همواره یکی از مهمترین اقدامات بانک تجارت، داشتن منابع قوی بوده تا بتواند بر اساس آن به اقدامات حرفه ای خود دست بزند.
به گزارش بانکداری ایرانی، منابع بانکی چندین بخش متفاوت دارند که منابع انسانی مناسب و منابع سپرده را می توان در این گروه دسته بندی کرد.
تلاش بانک تجارت در بخش نیروی انسانی همواره بالا بردن بهره وری است. بر همین اساس ، بالاتر از 78 درصد از نیروهای این بانک لیسانس و بالاتر هستند که حدود 70 درصد از این افراد لیسانس به بالا در شعب فعالیت می کنند و این به منزله تخصص گرایی بانک است و با توجه به سرمايههاي انساني همواره يكي از موضوعات اصلي در تحقق اهداف و پيشبرد برنامههاي بانك بوده و يكي از افتخارات بانك تجارت نيز دارا بودن منابع انساني با تجربه و متبحر در محيط پوياي كنوني است. در اين راستا، توسعه نيروي انساني خالق و پويا از طريق تقويت نظام جانشينپروري، توسعه دانش و مهارت، ارتقاء نظامهاي انگيزشي و بهبود نظام ارزيابي عملكرد يكي از مهمترين اهداف راهبردي بانك در سالهاي اخير بودهاست.
از طرف دیگر، بانک تجارت دارای منابع بالای سپرده ای است و در حقیقت این بانک، یکی از بهترین منابع بانکی را در بین بانک های خصوصی و دولتی ایران داراست. این در حالی است که تقریبا تمامی بانک های دولتی از سوی سازمان های دولتی تزریق می شوند به دلیل پرداخت حقوق و سپرده سازمانهای دولتی دارای گردش مالی خوبی هستند ولی بانک تجارت با وجود خصوصی بودن و داشتن منابع کمتر دولتی نسبت به بانکهای دولتی، دارای منابع ای به مراتب باکیفیت تر از بانکهای دولتی است.
بانک تجارت دومین منبع را در بین بانکهای خصوصی ایران داراست. فقط منبع سپرده ای بانک تجارت مبلغ 6505 هزار میلیارد ریال است که نسبت به منبع سپرده پارسال رشدی 20 درصدی همراه بود چرا که در سال گذشته منبع بانک حدود 5352 هزار میلیارد ریال بود.
بر اساس ترازنامه و گزارش صورت های مالی شش ماهه بانک تجارت منابع سپرده ای بانک تجارت در پایان شهریور امسال نسبت به دوره یکساله 1401 رشد قابل توجهی داشته است.
این منابع بر اساس قوانین بانکداری به صورت تسهیلات و روشهای دیگر برای تامین مالی خرد و بزرگ به صنایع و افراد حقیقی و حقوقی می رسد. به عنوا مثال، سال گذشته مدیر عامل بانک گفته بود که 40 درصد از منابع بانکی به صنعت پتروشیمی و نفتی اختصاص می یابد.
بانک تجارت برای رسیدن به منابع قوی، سیاست های خاصی را پیگیری می کند.
این سیاست ها عبارت از افزایش سهم بازار بانک از کل سپردههای سیستم بانکی، افزایش سهم سپردههای کم هزینه از کل سپردههای بانک، کاهش ریسک تمرکز بانک در حوزه تجهیز منابع و ایجاد تنوع در ترکیب مشتریان، افزایش پایه مشتریان در هریک از خطوط کسب و کار(شرکتی، تجاری، اصناف و شخصی) ، افزایش بهرهوری پرسنل از طریق افزایش سرانه جذب سپرده، ارائه خدمات غیرحضوری با هدف جذب مشتریان و در نتیجه افزایش سهم از بازار مشتریان حقیقی و کاهش نرخ هزینه پول( نرخ جذب منابع)