کد خبر: ۲۰۶۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - 11 October 2022
بانک‌های بورسی در تامین مالی خرد و کلان نقش اساسی داشتند. مانده تسهیلات 12 بانک بزرگ بورسی در پنج ماهه منتهی به مرداد 1401 بالغ بر 24000هزار و 961 میلیارد ریال تسهیلات بوده که در مجموع 28 هزار و 838 میلیارد ریال درآمد از این محل کسب کردند.

بانکداری ایرانی - علی سوری ؛ بانک‌های بورسی در تامین مالی خرد و کلان نقش اساسی داشتند. مانده تسهیلات 12 بانک بزرگ بورسی در پنج ماهه منتهی به مرداد 1401 بالغ بر 24000هزار و 961 میلیارد ریال تسهیلات بوده که در مجموع 28 هزار و 838 میلیارد ریال درآمد از این محل کسب کردند. همچنین این 12 بانک دارای 28000 هزار و 838 میلیارد ریال ماده تسهیلات بودند که برای این میزان از سپرده مبلغ 973 هزار میلیارد ریال سود پرداخت کردند.

به گزارش بانکداری ایرانی ،  بانک‌های خصوصی در سال های اخیر نقش اساسی در تامین مالی خرد و کلان کشور داشتند. از طرفی دولت با ابلاغ وام‌های تکلیفی تلاش کردند که برای بانک‌ها شرایطی سخت را رقم بزنند. چرا که وام‌های ارزان و بلندمدت که از برنامه های مختلف دولت است، سبب شده است تا بانک‌ها تحت فشار مضاعفی قرار بگیرند. با این وجود بانک‌ها با سختی تمام تلاش می‌کنند تا وضعیت خود را مناسب نگهدارند.

بالاترین و کمترین‌های ‌بانک‌های بورسی
بانک ملت در بین بانک‌های بورسی و خصوصی اولین‌ها را داراست. اولین مانده تسهیلات ، بالاترین درآمد از محل تسهیلات، نخستین مانده سپرده و بیشترین هزینه بابت پرداخت سود به بانک ملت تعلق دارد. علاوه بر این اولین تراز منابع و مصارف نیز به بانک ملت اختصاص دارد. کمترین مانده تسهیلات به رقم 239 هزار میلیارد ریال و درآمد کسب شده از محل تسهیلات با رقم 11هزار میلیارد ریال به بانک دی تعلق داشت. اما کمترین مانده سپرده به موسسه ملل با رقم 405 هزار میلیارد ریال تعلق داشت. کمترین سود پرداختی بابت سپرده ها با رقم 15 هزار میلیارد ریال هم به بانک خاورمیانه تعلق داشت.

ترازمصارف و منابع بانک‌ها
اما موضوع اعطای تسهیلات یا جمع‌آوری سپرده زمانی مهم و مفید ارزیابی می شود که بانک دارای تراز مناسبی باشد. اگر بانکی دارای مانده تسهیلات و سپرده خوبی باشد اما تراز خوبی نداشته باشد، درنهایت دارای سود خالص ضعیفی بوده و نمی تواند هزینه‌های خود را پوشش دهد، لذا نکته مهم تراز بانکی است. در مردادماه امسال بالاترین تراز بانکی به بانک ملت با رقم 126 هزار میلیارد ریال اختصاص داشت. بعد از آن به بانک تجارت بارقم 38 هزار میلیارد ریال و بانک پاسارگاد با رقم 36 هزار میلیارد ریال و صادرات با رقم 31 هزار میلیارد ریال اختصاص داشت.

بانک‌های با تراز منفی و زیانده
تراز منفی بانک‌ها به معنی نداشتن سود خالص خواهدبود. بانک پارسیان دارای ناترازی 38 هزار میلیارد ریالی است. چرا که بانک دارای 51 هزار میلیارد ریال درآمد اما 90 هزار میلیارد ریال هزینه بابت سپرده جمع‌آوری شده پرداخت کرد. بانک دی نیز دارای تراز منفی 17 هزار میلیارد ریالی بود. این بانک 11هزار میلیارد ریال درامد داشته و 29 هزار میلیارد ریال سود سپرده پرداخت کرده است.

بررسی تسهیلات دهی سپرده گیری 12 بانک خصوصی ایران

 

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: