کد خبر: ۲۱۴۲۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - 25 November 2023
هفته‌ای که گذشت برای بازار مسکن مطابق انتظار با رکود سپری شد؛ رکودی که کنشگران و کارشناسان نمی‌توانند زمان پایان آن را تخمین بزنند. برخی معتقدند این بازار در سال آینده متناسب با نرخ تورم رشد می‌کند اما این اظهارنظر نیز چندان قوی نیست؛ زیرا بازار ملک به دلیل تاثیرپذیری از دست کم ۹ متغیر اقتصادی بعضا پیش‌بینی‌ها را به چالش می‌کشد.

بانکداری ایرانی-هفته‌ای که گذشت برای بازار مسکن مطابق انتظار با رکود سپری شد؛ رکودی که کنشگران و کارشناسان نمی‌توانند زمان پایان آن را تخمین بزنند. برخی معتقدند این بازار در سال آینده متناسب با نرخ تورم رشد می‌کند اما این اظهارنظر نیز چندان قوی نیست؛ زیرا بازار ملک به دلیل تاثیرپذیری از دست کم ۹ متغیر اقتصادی بعضا پیش‌بینی‌ها را به چالش می‌کشد.

به گزارش ایسنا، بازار مسکن هفته کم‌نوسانی را همانند شش ماه گذشته پشت سر گذاشت. خرید و فروش ملک به پایین‌ترین میزان خود در سه سال گذشته رسیده و فعالان این بازار پیش‌بینی دقیقی از آینده آن ندارند. از تیرماه امسال به بعد معاملات در کانال ۲۰۰۰ واحد قرار گرفته که از آذر ۱۳۹۹ تاکنون بی‌سابقه بوده است. اگرچه در مهرماه تعداد معاملات ۲۰ درصد نسبت به شهریور افزایش یافت اما بسیار کمتر از آن است که بتوان عنوان رونق به آن داد.

شهریور و مهر امسال به ترتیب ۲۶۱۰ و ۳۱۱۱ قرارداد خرید و فروش مسکن در پایتخت امضا شد که از کاهش ۴۲ و ۵۶ درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل حکایت دارد.

قیمت‌ها نیز تحت تاثیر رکود معاملات و البته ثبات بازار ارز به تثبیت رسیده و در مواقعی کاهش یافته است. قیمت‌های قطعی در مقایسه با خرداد امسال حدود ۳ درصد و نرخ‌های پیشنهادی تا ۲۰ درصد کاهش یافته است. آخرین آماری که به نقل از بانک مرکزی ارائه شده گویای آن است که قیمت مسکن شهر تهران در آبان ماه ۰.۴ درصد نسبت به مهرماه کاهش نشان می‌دهد. مهرماه متوسط قیمت هر متر خانه در تهران ۷۶ میلیون تومان بود.

تا قبل از سال ۱۳۹۶ بازار مسکن معمولا در مواقع رکود دچار افت قیمت می‌شد اما از آن زمان تاکنون سیکل های طبیعی این بازار دچار تحولات اساسی شده است؛ به طوری که شرایط مختلف رکود تورمی، رکود غیرتورمی و رونق تورمی را تجربه کرد.

در شرایط فعلی نیز بازار در رکود غیرتورمی به سر می‌برد. اما کنشگران و کارشناسان این بازار نمی‌توانند با قاطعیت آینده آن را پیش‌بینی کنند. برخی معتقدند بازار مسکن در سال آینده متناسب با نرخ تورم رشد می‌کند اما این گزاره نیز چندان قوی به نظر نمی‌رسد؛ زیرا بازار ملک به دلیل تاثیرپذیری از دست کم ۹ متغیر اقتصادی شامل ساخت و ساز، بازارهای موازی، رشد نقدینگی، نرخ سود بانکی، میزان تسهیلات، توان متقاضیان، میزان سرمایه‌گذاری، سیاست‌های مالیاتی و تورم عمومی بعضا پیش‌بینی‌ها را به چالش می‌کشد.

آنچه مسلم است اینکه نمی‌توان در کوتاه مدت و حتی میان مدت، تحرک قابل توجهی را برای بازار مسکن متصور بود. رئیس اتحادیه مشاوران املاک می‌گوید حتی اگر شرایط اقتصادی در ثبات کامل باشد بازار ملک برای آنکه خود را بازیابی کند به یک سال زمان نیاز دارد.

به گفته کیانوش گودرزی، اگر عرضه مسکن را از طریق تولید افزایش دهیم و بانک اطلاعاتی جامع و قوی نسبت به خانه‌های خالی داشته باشیم تا بتوانیم آنها را به حوزه اجاره یا فروش وارد کنیم، می‌توان به ادامه‌ آرامش بازار مسکن امیدوار بود . اگر اتفاقات بحرانی و هیجانی در اقتصاد و مسکن پیش نیاید فکر می‌کنم در سال آینده رونق داشته باشیم.

برچسب ها: بازار مسکن ، تورم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: