کد خبر: ۲۰۵۷۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - 14 September 2022
بانکداری ایرانی گزارش می دهد؛
بر همین اساس در خرداد امسال 21 شرکت بورسی بیمه گری، در مجموع مبلغ 20 هزار و 947 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف از محل فعالیت بیمه گری خود انجام دادند که جالب توجه است. چرا که نسبت به سال گذشته رشدی دوبرابری را تجربه کرده است.

شرکت‌های بیمه در سراسر دنیا آورده‌های خود را در بخش‌های مختلفی سرمایه‌گذاری می‌کنند. بیمه گران ایرانی نیز بر اساس آیین‌نامه‌های صادره از سوی شورای عالی بیمه می‌توانند در حوزه‌های مختلفی سرمایه‌گذاری کنند.

به گزارش بانکداری ایرانی ؛ آیین‌نامه 97 جایگزین آیین‌نامه شماره 60 در سال 98 به شرکت‌های بیمه ابلاغ شد. بر اساس ماده یک آیین‌نامه شماره 97، مؤسسه بيمه اعم از مستقیم یا اتکایی موظف است در عمليات سرمايه‌گذاري از محل حقوق صاحبان سهام، ذخایر ریاضی و سایر ذخایر فنی سهم نگهداری ابتدای دوره خود (موضوع آیین‌نامه شماره۵۸)، ضوابط اين آيين‌نامه را رعایت نماید. ملاک محاسبه حدنصاب مقرر در این آیین‌نامه، اقلام مندرج در آخرین صورت‌های مالی حسابرسی شده خواهد بود که از طریق سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه به بیمه مرکزی ارسال می‌شود. چنانچه موسسه بیمه طی دوره مالی، افزایش سرمایه ثبت‌شده‌ای داشته باشد، مبلغ آن به منابع سرمایه‌گذاری اضافه می‌شود.

بر اساس همین آیین‌نامه سپرده‌گذاری در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری دارای مجوز بانک مرکزی ج.ا.ایران حداقل20 درصد و حداکثر 60 درصد ذخایر ریاضی است و خرید اوراق مالی اسلامی از قبیل اوراق مشارکت دارای تضمین دولتی و اوراق مشارکت دارای تضمین بانک‌ها و مؤسسات اعتباری دارای مجوز بانک مرکزی ج.ا.ایران و شرکت‌های تامین سرمایه، اسناد خزانه اسلامی، اوراق مرابحه، اوراق صکوک و اوراق اجاره حداکثر 30 درصد مجموع حقوق صاحبان سهام و سایر ذخایر فنی است خرید سایر ابزارهای پولی و مالی مورد تایید بانک مرکزی ج..ا.ایران و یا سازمان بورس و اوراق بهادار از قبیل اوراق گواهی سپرده بانکی و اوراق مشتقه حداکثر 10 درصد مجموع حقوق صاحبان سهام و سایر ذخایر فنی است. البته این آیین‌نامه تبصره های مختلفی داشته و بر اساس این موارد شرکت ها می‌توانند سرمایه‌گذاری انجام دهند اما کلیات این تقسیم به شرح فوق است که بعضا تغییر می یابد.

وضعیت درآمدزایی شرکتها
بر همین اساس در خرداد امسال 21 شرکت بورسی بیمه گری، در مجموع مبلغ 20 هزار و 947 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف از محل فعالیت بیمه گری خود انجام دادند که جالب توجه است. چرا که نسبت به سال گذشته رشدی دوبرابری را تجربه کرده است.

به جز چند شرکت بزرگ بیمه گری، بسیاری از شرکت‌های بیمه گری درآمد قابل توجهی در سه ماهه امسال کسب نکردند.

امسال تغییری خاص در بین شرکت ها رخ داده و برخی از شرکت هارشد قابل توجهی را تجربه کردند. در سال‌های اخیر همواره بیمه پاسارگاد جایگاه نخست را در این حوزه داشت اما امسال بیمه کوثر با جهشی 675 درصدی به از درامد 531 میلیارد ریالی سال گذشته به درآمد چهار هزار و 121 میلیارد ریالی رسید. بعد از بالاترین درآمد از محل سرمایه‌گذاری متعلق به بیمه پاسارگاد با رقم چهار هزار و 117 میلیارد ریال بود. سپس به بیمه پارسیان با مبلغ 3هزار و 359 میلیارد ریال بیمه اسیا مبلغ دو هزار و 399 میلیارد ریال درآمد کسب کرد.

شرکت‌های بزرگی مانند رازی، ملت و دانا درآمد چشمگیری را در سه ماهه منتهی به خرداد 1401 تجربه نکردند. کمترین درامدشناسایی شده شرکت‌های بیمه گری بورسی متعلق به بیمه حافظ و حکمت صبا بود.
بالاترین رشد درآمدی به بیمه پارسیان و کوثر با رقم‌های 724 و 675 درصد بود.

بیمه ملت و بیمه رازی رشدی منفی 12 و 18 درصد را برخلاف دیگرشرکتهای بیمه در خرداد امسال تجربه کردند.

بررسی وضعیت درآمد از محل سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه

بررسی درامدهای شرکت‌های بیمه از محل بیمه گری به این دلیل دارای اهمیت است که شرکت‌های بیمه می‌توانند بر این اساس به مشتریان خود سود بیشتری از محل بیمه های زندگی پرداخت کنند. و سرمایه گذاران و بیمه گذاران به این گونه مسائل توجه خاصی دارند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: