کد خبر: ۲۰۶۹۷۶
تاریخ انتشار: ۰۴:۰۴ - ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - 19 November 2022
بررسی صورت سود و زیان بانک‌های بورسی حاکی از آن است که در مهرماه سال‌جاری، ‌‌‌ سود ناشی از دریافت کارمزد این بانک‌ها رشد مناسبی داشته است. به طور کلی درآمد بانک‌ها از دو کانال مشاع و غیرمشاع به دست می‌‌‌آید و کارمزد خدمات بانکی جزو کانال غیرمشاع محسوب می‌شود.

بررسی صورت‌های مالی بانک‌های حاضر در بورس تهران جزئیات اطلاعات مالی بانک‌ها را در خود گنجانده است. یکی از بخش‌‌‌های مهم صورت‌های مالی، ‌‌‌صورت سود و زیان است. در این بخش اطلاعات مربوط به درآمد و مخارج فعالیت‌های مختلف اقتصادی و سود خالص هر یک از آنها گنجانده شده است. یکی از بخش‌هایی که در صورت سود و زیان به چشم می‌‌‌خورد مربوط به درآمدها و هزینه‌‌‌های مربوط به بخش کارمزد است که در انتها خالص سود بانک‌ها از بخش کارمزد در آن ذکر شده است.

به گزارش بانکداری ایرانی،بررسی صورت سود و زیان بانک‌های بورسی حاکی از آن است که در مهرماه سال‌جاری، ‌‌‌ سود ناشی از دریافت کارمزد این بانک‌ها رشد مناسبی داشته است. به طور کلی درآمد بانک‌ها از دو کانال مشاع و غیرمشاع به دست می‌‌‌آید و کارمزد خدمات بانکی جزو کانال غیرمشاع محسوب می‌شود.

به‌طور میانگین کارمزدهای دریافتی در ماه مهر حدود ۱۴‌درصد افزایش داشته است. بررسی کارمزدهای بانکی از آن جهت حائز اهمیت است که اعتبار موردنیاز برای اجرای امور آتی بانکی را تامین کرده و همچنین نشان‌دهنده کیفیت خدمت بانک است.

بر اساس اطلاعات صورت‌های مالی منتهی به ۳۰/ ۰۷/ ۱۴۰۱، بانک‌های بورسی مجموعا هجده‌هزار میلیارد تومان کارمزد دریافت کرده‌‌‌اند. از این میزان حدود ۸/ ۱۵‌هزار میلیارد تومان آن طی ۶ماه ابتدای سال دریافت شده و تقریبا ۳/ ۲‌هزار میلیارد تومان آن نیز طی مهر ماه محقق شده است.

مطابق آخرین صورت‌‌‌‎های مالی ماهانه منتشر شده روی سایت کدال، بانک تجارت با کسب حدود ۶۶۶‌میلیارد تومان درآمد از بخش کارمزدها، در جایگاه دوم بانک‌ها در مجموع درآمد حاصل از کارمزد قرار گرفته است. با این رشد، مجموع درآمدهای بانک از محل کارمزدها تا انتهای مهرماه به ۴۱۱۸‌میلیارد تومان می‌رسد. با توجه به این موضوع درآمد بانک از این محل ۱۹‌درصد رشد داشته که بیشترین میزان رشد را میان بانک‌های بورسی داشته است.

در ادامه بررسی صورت‌‌‌ مالی بانک‌ها، پست بانک با رشد ۱۸‌درصدی درآمدها، در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. این بانک تا پایان شهریور سال‌جاری مبلغ ۶۳۱‌میلیارد تومان از محل کارمزدها درآمد کسب کرده که با ۱۱۵‌میلیارد تومان رشد، مجموع درآمدهای این بانک تا پایان مهرماه سال‌جاری به ۷۴۷‌میلیارد تومان می‌‌‌رسد. صورت مالی بعدی مربوط به بانک سینا است. صورت‌‌‌ سود و زیان این بانک نشان می‌دهد که در مهر ماه سال‌جاری ۶۸‌میلیارد تومان از بخش کارمزدها عاید این بانک شده است. این بانک تا پایان شهریور ۳۸۳‌میلیارد تومان از کارمزدها درآمد کسب کرده است. با توجه به این موضوع، مجموع درآمدهای این بانک از محل کارمزدها تا پایان مهر ماه به ۴۵۱‌میلیارد تومان می‌رسد که رشد ۱۷‌درصدی درآمدهای این بانک را نشان می‌دهد.

چهارمین بانک بورسی از نظر رشد درآمد از بخش کارمزدها، بانک پارسیان است. این بانک که تا پایان شهریور ماه موفق شده بود ۹۴۲‌میلیارد تومان درآمد از این محل کسب کند، در مهرماه حدود ۱۴۷‌میلیارد تومان از این محل درآمد داشته است. بر این اساس درآمدهای این بانک تا پایان مهرماه به ۱۰۹۰‌میلیارد تومان می‌رسد.

بیشترین میزان کارمزد دریافتی در میان بانک‌های بورسی مربوط به بانک ملت است. بانک ملت در مهر ماه حدود ۶۲۱‌میلیارد تومان درآمد از بخش کارمزد کسب کرده است. این میزان درآمد موجب شد که مجموع درآمدهای حاصل شده از محل کارمزدها در سال‌جاری برای این بانک به ۵۳۷۷‌میلیارد تومان برسد. با توجه به این موضوع می‌توان گفت که درآمد دریافتی بانک از محل کارمزدها در مهرماه حدود ۱۳‌درصد افزایش داشته است.

کمترین میزان رشد درآمد بانک‌ها از محل کارمزدها هم مربوط به بانک اقتصاد نوین است. این بانک تا پایان شهریورماه حدود ۱۱۹۹‌میلیارد تومان از این محل درآمد داشته است. درآمدهای این بانک در مهرماه با حدود ۱۰‌درصد رشد با مبلغ ۱۲۲‌میلیارد تومانی، به ۱۷۸۰‌میلیارد تومان رسیده است.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: