کد خبر: ۲۰۷۳۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - 12 December 2022
هنوز حضور روس‌ها در تکمیل راه‌آهن رشت‌-آستارا اجرایی نشده و حالا در پروژه‌ای دیگر، قرار است روسیه نحوه مشارکت خود را در پروژه ریلی اینچه‌برون-گرمسار اعلام کند تا کریدورهای ریلی ایران با همکاری این شریک تجاری گره بخورد.

بانکداری ایرانی- هنوز حضور روس‌ها در تکمیل راه‌آهن رشت‌-آستارا اجرایی نشده و حالا در پروژه‌ای دیگر، قرار است روسیه نحوه مشارکت خود را در پروژه ریلی اینچه‌برون-گرمسار اعلام کند تا کریدورهای ریلی ایران با همکاری این شریک تجاری گره بخورد.

به گزارش ایسنا، راه‌آهن اینچه‌برون‌-گرمسار یکی از پروژه‌های ریلی است که در مسیر برقی شدن قرار دارد و در انتظار همکاری و حضور روسیه برای تکمیل این خط ریلی است. به گفته شهریار افندی‌زاده، معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی، روسیه قرار است تا ۱۵ دسامبر امسال (۲۴ آذرماه ۱۴۰۱) نحوه حضور و مشارکت خود را در پروژه ریلی اینچه‌برون-گرمسار اعلام کند که به این ترتیب عملیات اجرایی برقی کردن این خط‌آهن نیز تسریع می‌شود.

پیش از این ایگور لویتین -دستیار رئیس جمهور روسیه- با مسئولان راه و شهرسازی دیدار و در خصوص افزایش همکاری‌های حمل و نقلی گفت‌وگو کرده بود؛ او در این خصوص گفته بود: ما بر اساس دستور رییس‌جمهور روسیه برای اجرای خط آهن رشت-آستارا، برقی‌سازی خط اینچه برون- گرمسار و افزایش ظرفیت‌های همکاری‌های حمل و نقلی دو کشور ایران و روسیه به ایران سفر کردیم.

شرکت راه‌آهن به این موضوع تاکید کرده که تسریع آغاز عملیات اجرایی ساخت این مسیر ترانزیتی تضمین‌کننده ترانزیت ۱۵ میلیون تن کالا در سال تا پایان سال ۲۰۳۰ میلادی خواهد بود و در صورت توسعه و بهسازی خطوط موازی و افزایش ظرفیت، با دوخطه کردن مسیر ریلی مذکور در چشم‌انداز افق طرح، ترانزیت تا ۴۰ میلیون تن کالا در سال ارزیابی شده است.

با وجود این، کارشناسان و فعالان بخش خصوصی معتقدند که فقط تکمیل خط ریلی مهم نیست، بلکه مسئولان باید چشمه‌های بار را برای ترانزیت پیدا کنند، اگرنه راه‌اندازی خط ریلی برای سرمایه‌گذار صرفه ندارد؛ کمااینکه مرز اینچه‌برون در گلستان به روسیه وصل است اما بار ترانزیتی ندارد.

رستم قاسمی- وزیر فقید راه و شهرسازی- با انتقاد از عملکرد دولت‌های قبل در عدم تکمیل کریدورهای ترانزیتی، گفته بود: متأسفانه در سال‌های گذشته به این کریدورها توجه نشده است؛ هرچند که زیرساخت‌های ترانزیتی در ایران کامل نیست اما با همین میزان زیرساخت میزان ترانزیت را افزایش دادیم و در حال حاضر چهار کریدور ریلی و چهار کریدور جاده‌ای در مسیر ترانزیتی شمال-جنوب وجود دارد. همچنین به‌دنبال تکمیل کریدور شمال-جنوب، شرق–غرب و نوسازی ناوگان باری هستیم. خط‌آهن ۹۰۰ کیلومتری رشت-زاهدان در دستور کار است و اصلاح کریدور شمالی اینچه‌برون-گرمسار نیز در دستور کار قرار دارد.

البته پیش از این هم حضور روسیه برای تکمیل پروژه ریلی رشت-آستارا مطرح شده بود و طی آخرین اخبار حدودا یک ماه پیش اعلام شد روس‌ها طرح مالی خود را برای این پروژه ارائه داده و اعلام آمادگی کردند و این طرح در وزارت راه و شهرسازی در حال تکمیل است؛ اما هنوز از نحوه حضور روسیه در پروژه راه‌آهن رشت-آستارا خبری نشده و اکنون در پروژه‌ای دیگر، باید دید با رسیدن ضرب‌الاجلی که برای پروژه ریلی اینچه‌برون-گرمسار هم به روسیه داده شده، درنهایت ریل‌های ایران با روس‌ها گره می‌خورد یا خیر.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: