کد خبر: ۲۰۹۸۸۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 23 April 2023
در ۱۰ روز گذشته، خبر مسدودشدن تعدادی از درگاه‌های پرداخت منتشر شد. ماجرا از این‌ قرار بود که شاپرک ارائه سرویس‌های تجمیع وجوه، تسویه‌حساب و سرویس انتقال وجه داخلی توسط پرداخت‌یارها را ممنوع و در پی آن درگاه‌های پرداخت وندار را مسدود کرد.

به‌تازگی درگاه‌های برخی از پرداخت‌یارها از جمله پرداخت‌یار وندار و درگاه پرداخت‌یاری پی به دستور بانک مرکزی مسدود شد و گفته شد با رأی دیوان عدالت اداری به‌صورت موقت دستور مسدودی برخی درگاه‌ها متوقف شده است. اما حالا پیگیری‌های «راه پرداخت» نشان می‌دهد درگاه‌ پی هنوز مجاز به رفع مسدودی نشده‌ و همچنین رفع مسدودی وندار به تغییر مدل کسب‌وکاری این شرکت مشروط شده است.

در ۱۰ روز گذشته، خبر مسدودشدن تعدادی از درگاه‌های پرداخت منتشر شد. ماجرا از این‌ قرار بود که شاپرک ارائه سرویس‌های تجمیع وجوه، تسویه‌حساب و سرویس انتقال وجه داخلی توسط پرداخت‌یارها را ممنوع و در پی آن درگاه‌های پرداخت وندار را مسدود کرد.

البته، مسدودی درگاه‌های پرداخت فقط برای وندار نبوده؛ بلکه تعداد دیگری از پرداخت‌یارها هم با مشکل مسدودی درگاه‌های خود مواجه شده‌اند.

استدلال شاپرک در این مسدودی به هشدارهای قبلی این شرکت بازمی‌گردد. شاپرک در نامه مورخ ۱۴ آذر ۱۴۰۱ به پرداخت‌یارها درباره ممنوعیت انتقال وجه درون پرداخت‌یاری هشدار داده و اعلام کرده بود از بررسی‌های شرکت شاپرک مشخص شده برخی از پرداخت‌یارها ضمن عدم تسویه وجوه دریافتی از مشتریان با پذیرندگان پشتیبانی‌شده در چهارچوب پرداخت‌یاری، نسبت به نگهداری وجوه موصوف در قالب کیف پول درون پرداخت‌یاری اقدام کردە و امکان انتقال وجوه مذکور از کیف پول یک مشتری به کیف پول مشتری دیگر نزد همان پرداخت‌یار یا سایر پرداخت‌یارها را فراهم کرده‌اند. بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی، این عملیات و عملیاتی که امکان ارائه انتقال وجوه میان پذیرندگان داخل یک پرداخت‌یار با پذیرندگان سایر پرداخت‌یارها را فراهم کند، غیرمجاز و ممنوع است.

شاپرک با همین استدلال‌ها برخی درگاه‌های پرداخت را مسدود کرد، اما دیوان عدالت اداری هفته گذشته رأی به دستور رفع توقیف موقت مسدودی این درگاه‌ها داد.

اکنون پیگیری راه پرداخت از مهدی عبادی، مدیرعامل وندار نشان می‌دهد که درگاه‌های این پرداخت‌یاری همچنان مسدود است.

او در این باره اظهار کرد: «شاپرک برای فعالیت مجدد درگاه‌های وندار شرط تغییر مدل کسب‌وکاری را گذاشته و باید تغییراتی اعمال کنیم و تجمیع وجوه انجام ندهیم و با اعمال این تغییرات، درگاه پرداخت وندار باز خواهد شد.»

عبادی ادامه داد: «اعمال تغییرات در مدل کسب‌وکاری وندار تا اواسط هفته آینده زمان خواهد برد.»

علاوه بر این، درگاه‌های پرداخت‌یاری پی نیز در پی شکایت از بانک مرکزی در خصوص اقدامات شرکت شاپرک به دستور این بانک مسدود شده بود و دیوان عدالت در ۲۳ فروردین‌ماه به رفع موقت این پرداخت‌یاری حکم داد؛ اما بررسی‌ها در این زمینه نشان می‌دهد که شاپرک پرداخت‌یاری پی را مجاز به رفع مسدودی ندانسته است.

فارغ از مسدودی برخی درگاه‌های پرداخت‌یاری، شنیده‌ها حاکی از آن است که کد ملی مدیران این درگاه‌ها نیز در فهرست مسدودی شاپرک قرار گرفته و پیگیری‌ها از پرداخت‌یاری پی حاکی از آن است که تمامی حساب‌های مدیرعامل این پرداخت‌یاری مسدود شده است.

بنابراین، از آنجا که شاپرک در اواخر سال گذشته تجمیع وجوه، تسویه‌حساب و سرویس انتقال وجه داخلی را به‌مثابه وقوع تخلف معرفی کرده و در این زمینه به مسدودسازی درگاه‌های پرداخت‌یاری اقدام کرده و این اقدام را پیشگیری از وقوع جرم و تخلف در حوزه پرداخت‌یاری اعلام می‌کند؛ به نظر می‌رسد حساب‌های مدیران برخی از پرداخت‌یاری‌ها را نیز مسدود کرده و رفع مسدودی آنها انجام نشده است.

راه پرداخت

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: