کد خبر: ۲۰۹۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۷ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - 18 April 2023
سخنگوی دولت گفت: سفر استانی بعدی رییس‌جمهور به مقصد استان خوزستان در انتهای هفته آینده برگزار خواهد شد.

سخنگوی دولت گفت: سفر استانی بعدی رییس‌جمهور به مقصد استان خوزستان در انتهای هفته آینده برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران یادآور شد: محور اصلی دیدار های رییس جمهوری در ماه مبارک رمضان در حوزه های اقتصادی و کار آفرینی و نخبگانی بوده است.

وی افزود: در حوزه تسهیلات در سال گذشته که حوزه دانش‌بنیان بود در سال ۱۴۰۱ جمعا به ۲ هزار و ۱۱۳ شرکت دانش‌بنیان، هزار و ۷۷۴ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده که ۱۶۵ درصد افزایش نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: سفر استانی بعدی رییس جمهوری به مقصد استان خوزستان در انتهای هفته آینده برگزار خواهد شد.

اسامی ابربدهکاران بانکی اعلام می‌شود

سخنگوی دولت خبر داد: اسامی ابر بدهکاران بانکی و نیز میزان تسهیلات دریافتی در اختیار مردم قرار می‌گیرد و این اقدام در راستای ایجاد شفافیت است که استمرار خواهد داشت.

دولت قصد هیچ گونه تغییری در حوزه وزارت صمت ندارد

وی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال تغییر وزیر صمت، تصریح کرد: بیشترین بخش بحث‌انگیز در زمینه عملکرد وزارت صمت، حوزه خودرو است که بخش کوچکی از کل حوزه این وزارتخانه محسوب می‌شود. در حالی که نرخ رشد صنعت، تجارت و معدن در دوره آقای فاطمی‌امین رشد قابل توجهی دارد و آمارهای عملکردی در حوزه‌های مختلف وزارت صمت، قابل قبول است.

وی با تاکید بر این‌که «دولت هیچگونه قصد تغییری برای وزیر صمت ندارد»، یادآور شد: رشد تولید ناخالص داخلی در ۹ ماه اول ۱۴۰۱ حدود ۵.۱ درصد است و میانگین فصلی نرخ رشد صنعت در دوره آقای فاطمی‌امین ۴.۲ درصد بوده که سه‌برابر دولت قبل است. در زمینه کاهش تورم تولیدکننده هم این رقم در این دوره چشمگیر و حدود ۳۰ درصد است.

کم کاری نظام بانکی در طرح نهضت ملی مسکن

سخنگوی دولت وی در پاسخ به پرسشی درباره گزارشی از عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن گفت: از ابتدای راه‌اندازی سامانه مذکور در قانون جهش مسکن که مبنای تسهیلات بود تا پایان سال قبل، حدود ۷۱۱ هزار میلیارد ریال منابع و تسهیلات از سوی شبکه بانکی پرداخت شده است. تاکنون ۳۷۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات مسکن شهری، ۱۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات مسکن روستایی و ۱۳۱ هزار میلیارد ریال تسهیلات ودیعه مسکن به متقاضیان پرداخت شده است اما این ارقام با ۲۰ درصد هدف گذاری قانون، فاصله معنا دار و نشان دهنده کم کاری نظام بانکی در تأمین منابع است.

وی افزود: البته رئیس کل بانک مرکزی گزارشی را درخصوص دلایل این حوزه داده است که یکی از این دلایل قوانین مختلف بوده که تکالیف مختلفی را بر شبکه بانکی تکلیف کرده است که گاها در عرصه عمل با هم تعارض دارد. حتما کم کاری نظام بانکی در تأمین تسهیلات مسکن پذیرفتنی نیست. باید تدابیر لازم را مجموعه بانکی برای اصلاح این رویه داشته باشند. یکی از اولویت‌های دولت اصلاح نظام بانکی است. کم‌کاری در پرداخت تسهیلات البته تنها اشکال نظام بانکی نیست ما با مشکلاتی دیگر از سوی بانک‌ها مواجه بودیم. یکی از اقدامات تحولی دولت در سال جدید در حوزه‌های بانکی و خصوصا تسهیلات مسکن است.

تلاش دولت برای از بین بردن ناترازی‌های احتمالی در بودجه امسال

بهادری‌جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه دولت برای کاهش تورم در سال جاری گفت: بیماری تورم در اقتصاد ایران مزمن شده و سالهاست که درگیر این تورم‌ها هستیم؛ بنابراین درمان های مقطعی کفایت نخواهد کرد و باید ریشه‌های این معضل از بین بُرد که بخشی از این ریشه ها ناترازی‌ در بودجه است که مهار آن سال گذشته در دستور کار دولت بود. حال با لایحه اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۲ در تلاش هستیم تا ناترازی‌ های احتمالی را در بودجه امسال را نیز از بین ببریم. وابسته کردن بیش از حد اقتصاد کشور به شرایط خارجی یکی دیگر از مشکلات است و تورم ۴۶ درصدی را هم بسیار بالا و غیرقابل قبول می‌دانیم. نگاه دولت اصلاح ریشه‌ای این مساله بلندمدت اقتصاد ایران است.

دولت برنامه قیمتی در حوزه انرژی ندارد

وی در پاسخ به پرسشی درباره جمع‌آوری کارت‌های سوخت از جایگاه‌ها اظهار کرد:دولت برنامه قیمتی در حوزه انرژی ندارد و یکی از محورهای اساسی در این حوزه قاچاق سوخت است که وزارت نفت به دنبال اصلاح رویه ها در این زمینه است و همه تلاش کنند از کارت‌های سوخت شخصی استفاده کنند.

نگار کریمی
منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: