کد خبر: ۲۱۱۲۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۴ - ۰۷ تير ۱۴۰۲ - 28 June 2023
معاون سازمان منابع طبیعی:
ایسنا/کرمانشاه معاون امور جنگل‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به روند قابل قبول اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور، گفت: تا این وقت از سال از برنامه عقب نیستیم.

 بانکداری ایرانی- ایسنا/کرمانشاه معاون امور جنگل‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به روند قابل قبول اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور، گفت: تا این وقت از سال از برنامه عقب نیستیم.

نقی شعبانیان، عصر امروز (ششم تیر)در حاشیه گردهمایی مدیران کل منابع طبیعی استانهای منطقه دو کشور در کرمانشاه، در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور در بازه زمانی چهار ساله، گفت: اجرای این طرح از اسفند سال گذشته در کشور استارت خورد و بناست که در هر سال ۲۵۰ میلیون اصله نهال در کشور تولید و کاشته شود.

وی با اشاره به روند قابل قبول اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور، گفت: تا این وقت از سال ۲۱۰ میلیون اصله نهال در کشور تولید شده و از برنامه عقب نیستیم.

معاون امور جنگل های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: این نگرانی وجود داشت که نتوانیم در کشور سالانه ۲۵۰ میلیون اصله نهال برای کاشت یک میلیارد درخت تولید کنیم، اما خوشبختانه با زیرساخت های خوب کشور در زمینه نهالستان‌ها این نگرانی برطرف شده است.

شعبانیان با اشاره به در نظر گرفته شدن سهم ۳۰ درصدی برای زراعت چوب در اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور، گفت: باید ۳۰۰ میلیون نهال در قالب طرح زراعت چوب در کشور کاشته شود، اما با توجه به استقبال خوب مردم از این طرح احتمالا سهم آن به بالای ۵۰۰ میلیون نهال خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت باید در کنار توجه به کمیت به کیفیت کار نیز توجه شود، گفت: در فرآیند تولید و کاشت نهال باید در هر منطقه‌ای از گونه‌های خاص همان منطقه استفاده شود، به عنوان مثال در منطقه زاگرس از بین سه گونه بلوطی که وجود دارد، گونه بلوط ایرانی که بیش از دو برابر بقیه گونه ها جذب ریزگرد دارد، باید کاشته شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد نهال به استان های زاگرسی توجه ویژه خواهد شد، سهم استان کرمانشاه از اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد نهال را هشت میلیون اعلام کرد و افزود: احتمالا سهمیه استان را به ۱۰ میلیون درخت افزایش خواهیم داد.

جزو کشورهای کم جنگل دنیا هستیم

به گزارش ایسنا، شعبانیان در ادامه با تشریح وضعیت جنگل ها در کشور، با بیان اینکه ۱۴.۳ میلیون هکتار جنگل در کشور داریم، گفت: تنها ۸.۷ درصد مساحت کشور به جنگل اختصاص دارد و جزو کشورهای کم جنگل دنیا هستیم.

شعبانیان با بیان اینکه جنگل های ایران در مجموع کیفیت خوبی ندارند، تصریح کرد: بجز دو میلیون هکتار جنگل‌های هیرکانی، بقیه جنگل های کشور کیفیت بالایی ندارند.

وی در ادامه با بیان اینکه سرانه فضای سبز کشور بین شش تا هفت مترمربع به ازای هر نفر است، گفت: در تلاشیم این سرانه رابه ویژه در شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت در یک بازه زمانی ۱۰ ساله به ۱۵ مترمربع برسانیم.

وی یادآور شد: استاندارد جهانی سرانه فضای سبز در دنیا بالای ۲۰ مترمربع است.

گردهمایی مدیران کل منابع طبیعی استان های منطقه دو کشور با حضور مدیران کل یازده استان زاگرس نشین در کرمانشاه برگزار شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: