کد خبر: ۲۰۹۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۳ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 29 April 2023
کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه افزایش سرمایه و تبدیل دارایی غیرمولد به مولد راه‌های مختلفی برای رفع ناترازی بانک‌ها است، گفت: بانک مرکزی به بانک‌ها برای رفع ناترازی ۶ ماه فرصت داده است و با توجه به اختیاراتی که برای تعیین تکلیف بانک‌های ناتراز دریافت کرده می‌تواند اقدام بزرگی انجام دهد.

کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه افزایش سرمایه و تبدیل دارایی غیرمولد به مولد راه‌های مختلفی برای رفع ناترازی بانک‌ها است، گفت: بانک مرکزی به بانک‌ها برای رفع ناترازی ۶ ماه فرصت داده است و با توجه به اختیاراتی که برای تعیین تکلیف بانک‌های ناتراز دریافت کرده می‌تواند اقدام بزرگی انجام دهد.

«یوسف کاووسی» در گفت‌وگو با ایرنا درباره رفع ناترازی بانک‌ها، اظهار داشت: ناترازی بانک‌ها یکی از مشکلات اقتصادی و بانکی است که نزدیک به ۴۰ سال کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

وی گفت: با جایگزینی بانکداری اسلامی، مجلس شورای اسلامی تکالیف زیادی را در قالب بودجه‌های سنواتی، برنامه‌های پنج ساله و کسری بودجه‌ای و کسری بودجه‌ای به بانک‌ها تحمیل کرده و دلیل اصلی دولت‌ها برای دست‌اندازی به منابع بانک‌ها است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بانک‌ها در کشور مطالبات زیادی دارند و بیشترین بدهکاران نظام بانکی، شرکت‌های دولتی، موسسات و نهادهای دولتی هستند.

وی با بیان اینکه بانک‌ها با گذشت زمان برای رفع تکالیف و شرط بقا اقداماتی را انجام دادند، توضیح داد: بانک‌های خصوصی در شرایط ناتراز باید به سهامدار پاسخگو باشند در نتیجه بانک‌ها به ذی‌نفعان خود تسهیلات می‌دهند و هر بانک شرکت‌های چندلایه برای اعطای وام ایجاد می‌کنند.

بانک‌ها تسهیلات با نرخ سود ۲۰ درصد به زیرمجموعه خود می‌دهند

کاووسی بیان کرد: در شرایطی در کشور تورم بالای ۵۰ درصد وجود دارد بانک‌ها تسهیلات ۲۰ درصد به زیرمجموعه خود می‌دهند و ۳۰ درصد سود می‌کنند و در سال‌های بعد به دلیل تورم افزایش سرمایه دارند و دارایی آنها ارزش چند برابری دارد.

وی ادامه داد: بانک‌ها برای تامین منابع خود از بازار بین بانکی و بانک مرکزی منابع با نرخ ۱۸ درصد دریافت می‌کند و در این مرحله است که ناترازی بانک‌ها معنی پیدا می‌کند و این موضوع تبدیل به رویه‌ای می‌شود که ذی‌نفعان بانک تاسیس می‌کنند تا منابع ارزان را به سمت خود هدایت کنند و ناترازی بانک‌ها تشدید می‌شود و نمی‌توانند با بانک‌های بین‌المللی ارتباط برقرار کنند چون ناتراز هستند.

این کارشناس اقتصادی درباره دیگر دلایل ناترازی بانک‌ها گفت: در کشور ما چون مسائل سیاسی، امنیتی و اجتماعی اولویت دارند هر کدام از بانک‌ها که کمبود منابع داشته باشند دولت به یاری آنها می‌شتابد برای نمونه موسسات اعتباری غیرمجاز که دولت ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه کرد یا در بحث ادغام بانک‌ها و موسسات نظامی که نزدیک به ۱۱۰ هزار میلیارد تومان کسری داشتند و ادغام شد.

وی اظهار داشت: با توجه به عواملی که بیان شد هم اکنون ناترازی بانک‌ها گریبان دولت را گرفته است و تزریق‌هایی که بانک مرکزی انجام داده موجب افزایش چند برابری نقدینگی شده و پایه پولی نیز رشد داشته و در کنار افزایش تورم به اقشار جامعه آسیب زده است.

بانک مرکزی باید سال‌ها قبل اقداماتی برای کنترل ناترازی بانک‌ها انجام می‌داد

کاووسی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید سال‌ها قبل اقداماتی برای کنترل ناترازی بانک‌ها انجام می‌داد، گفت: نسبت کفایت سرمایه، نسبت بدهی به دارایی و نسبت‌های درآمد به مطالبات مشکوک الوصول در دنیا انجام می‌شود و این دستورالعمل‌ها در بانک مرکزی تدوین شده اما ابلاغ نشده است.

وی ادامه داد: دولت به این نتیجه رسید که اسکناس چاپ کند و از این طریق مشکلات را برطرف کند، اما شاهد بودیم که نه‌تنها چاپ اسکناس نتیجه مثبتی نداشت بلکه مشکلاتی را برای کشور به وجود آورد. در این شرایط دولت تصمیم گرفت بانک‌ها ناترازی خود را از راه‌هایی همچون افزایش سرمایه، واگذاری دارایی غیرمولد برطرف کند و اگر موفق نشدند بانک مرکزی باید به سمت ادغام و انحلال بانک‌ها برود.

این کارشناس اقتصادی گفت: بانک مرکزی به بانک‌ها فرصت داد تا ظرف ۶ ماه اقدامات لازم برای رفع ناترازی را انجام دهند و با توجه به اختیاراتی که بانک مرکزی برای تعیین تکلیف بانک‌های ناتراز دریافت کرده می‌تواند اقدام بزرگی انجام دهد.

نگار کریمی
منبع: ایرنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: