کد خبر: ۲۱۵۳۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۵ - ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - 21 January 2024
اختصاصی بانکداری ایرانی ؛
صنعت بیمه ایران با تعلیق کارت سبز بیمه با مشکلات جدی همراه شده و اگر این تعلیق رفع نشود صادرات و اقتصاد ایران تحت الشعاع قرار گرفته و شرایط به مراتب بدتر می شود بنابراین بیمه مرکزی باید با کمک دستگاه دیپلماسی سریعا به رفع این تعلیق اقدام کند.

صنعت بیمه ایران با تعلیق کارت سبز بیمه با مشکلات جدی همراه شده و اگر این تعلیق رفع نشود صادرات و اقتصاد ایران تحت الشعاع قرار گرفته و شرایط به مراتب بدتر می شود بنابراین بیمه مرکزی باید با کمک دستگاه دیپلماسی سریعا به رفع این تعلیق اقدام کند.

به گزارش بانکداری ایرانی، از آذرماه سال ۱۴۰۱ شورای دفاتر کارت سبز بین‌المللی، عضویت دفتر ایران را از ۱۱ دی‌ماه سال‌جاری تعلیق کرد و این موضوع تاثیر زیادی بر وضعیت شرکت های حمل و نقل ایران گذاشته است اما ظاهرا کارشناسان بیمه مرکزی تنها به دادن شعارهای کم اهمیت کار دیگری ندارند که انجام دهند.

اهمیت کارت سبز بر ناوگان ایران بر کسی پوشیده نیست. مجید تقی‌‌‌لو، سرپرست معاونت اتکایی بیمه مرکزی با اشاره به اهمیت کارت سبز در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای فرامرزی اخیرا گفته که بیمه مرکزی عزم جدی برای رفع تعلیق کارت سبز داشته و اقداماتی چون تشکیل کارگروهی تحت عنوان کارگروه ساماندهی ساختار دفتر کارت سبز، اصلاح و تصویب آیین‌نامه شماره ۱۰۳ موسوم به آیین‌نامه اجرایی قانون الحاق دولت ایران به سیستم بین‌المللی بیمه مسوولیت مدنی وسایط نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث (کارت سبز) توسط شورای‌‌‌عالی بیمه، ایجاد دفتر کارت سبز ایران از طریق تاسیس موسسه مجری بیمه‌‌‌های شخص ثالث بین‌المللی؛ برگزاری جلسات متعدد با نهادهای مرتبط همچون وزارت امور خارجه، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و...، دیدار با سفرای کشورهای عضو کارت سبز و برگزاری جلسات مشترک آنلاین با برخی از مدیران ارشد شورای دفاتر کارت سبز و... را انجام داده است.

بر اساس این گزارش، بر کسی پوشیده نیست که کشور چقدر به ناوگان خارجی برای صادرات و واردات وابسته است و باید سریعا این تعلیق رفع شود؛ چرا که کامیون ها پس از طی مسیر داخلی باید بیمه نامه را در مرز خریداری کنند که این امر برای کامیون ها با پلاک ایرانی و خارجی امری ضروری است. چنانچه رانندگان قادر به تهیه بیمه سبز برای کامیون ها در مسیرهای ترانزیتی نشوند عملاً فعالیت ناوگان ایرانی به سرحد مرزهای کشور محدود می شود و وابستگی کشور به ناوگان خارجی برای کالاهای وارداتی و صادراتی به ویژه کالاهای اساسی کشور (دارو، مواد اولیه و مواد غذایی) به شدت افزایش می یابد. ولی در حال حاضر این امر ممکن نیست و تمام صادرات ایران تحت الشعاع این مساله قرار گرفته است.در حال حاضر کامیون داران ایرانی به کشورهای اروپایی نمی توانند رفت و آمد کنند و این موضوع بسیار برای اقتصاد ایران جدی است و سبب کاهش صادرات و ارزآوری شده است و وقتی این رویه تداوم داشته باشد، یعنی اقتصاد ایران کوچک و کوچک تر می شود و این برای اقتصاد ایران اصلا مفید نیست.

اما نتیجه اقدامات بیمه مرکزی تا امروز، چیزی نبود که به کمک اقتصاد ایران بیاید. این وضعیت با اقدامات جزیی بیمه مرکزی ممکن نیست و باید دستگاه دیپلماسی کشور وارد حوزه عملیاتی شود. باید در حوزه زیرساخت‌ های حمل‌ و نقل دریایی، ریلی و جاده‌ ای سرمایه‌ گذاری شود. باید اجازه حضور بخش خصوصی در این مسیر را به‌ طور مداوم بدهند و رویه‌ های نادرست اصلاح شود. باید وضعیت بیمه گری کشور تغییر کند تا این وضعیت بیمه مرکزی و تعامل کم با دنیای خارج وجود دارد این شرایط تغییر جدی نخواهد کرد.

بنابراین همانگونه که اشاره شد، بیمه مرکزی باید سریعا با تعامل جدی با دستگاه دیپلماسی به رفع مشکل اقدام کند.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: