کد خبر: ۲۱۴۲۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۳ - ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - 27 November 2023
اختصاصی بانکداری ایرانی ؛
یکی از چالش‌های نظام بانکی ما جدا شدن بانک‌ها از مأموریت‌های اصلی و رفتن به سمت اقداماتی مانند بنگاه‌داری است. اما در این برخی از بانک تلاش می کنند تا جای ممکن از بنگاه داری پرهیز کنند و هر دارایی که در ان شبهه بنگاه داری است را به فروش رسانده یا سهامش را در بورس عرضه می کنند.

تلاش بی وقفه بانک صادرات برای پرهیز از بنگاه داری؛ دنبال کردن اصول بانکداری حرفه ایبانک صادرات در سال‌های اخیر اقدامات مهمی برای پرهیز از بنگاه داری انجام داده گه شامل مزائده و عرضه اولیه سهام و اقدامات دیگر بوده است.

به گزارش بانکداری ایرانی، یکی از چالش‌های نظام بانکی ما جدا شدن بانک‌ها از مأموریت‌های اصلی و رفتن به سمت اقداماتی مانند بنگاه‌داری است. اما در این برخی از بانک تلاش می کنند تا جای ممکن از بنگاه داری پرهیز کنند و هر دارایی که در ان شبهه بنگاه داری است را به فروش رسانده یا سهامش را در بورس عرضه می کنند.

مزایده و فروش هر دارایی اعم از مسکن و شرکت و هر چیزی سبب می شود تا دو اتفاق مهم بیافتد . نخست اینکه این عرضه ها به اقتصاد در راستای کاهش تورم کمک می کند و در نگاه دوم سبب می شود تا قدرت بانک در تسهیلات دهی بالاتر برود . در واقع، وقتی بانکی عرضه ای را انجام می دهد میلیاردها تومان بر قدرت وام دهی ان بانک افزوده می شود. بانک وجوه خرد مردم را جمع می‌کند و به‌عنوان تسهیلات به تولیدکنندگان و یا کارآفرینان می‌دهد. در حقیقت، این فروش مازاد و عرضه هاست که یک سرمایه‌گذار بزرگی مانند بانک برای بخش‌های مولد اقتصادی انجام می دهد. حال تصور کنید که وقتی یک بانک دارایی خود را وارد بخش مسکن می‌کند قیمت در این حوزه را افزایش می‌دهد. اتفاقی که هم اکنون در مسکن افتاده بخشی از آن مربوط به بنگاه‌داری بانک‌ها در این حوزه است، بنابراین بانک صادرات به همین دلایل تا کنون از بنگاه داری فاصله گرفته و در سالهای اخیر اقدامات مثبت زیادی در این حوزه انجام است.

بر اساس این گزراش، در سال 1399 بانک صادرات ، عرضه اولیه سهام شرکت سرمایه‌‌گذاری گروه مالی سپهر صادرات با ۶ میلیارد سهم عرضه کرد.البته این رویه بانک صادرات تا امروز ادامه داشته و به روش های مختلف انجام شده است.

تا جایی که در سال جاری، این بانک با انجام ۵۳ مزایده، موفق به فروش ۱۰۱ رقبه ملک مازاد خود به ارزش ۲۵۸۴ میلیارد ریال شده که تلاش مهمی در راستای پرهیز از بنگاه داری و حمایت از واحد‌های تولیدی و اقتصادی کشور بوده است.
اما این همه اقدامات بانک صادرات نیست بلکه نه تنها بنگاه داری نکرده بلکه تلاش کرده به تامین مالی بنگاه های اقتصادی کمک کند. بر همین اساس، بانک صادرات ایران در ادامه تلاش‌ها و برنامه‌های عملیاتی خود در راستای تامین مالی بنگاه‌های تولیدی، کمک به استمرار و افزایش اشتغال در کشور و همچنین پرهیز از بنگاه‌داری، توجه ویژه‌ای به تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی در بخش‌های مختلف دارد.

به نحوی که از ابتدای سال ۱۴۰۲ بیش از ۵۰۹۵۰۸ میلیارد ریال در بخش صنعت و معدن، بیش از ۵۹۳۵۴ میلیارد ریال در بخش کشاورزی، بیش از ۱۱۶۵۴۰۵ میلیارد ریال در بخش خدمات و بازرگانی و بیش از ۷۴۵۰۰ میلیارد ریال در بخش ساختمان و مسکن توسط این بانک تامین مالی صورت گرفته است.

از دیگر اقدامات بانک ، تسهیلات در قالب مسئولیت های اجتماعی مانند کمک به نهادهای حمایتی و سازمانهای محرومیت زدا بوده است.

در واقع می توان گفت که علاوه بر تسهیلات تخصصی و تامین مالی های کلان، بانک صادرات ایران، طی مدت ۸ ماهه سال جاری بیش از ۱۴۷ هزار فقره وام قرض‌الحسنه به ارزش بیش از ۲۰۵ هزار میلیارد ریال در بخش‌های مختلف ازدواج، فرزندآوری، ودیعه مسکن، اشتغالزایی سازمان‌ها و نهادهای حمایتی، شرکت‌های دانش‌بنیان، مشاغل خانگی و سایر نیازهای ضروری پرداخت شده است.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: