کد خبر: ۲۱۶۷۵۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۳ - ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - 13 April 2024
بررسی بانکداری ایرانی از وضعیت بیمه دی در سال 1402؛
بیمه دی در بهمن سال 1402 نسب به دوره مشابه نزدیک به 80 درصد رشد داشته و از رقم 91هزار میلیارد ریال به 164 هزر میلیارد ریال رسید.

شرکت بیمه دی به عنوان یک بنگاه اقتصادی، سودآوری پایدار و کسب درآمد را به عنوان اصلی ترین هدف خود دنبال می کند تا بتواند با مدیریت هزینه ها و حفظ ارزش های سازمانی پاسخگوی صاحبان سهام و سایر ذینفعان خود باشد.این سخنان مدیرعامل شرکت بیمه دی برای توصیف این شرکت، نمود کاملی داشته و ارتقا شرکت در هر وجهی محقق شده است.

به گزارش بانکداری ایرانی ، مهمترین استراتژی شرکت تمرکز بر خرده فروشی و همچنین بیمه گری دیجیتالی بود مدیرعامل شرکت در میانه سال 1402 گفته بود که تمرکز اصلی ما بر بیمه گری دیجیتالی است و بسترسازی هم انجام شده است.

این یک ادعا نبود بلکه شرکت بیمه دی در هشتمین جشنواره ملی نوآوری برتر ایران موفق به کسب تندیس و لوح این رویداد شد. در این جشنواره که ۲۱ اسفندماه در دانشگاه شریف برگزار شد، ۱۰۰ شرکت از صنایع مختلف مورد ارزیابی قرار گرفتند که از این میان ۲۸ شرکت حائز دریافت لوح و تندیس این جشنواره شدند.

علاوه بر این، مدیر شبکه فروش بیمه دی هم اعلام کرده که تمرکز شرکت بر خرده فروشی با سه محور جذب، نگهداشت و پالایش است.

بهبود پورتفوی شرکت در جهت کاهش هزینه

بر اساس همین استراتژی اعلام شده بود که بیمه دی در بهمن سال 1402 نسب به دوره مشابه نزدیک به 80 درصد رشد داشته و از رقم 91هزار میلیارد ریال به 164 هزر میلیارد ریال رسید و برخلاف سال های گذشته این رشد شامل خسارت پرداختی نبود و خسارت پرداختی این شرکت تنها 60 درصد رشد داشت.

از سوی دیگر نسبت خسارت که در سال 1401 حدود 70 درصد بود ودر سال 1402 به 62 درصد کاهش یافته است. این بهبود نسبت خسارت و هزینه های پرداختی به مدیریت شرکت در حوزه بیمه درمان ربط دارد.

در سال 1401 نسبت خسارت بیمه درمان حدود 74 درصد بود که رقم بالایی در صنعت بیمه است ولی در بهمن 1402 این نسبت به 64 درصد کاهش یافته است.

توانگری تاثیر آن

بیمه مرکزی طی نامه‌ای با ابلاغ تأییدیه محاسبات توانگری مالی برای سال 1402، توانگری مالی شرکت بیمه دی را سطح یک، که عالی‌ترین سطح توانگری شرکت‌های بیمه‌ای است، اعلام کرد. بر اساس صورت های مالی حسابرسی شده سال 1401 شرکت بیمه دی امسال نیز توانست با عملکردی قابل قبول، توانگری سطح یک صنعت بیمه (129 درصد) را کسب نماید.
کسب این دستاورد ارزشمند در حالی صورت پذیرفته که بیمه دی در سال‌های اخیر به لحاظ حجم و میزان فروش، از جمله شرکت های برتر صنعت بیمه در کشور بوده و نگه داشتن شرکت در این سطح و نسبت توانگری، بیانگر رعایت اصول حرفه‌ای بیمه‌گری در انتخاب ریسک، بازنگری در قراردادهای اتکایی، تأکید بر وصول به موقع حق بیمه‌ها و مطالبات، مدیریت مؤثر بر وجوه نقد شرکت و سرمایه‌گذاری در بخش‌های سودآور است.

فقط طی 9ماه دوبرابر کل 1400 سود ساخت

در سال 1401 بیمه دی با وجود اینکه سود ده بود و عملکرد قابل توجهی داشت ولی روند این سوددهی منفی بود تاجایی که سود خالص شرکت نزدیک به 40 درصد کاهش داشت ولی در سال گذشته، بر اساس صورت های مالی منتشره در آذر 1402 روند سودهی جهش قابل توجه 151 درصدی داشت.در آذر 1402 شرکت هفت هزار و 7هزار و 744 میلیارد ریال سود خالص ساخت که پنجمین شرکت سود صنعت بیمه ایران شد.

این میزان از سود خالص جهش 151 درصدی نسبت به دوره مشابه را در پی داشت و نکته مهمتر اینکه بیمه دی تنها شرکت بیمه بورسی و دولتی ایران است که طی 9 ماهه منتهی به 31 آذر 1402 ، توانسته دوبرابر 1400 سود خالص بسازد.

گام جدید بیمه دی به سمت سودآوری و ارزش آفرینی پایدار شرکت بیمه دی در دوره ۹ ماهه منتهی به آذر 1402به ازای هر سهم ۱٫۳۰۲ ریال سود خالص شناسایی کرده است. این سود نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۵۱۸ ریال به ازای هر سهم بود، رشد ۱/۵ برابری را نشان می دهد.

رشد سودآوری شرکت در ۹ ماه اخیر، بیانگر عملکرد مناسب شرکت در حوزه بیمه گری و سرمایه گذاری بوده که می تواند شرکت را در مسیر سودآوری پایدار قرار دهد. شرکت بیمه دی با سرمایه ثبت شده ۵٫۹۵۰ میلیارد ریال طی عملکرد ۹ ماهه منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰ مبلغ ۷٫۷۴۵ میلیارد ریال سود شناسایی کرده است. این در حالی است که سود این شرکت در ۹ ماهه منتهی به ۱۴۰۱/۰۹/۳۰ مبلغ ۳,۰۸۵ میلیارد ریال بوده است.

رشد خیره کننده سود عملیاتی بیمه دی فروش شرکت در ۹ ماهه سال 1402 بالغ بر ۱۵۶,۴۷۶ میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل (۸۷,۲۷۲میلیارد ریال) معادل ۷۹ درصد رشد نشان می دهد.سود عملیات بیمه گری بیمه دی در ۹ ماهه منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰ به رقم ۹,۹۵۸ میلیارد ریال رسیده که در مقایسه با ۹ ماهه منتهی به ۱۴۰۱/۰۹/۳۰ رشد ۱۸۷ درصدی را نشان می دهد.
وجود سود عملیات بیمه گری و رشد چشمگیر آن نسبت به دوره مشابه سال قبل، فاکتور بنیادی مهمی در تحلیل سهم به شمار می‌رود چرا که به معنای گسترش و افزایش فروش و درآمد حق بیمه و مدیریت مناسب ریسک است.

افزایش سرمایه
از دیگر اقدامات مهم سال 1402 افزایش سرمایه شرکت بیمه دی بود. شرکت بیمه دی در بهمن ماه در حالی درخصوص تصویب افزایش سرمایه خود به مجمع نشست و افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۵٫۹۵۰ به ۲۰٫۰۰۰ میلیارد ریال طی دو مرحله، به تصویب مجمع رسید. به طوری که در مرحله اول، سرمایه شرکت از مبلغ ۵٫۹۵۰ به ۹٫۵۰۰ میلیارد ریال از محل سود انباشته و سایر اندوخته ها معادل ۶۰ درصد افزایش یافت و در مرحله دوم مجمع مصوب نمود که هیأت مدیره این سرمایه را طی مدت دو سال از مبلغ ۹٫۵۰۰ به ۲۰٫۰۰۰ میلیارد ریال افزایش دهد که این مبلغ نیز معادل ۱۱۱٪ خواهد بود.

 

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: