کد خبر: ۲۱۷۶۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۹ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - 25 May 2024
بانکداری ایرانی گزارش می دهد؛
بررسی درآمد و سود بانک سامان نشان می دهد که این بانک با درآمد خود توانسته 50درصد سود خالص بسازد و این نکته زمانی مهم می شود که بدانیم بانکهای بزرگ دولتی، بورسی و خصوصی تنها توانستند 21 درصد از درآمد را به سود خالص تبدیل کنند و این نشان از بازده عملیات درآمدزایی بانک است.

درآمدزایی بانک سامان به دلیل فعالیت حرفه ای و عملیات بانکداری چنان رشد و توسعه خوبی داشته که توانسته این بانک را به بنگاهی سودساز و سالم تبدیل کند. در صنعت بانکداری ایرانی سودآوری و درآمدزایی صرف از محل بانکداری نیست. بلکه درآمد اغلب بنگاه داری و فعالیت در بازارهای غیرمولد مانند ملک حاصل می شود. ولی بانک سامان این مسیر را طی نکرده و تنها از محل عملیات تخصصی توانسته سودی سالم و بازده درآمدی 50درصدی را محقق کند.

به گزارش بانکداری ایرانی، بررسی درآمد و سود بانک سامان نشان می دهد که این بانک با درآمد خود توانسته 50درصد سود خالص بسازد و این نکته زمانی مهم می شود که بدانیم بانکهای بزرگ دولتی، بورسی و خصوصی تنها توانستند 21 درصد از درآمد را به سود خالص تبدیل کنند و این نشان از بازده عملیات درآمدزایی بانک است.

درآمد بانک سامان در فروردین امسال، نسبت به سال گذشته رشدی 55درصدی داشته و به بالاتر از 28 هزار میلیارد ریال رسید و مهمترین محل درآمد بانک درآمد از محل تسهیلات اعطایی است.

مانده تسهیلات بانک در فروردین 1403 مبلغ 1434 هزار میلیارد ریال است که فقط در فرودین 1403 درآمد از محل تسهیلات مبلغ 24هزار میلیارد ریال بوده و نشان از جهش درآمدی سال 1403 در پایان دوره دارد.

 

بررسی درآمدزایی و سودآوری بانک سامان در ماه های اخیر


درآمد سالانه بانک سامان نیست رشدی 50 درصدی را در دو سال گذشته تجربه کرده است. در اسفند سال 1401 جمع درآمد بانک حدود 205 هزار میلیارد ریال بود در حالی که در اسفند 1402 به بالاتر از 303هزار میلیارد ریال رسیده و جهش نزدیک به 50درصدی را تجربه کرد.

 

بررسی درآمدزایی و سودآوری بانک سامان در ماه های اخیر

 

اما این همه مواردی نیست که بانک سامان در ماه های اخیر نمایش داده است. رخدادادهایی که بانک سامان در گزارش 9ماهه خود عیان کرده نشان از وضع مناسب درآمدزایی و سودآوری دارد  چرا که این بانک نرخ بازده درآمد خوبی داشت. بانک سامان در این دوره بازده درآمدی 50 درصدی داشت یعنی به ازای درآمدهای محقق شده 50درصد سود خاص ساخت.

بررسی ها نشان می دهد که بانک سامان در گزارش صورت های مالی 9 ماهه خود 38 هزار و 692 میلیارد ریال سود ساخته است.

نکته جالب توجه اینکه خالص درآمد این بانک هم مبلغ 38هار میلیارد ریال بوده بنابراین بر اساس درآمد عملیاتی مناسب 73هزار میلیارد ریالی توانست سودخالص خوبی را محقق کند.

از طرف دیگر موضوع موضوعاتی مانند هزینه مالی و مطالبات هم بانک سامان در بین بانکهای بورسی عملکرد مناسبی داشته و  اعدادی که ثبت کرده عموما در رده اول تا پنجم این صنعت بودند.

گفتنی است که سود تسهیلات اعطایی بانک سامان در گزارش 9 ماهه که اخرین صورت مالی منتشر شده است، مبلغ 178 هزار میلیارد ریال ، هزینه های عمومی و اداری 33 هزار میلیارد ریال بوده که ۴۱ و ۵۴ درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش داشتند و سود خالص بانک مبلغ 38هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه ۴۱ درصد افزایش داشت.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: