید در دوسال گذشته دوباره به وضعیت نزولی افتاده و سودآوری شرکت طی صورت‌های مالی منتشر شده کاهش شده است تا جایی که سبب نگرانی برخی از کارشناسان بانکی شده است.

چرا زنگ خطر بانک گردشگری به صدا درآمد؟بانک گردشگری که طی سال‌های گذشته تلاش کرده بوده وضعیت خود را بهبود ببخشید در دوسال گذشته دوباره به وضعیت نزولی افتاده و سودآوری شرکت طی صورت‌های مالی منتشر شده کاهش شده است تا جایی که سبب نگرانی برخی از کارشناسان بانکی شده است.

 به گزارش بانکداری ایرانی؛ در پایان سال 1402 این بانک گزارش کرده که سود خالص شرکت از رقم 15هزار و 770 میلیارد ریالی در سال 1401 با کاهش پنج برابری به رقم 3هزار و 523 میلیارد ریال کاهش یافته است.

علت اصلی این سقوط به کاهش درآمد بانک مربوط است. درآمد خالص تسهیلات و سپرده گذاری بانک که اصلی ترین منبع درآمدی است در این دوره 157 درصد کاهش داشت. در مقابل هزینه های شرکت رشدی بالای 100 درصدی داشته است. علاوه بر این هزینه مطالبات مشکوک الوصول بانک با افزایش 162 درصدی به رقم نزدیک 17 هزار میلیارد ریالی رسید. سود انباشته بانک هم با کاهشی حدود 6 برابری به رقم دو هزار و 475 میلیارد ریال رسید.

 

چرا زنگ خطر بانک گردشگری به صدا درآمد؟

همین رویه در سال جاری هم رخ داده است. در خرداد امسال سودسازی بانک کاهشی 57 درصدی داشته و به رقم 457 میلیارد ریال رسیده است در حالی که سال گذشته در دوره مشابه سوی بالای یک هزار میلیارد ریالی ساخته بود.

از طرف دیگر در شهریور امسال هم وضعیت درآمد از محل تسهیلات حدود 101 هزار میلیارد ریال بود در مقابل هزینه پرداخت شده بابت سود سپرده به مشتریان رقم 210 هزار میلیارد ریال بود این ناترازی مصارف و منابع سبب زیان بیشتر بانک شده و زنگ ها را به صدا درآورده است. در حالی که در شهریور پارسال درآمد و هزینه بانک نزدیک هم بوده و با درآمد از محل دیگر این ناترازی را جبران کرده بود.

طی گزارشی که روزنامه دنیای اقتصاد در اردیبهشت امسال از بانک گردشگری ارائه کرده نوشته است: «میانگین مانده «تسهیلات اعطایی» در دوره ارزیابی۲ساله ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بیش از ۳۳ همت بوده که پایین‌‌تر از میانگین بانک‌های تحت بررسی است. سهم «تسهیلات اعطایی» بانک گردشگری در سبد متوسط «تسهیلات اعطایی» بانک‌های تحت بررسی در برنامه ششم توسعه کمتر از یک‌درصد بوده که بسیار کمتر از میانگین شبکه است.

 

چرا زنگ خطر بانک گردشگری به صدا درآمد؟

سهم بانک گردشگری در میزان افزایش «تسهیلات اعطایی» بانک‌های تحت بررسی در دوره ارزیابی برنامه ششم توسعه از سال پایه تا پایان سال ۱۴۰۱ در برهه زمانی۷ ساله کمتر از یک‌درصد بوده که این نسبت بسیار پایین‌‌تر از میانگین این شاخص در بانک‌های تحت بررسی است. از نظر دور نمانده «مانده تسهیلات اعطایی» بانک از ۱۹ همت سال ۱۴۰۰ به ۴۷ همت در سال ۱۴۰۱ رسیده و به‌‌رغم خیز بلندی که برداشته کماکان سهم آن در سبد «تسهیلات اعطایی» شبکه کمتر از میانگین بانک‌های تحت بررسی است.

نسبت «تسهیلات اعطایی» به سپرده‌‌های بانک به‌‌نوعی بهره‌‌گیری مناسب از آنها را به نمایش می‌‌گذارد که این نسبت در بانک گردشگری در برنامه ششم توسعه و در دوره ارزیابی ۲ساله ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بسیار نحیف و فاصله بسیاری با متوسط عملکرد بانک‌های تحت بررسی و هنجارهای توصیه شده معمول دارد و طبیعتا موجب کمرنگ‌‌تر شدن «درآمد تسهیلات اعطایی» بانک گردشگری در شبکه می‌شود که در آینده بررسی خواهد شد.»

این پیش بینی روزنامه دنیای اقتصاد درباره «کمرنگ‌ترشدن درآمد تسهیلات اعطایی » در خرداد امسال به روشنی قابل مشاهده است و اگر این وضعیت تا پایان سال ادامه پیدا کند به دلیل اینکه سودده بانک جهش بیشتری نسبت به درآمد تسهیلاتی آن دارد ، این خطر وجود دارد که بانک گردشگری در چاله زیان‌دهی مجدد بیافتد و تمام دستاوردهای این بانک در سال های اخیر از بین برود.

 

*****************

 این رسانه ضمن توجه به اصول حرفه ای خود از پاسخ بانک گردشگری استقبال می کند چراکه تعامل سازنده از ارزش های سازمانی این پایگاه خبری است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: