کد خبر: ۲۱۱۸۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۵ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - 30 July 2023
بانک تجارت از دیرباز با حمایت از بخش انرژی همواره جزو بانک‌های اول این صنعت بوده و با در اختیار داشتن کارشناسان متخصص مالی همسو با برنامه‌ها و پروژه‌های این شرکت‌ها در مسیر سودآوری و تحقق اهداف آن‌ها حرکت کرده است. و از سال ها قبل در این حوزه موفق عمل کرده است.

بانک تجارت از دیرباز با حمایت از بخش انرژی همواره جزو بانک‌های اول این صنعت بوده و با در اختیار داشتن کارشناسان متخصص مالی همسو با برنامه‌ها و پروژه‌های این شرکت‌ها در مسیر سودآوری و تحقق اهداف آن‌ها حرکت کرده است. و از سال ها قبل در این حوزه موفق عمل کرده است.

به گزارش بانکداری ایرانی و بر اساس همین نگاه بلند مدت بانک تجارت و حمایت از صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در سال‌های اخیر با نگاه تخصصی به این حوزه‌ها همراه بوده و توانسته در قالب طرح‌های ویژه مانند گشایش اعتبارات اسنادی داخلی، صدور ضمانت نامه، تنزیل LC داخلی این همکاری‌ها را تداوم بخشد.نکته مهم تر اینکه وقتی کشور با تحریم همراه شد، این بانک های بزرگی مانند تجارت بودند که به شرکت های پتروشیمی و صنعت نفت کمک کردند تا از مشکلات بیرون بیایند.در حقیقت، بانک تجارت با وجود تحریم‌های بین المللی خود را موظف می‌داند در کنار شرکای تجاری خود و همسو با اهداف این مجموعه‌ها گام بردارد.

بانک تجارت در صنعت نفت و پتروشیمی خاص عمل کرده است و تلاش کرده تا به این شرکت ها خدمات مالی خاصی ارائه کند.در همین رابطه یکی دوسال پیش، مدیر عامل شرکت پالایش نفت تبریز با اشاره به تجربه همکاری بانک تجارت با شرکت‌های حوزه نفت، گاز و پتروشیمی گفت: بیشترین حجم فعالیت‌های اعتباری شرکت، به بانک تجارت تعلق دارد و مدیران و کارشناسان بانک همواره با مشاوره‌های خود این مجموعه را همراهی می‌کنند.

برای بررسی بیشتر، صورت های مالی بانک تجارت به ما کمک می کند تا شرایط را بهتر درک کنیم.

از سال 1395 شرکت های توسعه نفت و گاز نگان، پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس، پتروشیمی گچساران، پتروشیمی دهلران، مهندسی و ساختمانی صنایع نفت، شرکت کربن شیمی و دیگر شرکت های پتروشیمی و نفتی تسهیلاتی به ارزش 484 هزار میلیارد ریال تسهیلات از بانک تجارت دریافت کردند.

پرداخت این تسهیلات مختص به امروز نیست. مثلا در سال 1385 شرکت پتروشیمی اصفهان 24 میلیون یورو تسهیلات به ارزش 1214 میلیارد ریال، (ارزش ان روز) تسهیلات دریافت کرده بود که بعدا آن را تسویه کرد.

در حقیقت در سه دهه گذشته بانک تجارت به منظور همراهی با پیشبرد اهداف توسعه‌محور صنعت پتروشیمی در اجرا و تکمیل بسیاری از مهمترین طرح‌های این صنعت همکاری داشته که به عنوان نمونه عاملیت اصلی اجرای پروژه‌های جم ، خراسان ، زاگرس ، فن آوران ، دهلران، دماوند، شهید رسولی ، فجر ، مارون ،صنایع پتروشیمی ایران ،اصفهان ، مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی و متانول کاوه و عضویت در کنسرسیوم بانکی اجرای طرح‌های پالایش گاز بیدبلند، ، شرکت نفت ستاره خلیج فارس ،گچساران، کردستان، فاز تکمیلی بیدبلند، یادآوران، کنگان ۲ و کیان را بر عهده داشته است.این تسهیلات در خرید تجهیزات این شرکت ها استفاده شده است.

باید خاطر نشان کرد که تامین مالی پروژه‌های صنعت پتروشیمی با توجه به رقابت‌پذیری بسیار بالا و اشتراک بسترهای استخراج منابع گازی با کشورهای همسایه این صنعت همواره از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و بانک تجارت در سابقه طولانی همکاری با این صنعت، طراحی خدمات متنوع را در دستور کار خود داشته است. تامین مالی ارزی سرمایه ثابت بابت طرح‌های ایجادی و توسعه‌ای و تکمیلی در بانک تجارت انجام شد.

همچنین تامین مالی ارزی ویژه سرمایه در گردش شرکت‌های پتروشیمی از منابع ارزی بانک تجارت برای تامین مالی واحدهای تولیدی برای تامین اموری همچون سلف کالا و خرید تجهیزات و ابزار کار به‌سادگی امکانپذیر است.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: