کد خبر: ۲۱۰۷۹۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۱ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - 07 June 2023
اختصاصی بانکداری ایرانی؛
بررسی ها نشان می دهد که بانک صادرات در ۱۴ ماهه فروردین ۱۴۰۱ تا اردیبهشت ماه سال جاری بیش از ۲ میلیون و ۸۲۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات به ۵ بخش مهم اقتصادی کشور پرداخت کرده است.

بانک صارات در سال گذشته تسهیلات زیادی را به بخش‌های مختلف پرداخت کرده‌است. این تسهیلات به بخش‌های خاصی از اقتصاد کشور تعلق گرفته که لیست بلند بالایی را تشکیل می‌دهد.


به گزارش بانکداری ایرانی؛ لیست اقدامات بانک صادرات در سال گذشته و امسال چنان بلندبالاست که برای شرح همه انها نیاز به چندین گزارش جداگانه است. ولی در کل می توان گفت که بسترسازی در زنجیره تامین و کاهش هزینه مالی براي بنگاه‌هاي اقتصادي پیرامون زنجیره‌هاي دارویی، معدنی، لوازم خانگی و غیره براي ایجاد رونق تولید و کاهش تورم و پذیرش رکن ضامن در انتشار صکوك مرابحه در بورس اوراق بهادار از جمله اقدامات این بانک بود.


شایان ذکر است که به منظور تأمین مالی پایدار براي بنگاه‌هاي فعال اقتصادي، اعطاي انواع تسهیلات خرد، سرمایه در گردش و سرمایه ثابت به پذیرنده‌هاي فعال پایانه‌هاي فروش بانک صادرات ایران و اعطاي تسهیلات و ایجاد تعهدات براي شرکت‌هاي هلدینگ و شرکت‌هاي سرمایه‌گذاري مالی و غیرمالی؛ اعطاي تسهیلات مرابحه و کارت اعتباري به کارکنان شرکت‌ها از محل معدل حساب شرکتها ، اعطاي تسهیلات به متخصصین (پزشکان و سایر متخصصین)؛ طرح اعتباري ویژه تولید (طراوت)؛ تسهیل در امر فروش واحد هاي تولیدي به صورت گشایش اعتبار اسنادي به نفع واحدهاي تولیدي، طرح طراوت توسعه؛ تسهیل در فروش ماشین آلات، تجهیزات و تاسیسات با اولویت تولید داخل و استفاده از خدمات شرکتهاي ساختمانی، خدمات فنی و مهندسی و غیره، طرح طراوت مسکن؛ تسهیل در امر تولید واحدهاي مسکونی و کاهش هزینه هاي تولید مسکن، طرح اعتبار در حساب جاري بر پایه عقد خرید دین؛ تامین سرمایه در گردش واحدهاي تولید و بازرگانی در مقابل اسناد فروش، طرح تسهیلاتی همیاران سپهر؛ پرداخت تسهیلات خرد به خریداران کالاهاي واحدهاي تولیدي و عرضه کننده در قبال کارت اعتباري، طرح همیان سپهر؛ اعطاي تسهیلات مرابحه براي پرداخت حقوقی کارکنان تولیدي و خدماتی و پیمانکاري؛ طرح کارا؛ تامین نیازهاي سریع تسهیلاتی مشتریان؛ اعطاي تسهیلات به کارکنان بورس اوراق بهادار و بورسکالاي ایران؛ تخصیص اعتبار به خریداران کالا در بورس کالاي ایران؛ طرح جاري طلایی؛ پرداخت تسهیلات مرابحه خرد با نرخهاي ترجیحی بر اساس میانگین و رسوب حساب؛ طرح مژده؛ پرداخت تسهیلات با نرخ ترجیحی براي مشتریان حقیقی و حقوقی؛ توثیق الکترونیکی سهام بابت پشتوانه تسهیلات اشخاص حقیقی جهت سهولت پرداخت تسهیلات خرد؛ تخصیص اعتبار به فعالان بازار سرمایه و طرحهاي سنا و میثاق. پرداخت تسهیلات با نرخ ترجیحی در مقابل سپرده گذاري از جمله این لیست بلندبالای کمک های بانک صاردات به اقتصاد ایران است.

در واقع، بانک صادرات در سال گذشته در راستای حمایت از بخش‌های مختلف و در راستای تحقق قوانین بودجه و تکالیف دولت در سال 1401 اقدامات مهمی انجام داد. برای موضوعات وسرفصل‌های مختلفی اعم از خدمات و بازرگانی، صادرات، صنعت و معدن، کشاورزی، مسکن و ساختمان، و دیگر مسائل بوده است.

این بانک در سال گذشته 2563 هزار میلیارد ریال تسهیلات در این حوزه پرداخت شده‌است.

بررسی ها نشان می دهد که بانک صادرات در ۱۴ ماهه فروردین ۱۴۰۱ تا اردیبهشت ماه سال جاری بیش از ۲ میلیون و ۸۲۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات به ۵ بخش مهم اقتصادی کشور پرداخت کرده که در این میان سهم بخش صنعت و معدن بیش از سایر بخشها دیده می شود.

همچنین از مجموع ۲۶۲ هزار و ۱۹۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداختی بانک صادرات به این ۵ بخش مهم اقتصادی در دوماهه سال جاری سهم و میزان دریافت آن به این صورت بود؛ همچنین ۸۷.۴۵۱ ضمانت نامه به ارزش ۶۳۲.۲۱۱ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ توسط بانک صادرات صادر شده و ارزش ریالی ۶.۰۶۲ فقره اعتبارات اسنادی گشایش شده در این بانک طی سال قبل به ۷۸۸.۹۹۷ میلیارد ریال می رسد.

این گزارش می افزاید که در دوماهه سال جاری ۱۱۱.۳۲۰ میلیارد ریال برای ۱۱.۶۱۰ فقره ضمانت نامه در بانک صادرات تعهد ایجاد شد و که این میزان برای ۸۶۸ فقره اعتبرات اسنادی گشایش شده به ۱۶۳.۶۰۰ میلیارد ریال تکیه زد.

در سال گذشته علاوه بر وام‌های حمایتی در بخش های مختلف اقتصادی، به گفته مدیرعامل بانک صاردات، میزان وام‌های قرض‌الحسنه و حمایتی پرداخت شده بانک صادرات ایران در سال ١٤٠١ برای تحقق اهداف مسئولیت‌های اجتماعی در سالی که به نام «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری شد، از ٣٣ هزار میلیارد تومان فراتر رفت که نسبت به سال قبل بیش از ٧٣ درصد رشد داشت و نیازهای ٣٥١ هزار نفر از مردم کشور را پوشش داد. بیش از ١١٨ هزار فقره وام ازدواج و تهیه جهیزیه به ارزش بیش از ١٦١ هزار میلیارد ریال پرداخت شده که ١٠٧ درصد از سهمیه ابلاغی وام ازدواج در این سال بیشتر بوده است. علاوه بر پرداخت انواع وام‌های قرض‌الحسنه ازدواج و تهیه جهیزیه، فرزندآوری، اشتغال‌زایی کمیته امداد، سازمان بهزیستی، بنیاد برکت، بنیاد علوی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و اشتغال‌زایی در اختیار استانداری‌ها، پرداخت ودیعه مسکن مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی، وام‌های ضروری، درمان و زندانیان نیازمند و همچنین پاسخگویی به نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان، پرداخت ودیعه و کمک هزینه خرید مسکن از محل منابع عادی، بهسازی و نوسازی مسکن روستایی و همچنین حمایت از تامین کالاهای اساسی مردم نیز مورد توجه قرار گرفته است.

این گزارش می افزاید که بانک صادرات در ماه‌های مختلف سال گذشته تسهیلات ارزی زیادی به بخش های مختلف اقتصادی داده که نشان از حمایت این بانک از بخش های مختلف اقتصادی است. این تسهیلات به بخش های مختلف پتروشیمی و پالایشگاهی، نیروگاهی ، بیمارستانی، حمل و نقل ریلی، بنادر و دریانوردی، حمل و نقل هوایی و طرح های تملک دارایی های سرمایه ای (ماده 56) بوده است.

نکته مهم در بخش تملک دارایی سرمایه ای (ماده 56) است که به طرح های نیمه کاره دولت و طرح های پیمانکاری دولت و افراد وابسته به دولت است که بعضا دارای مشکل مالی و تمین مالی دارند و بانک صادرات در این حوزه به کمک دولت تسهیلات زیادی در سالهای اخیر پرداخت کرده است.

از طرف دیگر طرح های بزرگی را این بانک اجرا کرد که در حقیقتف در حدود 350 طرح سرمایه ثابت (بلندمدت) در بخشهاي مختلف نفت، گاز و پتروشیمی، صنعت و معدن، کشاورزي، صنایع بندري و دریایی، راه آهن، صنایع غذایی و تبدیلی، صنایع دارویی و احداث بیمارستان، احداث نیروگاه، راه و شهرسازي، گردشگري، آب و فاضلاب و... به بانک معرفی گردیده است که 220 طرح در دستور کار قرار گرفته و از این تعداد در حدود 100 طرح در ارکان اعتباري بانک مصوب و 120 طرح نیز در دست بررسیهاي کارشناسی قرار دارد.

علاوه بر این از سوی بانک صاردات، طرحهاي پذیرش شده و مصوب عموماً از محل منابع داخلی بانک (تسهیلات ریالی و طرح طراوات توسعه)، صندوق توسعه ملی (در بخشهاي سپردهگذاري ریالی، دانشبنیان، گردشگري و...) سازمان بنادر و دریانوردي، طرحهاي ماده ،56 تفاهمنامههاي فیمابین بانک و سازمانها و... تأمین مالی شده که ارزش ان چندین هزار میلیارد تومان است.

همچنین شرکتهاي زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس، شرکتهاي زیرمجموعه سرمایه گذاري اهداف، شرکتهاي وابسته به شرکت سرمایه گذاري امید، بنیاد تعاون بسیج، صندوق توسعه صنایع دریایی، شرکتهاي فعال در واحدهاي مختلف سازمان بنادر و دریانوردي، احداث بیمارستان در استانهاي مختلف، احداث کارخانه داروسازي، احداث کارخانه کاشی و سرامیک، خرید هواپیما، طرحهاي مختلف جهت احداث راه و فاضلاب در اقصی نقاط کشور از محل ماده ،56 احداث واحد بازیافت، طرح توسعه و تکمیل زنجیره واحدهاي تولیدي، طرح توسعه واحدهاي تولید شیرینی و شکلات و... بوده است.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: