کد خبر: ۲۰۷۴۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۸ - ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - 17 December 2022
بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده بانک تجارت که در روزهای اخیر منتشرشده است، بانک تجارت نسبت به دوره‌های مالی قبل رشد قابل‌توجهی یافته و در وضعیت مستحکم‌تری به لحاظ نسبت‌های مالی قرار دارد.

بانکداری ایرانی - لیلا فریادرس ؛بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده بانک تجارت که در روزهای اخیر منتشرشده است، بانک تجارت نسبت به دوره‌های مالی قبل رشد قابل‌توجهی یافته و در وضعیت مستحکم‌تری به لحاظ نسبت‌های مالی قرار دارد.

به گزارش بانکداری ایرانی ،  در دوره مالی شش‌ماهه نخست امسال، بانک تجارت، سوددهی بالاتری نسبت به دوره مشابه در سال قبل و به لحاظ نسبت گیری، در مقابل اسفند سال گذشته رشد بالاتری داشته و سود بیشتری را محقق کرده است.

بر اساس این گزارش، این بانک در آبان 1401 توانست 451 هزار و 127 میلیارد ریال از محل تسهیلات، سپرده‌گذاری، اوراق بدهی، سرمایه‌گذاری‌ها و کارمزد درآمد کسب کرده که نسبت به سال گذشته رشد قابل‌توجهی داشت. اما نکته مهم‌تر در صورت‌های مالی بانک تجارت نسبت‌های مالی این بانک است که در قیاس با مقاطع و دوره‌های مالی قبلی رشد یافته است .

نسبت‌های مالی قوی‌تر و بهتر از دوره‌های مالی قبل
نسبت‌های مالی بانک در ماه‌های اخیر نسبت به سال قبل وضع به‌مراتب بهتری را تجربه کرده است. به‌عنوان نمونه، نسبت سود خالص به فروش بانک تجارت در شش‌ماهه نخست امسال به رقم 50 درصد افزایش‌یافته است. علاوه بر این رشد 84 درصدي خالص درآمدهاي كارمزدي در شش‌ماهه منتهي به 31 شهریور امسال نسبت به مقطع مشابه سال قبل رشد داشت. این در حالی است که در اسفند 1400 این نسبت تنها 18 درصد بود. علاوه بر این می‌توان به این نکته اشاره کرد که نسبت سود ناخالص نیز به 23 درصد رسیده است. این در حالی است که در اسفند سال گذشته حدود 22 درصد بود. افزون بر این نسبت بازدهی سرمایه بانک در اسفند 1400 معادل 14 درصد بود اما در شهریور 1401 به رقم 59 درصد افزایش یافت و درنهایت اینکه درجه اهرمی بانک رقم 5 درصد است که رقمی قابل‌توجه است.

نسبت نقدینگی
امسال بانک تجارت هزینه پول خود را کاهشی معنادار داده و بر این اساس سودآوری خود را جهش داد، اما بانک برای اینکه بتواند فضای بهتری را در امنیت و کاهش ریسک خود رقم بزند تلاش کرده است نسبت‌های نقدینگی را رشد دهد و بر همین اساس، در شهریور امسال یکی از نسبت‌هایی که رشد چندین برابری یافت، نسبت‌های نقدینگی است. در اسفند سال گذشته نسبت‌های نقدینگی بانک حدود 0.02 درصد بود، اما در شهریور امسال این نسبت چنان رشدی یافته است که معمولاً در صنعت بانکداری ایران نامعمول است. چر که نسبت دارای نقد به رقم 2.5 درصد در پایان دوره رسید. علت اهمیت این نیست این است که نشان‌دهنده کاهش ریسک بانک است. تقریباً تمامی بانک‌ها برای اینکه وضعیت خود را باثبات نگهدارند ، همواره نسبت نقدینگی خود را افزایش می‌دهند تا سرمایه‌گذاران و سپرده‌گذاران به بانک اعتماد کرده و اعتبار زیادی برای بانک قائل شوند. ذکر این نکته نیز ضروری است که رقم سپرده قانونی بانک تجارت برای تضمین سپرده مبلغ 532 هزار میلیارد ریال است که یکی از رقم‌های بزرگ در صنعت بانکداری برای از بین بردن ریسک سپرده و امنیت حساب‌های مشتریان بانک است.

 


پایه‌های درآمدزایی بانک تجارت محکم تر از قبل

 

توضیح این موارد در خصوص جدول فوق ضروری است که موجودی نقد و معادل نقد عبارت از موجودی نقد، اوراق مشارکت و مشابه آن‌که دارای بازار معامله نقدی فعال است. علاوه بر این خالص دارایی نقد نیز شامل موجودی نقد، اوراق سرمایه‌گذاری که دارای بازار فعال معامله نقدی است، می‌شود که منهای سپرده بانک و اوراق بدهی انتشاریافته ، سایر استقراض‌ها و تعهداتی که تا یک ماه بعد سررسید می‌شود محاسبه می‌شود. منظور از فرار سپرده ، سپرده‌های قرض‌الحسنه ، سپرده‌های جاری و غیر مدت‌دار شهروندان ، حقوق شهروندان و غیره است که زمان‌بندی ندارد بلکه اقلامی است که افراد برای امور جاری خود ، نزد حساب‌های بانک نگه می‌دارند و هر وقت اراده کردن اقدام به خرید یا جابجایی آن می‌کنند.

سوددهی غیرقابل‌تصور از محل تسعیر
از نکات مهم‌تری که می‌توان به آن پرداخت، موجودی ارزی بانک است. قطعاً در پایان دوره مالی امسال، بانک می‌تواند از محل تسعیر درامد مناسبی را کسب کند. بانک تجارت در شهریور امسال اعلام کرده که وضعیت باز مثبت تمامی ارزهای موجود بالغ‌بر 106 هزار میلیارد ریال است که بیشتر آن وون کره جنوبی است و این رقم می‌تواند وضعیت سودآوری بانک تجارت را در پایان سال رشد بیشتری ببخشد و برای تحلیل‌های بانک تجارت قطعاً این میزان ارز موردتوجه قرار می‌گیرد. درمجموع تحلیل کارشناسان مالی این است که مبلغ 266 میلیارد ریال در سود خالص نهایی بانک در حال حاضر تأثیر خواهد گذاشت.

تسهیلات بر اساس مسئولیت اجتماعی
بانک تجارت در راستای مسئولیت اجتماعی خود در پایان دوره مالی موردبررسی مبلغ 319 هزار میلیارد ریال تسهیلات اعطا کرد که شامل تسهیلات تحصیل، درمان، اشتغال، ازدواج و فرزنداوری بوده است. این رقم ازآن‌رو در دوره شش‌ماهه مهم است که در کل سال گذشته مبلغ پرداختی در این حوزه حدود 190 هزار میلیارد ریال بوده و امسال رشدی نزدیک به دو برابری داشته است. این تسهیلات سودی چندانی برای بانک نداشته و در راستای کمک‌های خیرانه در جمعه و بر اساس مسئولیت اجتماعی است.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: