کد خبر: ۲۰۶۷۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - 07 November 2022
گویی دولت و بانک مرکزی ، بانک‌ها را حیات خلوت و یا بهتر است بگوییم جیب یا حتی قلک خود دانسته و هر از گایی با شماتت آن‌ها را به پرداخت انواع وام خارج از توان می‌کنند.

گویی دولت و بانک مرکزی ، بانک‌ها را حیات خلوت و یا بهتر است بگوییم جیب یا حتی قلک خود دانسته و هر از گایی با شماتت آن‌ها را به پرداخت انواع وام خارج از توان می‌کنند. بانک مرکزی و دولت از بانک‌ها توقع دارند 400 هزار میلیارد ریال تسهیلات مسکن، 200 هزار میلیارد تومان تسهیلات تکلیفی ، صدها هزار میلیارد ریال وام ازدواج و فرزنداوری و انواع وام‌های دیگر کنند در حالی که کل تون بانک‌های کشور بسیار کمتر از این رقم هاست و بانک‌ها باید کل تسهیلات خود را تعطیل و فقط به منویات بانک مرکزی توجه کنند از طرف دیگر این منویات بانک مرکزی قطعاً به خلق نقدینگی و تورم می‌انجامد.

به گزارش بانکداری ایرانی ، بانک مرکزی اخیراً بانک‌ها را مورد شماتت قرار داده که چرا به شهروندان تسهیلات نمی‌دهند. این در حالی است که بر اساس آخرین گزارش خود بانک مرکزی تسهیلات بانک‌ها 69 درصد رشد داشت، پس مشکل کجاست که بانک مرکزی معتقد است که بانک‌ها تسهیلاتی می‌دهند.

فشار خارج از توان بانک مرکزی بر بانک‌ها

موضوع ازاین‌قرار است که وام‌ها چندین وام مختلف دارند. وام‌های فروش اقساطی، مرابحه و قرض‌الحسنه و غیره ازجمله وام‌هایی هستند که بانک‌ها به شهروندان ارائه می‌کنند. اما بانک مرکزی دنبال روایت خود از وام‌هاست و همواره سیاست‌های مختلفی برای وام‌ها دارد.

بانک مرکزی تلاش دارد که سیاست‌های دولت را بجای سیاست‌های پولی واقعی و علمی عملیاتی کند و در حقیقت اوامر دولت بر علم اقتصاد ارجح است به همین دلیل بانک مرکزی چندان تلاشی ندارد تا نتیجه اقدامات خود را بررسی کند. یکی از علت‌های اصلی نارضایتی بانک مرکزی این است که بانک‌ها در نهضت مسکن و سیاست‌های دولت همکاری ندارند.

طرح‌های مسکن دولت بسیار بزرگ است. از توان بانک‌ها بیرون است. اما بانک مرکزی توجهی به این حقیقت ندارد. با توجه به آمار وام‌دهی بانک مسکن به یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های دولت سیزدهم به نظر می‌رسد منابع این بانک در حال ته کشیدن است و انتظار می‌رود 26 بانک و موسسه مالی اعتباری که تکالیفی در خصوص پرداخت 360 هزار میلیارد تومان منابع این طرح بر عهده‌دارند نسبت به پرداخت وام به بخش مسکن اقدام کنند.

طرح مسکن همواره سبب در دولت‌های مختلف سبب مشکلاتی برای بانک‌ها شده است. طرح مسکن مهر درنهایت سبب چاپ پول 36هزار میلیارد تمانی شد که اقتصاد را به دست‌اندازهای واقعی انداخت. بازهم این طرح می‌رود تا مشکلاتی را برای کشور ایجاد کند. چراکه تسهیلات زیاد سبب افزایش معوقات بانکی و خلق نقدینگی درنهایت تورم می‌شود.

از طرف دیگر دولت برای سال 1401 مبلغ 200 هزار میلیارد تومان تسهیلات تکلیفی در نظر گرفته است. پس تا اینجای کار حدود 560 هزار میلیارد تومان خواسته دولت از بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات است.

و علاوه بر این موارد ، دولت تکلیف کرده تا تسهیلاتی مانند ازدواج فرزنداوری و غیره نیز پرداخت شود
بانک‌ها دیگر توان این‌همه فشار را ندارند. از طرف دیگر دولت می‌گوید که افزایش تسهیلات سبب خلق نقدینگی می‌شود چراکه احتمال افزایش مطالبات زیاد شده و سبب خلق نقدینگی می‌شود اما بانک مرکزی باوجود اذعان به این مساله به بانک‌ها برای پرداخت انواع وام‌ها فشار می‌آورد.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: