کد خبر: ۲۰۵۳۷۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۷ - ۰۴ شهريور ۱۴۰۱ - 26 August 2022
آمار حاکی از آن است که هند در سه ماهه دوم سال میلادی جاری، واردات نفت خام از آمریکا را یک میلیون تن کاهش داد و همزمان واردات نفت ارزان از روسیه را افزایش داد.

بانکداری ایرانی-آمار حاکی از آن است که هند در سه ماهه دوم سال میلادی جاری، واردات نفت خام از آمریکا را یک میلیون تن کاهش داد و همزمان واردات نفت ارزان از روسیه را افزایش داد.

به گزارش ایسنا، منابع واردات انرژی هند نسبت به یک سال پیش کاملا متفاوت شده بود. سال میلادی گذشته، سهم روسیه از واردات نفت به هند، حدود ۲.۲ درصد و سهم آمریکا ۹.۲ درصد بود. اکنون روسیه حدود ۱۲.۹ درصد و نفت شیل آمریکا تنها ۵.۴ درصد از بازار نفت هند سهم دارد.

هند با وجود این که ۸۰ درصد از نفت مورد نیازش را وارد می‌کند، هرگز خریدار بزرگ نفت روسیه نبوده است. در یک سال معمولی، هند تنها دو تا پنج درصد از نفت مورد نیازش را از روسیه وارد می‌کرد که تقریبا مشابه واردات نفت آمریکا از روسیه پیش از اعلام ممنوعیت ۱۰۰ درصدی واردات کالاهای انرژی روسی بوده است. در واقع، هند در سال ۲۰۲۱، تنها ۱۲ میلیون بشکه نفت از روسیه وارد کرد و عمده وارداتش از عراق، عربستان، امارات متحده عربی و نیجریه بود.

اما در ماه مه، گزارش‌های منتشره از افزایش چشمگیر واردات نفت از روسیه به هند حکایت داشت. طبق گزارش رویترز، هند در سه ماه نخست پس از حمله نظامی مسکو به اوکراین، ۵.۱ میلیارد دلار برای خرید نفت، گاز و زغال سنگ روسیه هزینه کرد که بیش از پنج برابر ارزش وارداتش در مدت مشابه سال گذشته بود. با این حال، چین بزرگترین خریدار کالاهای انرژی روسیه مانده و ۱۸.۹ میلیارد دلار در مدت سه ماه تا پایان مه، هزینه کرد که تقریبا دو برابر وارداتش در مدت مشابه سال گذشته بود.

همه این تغییرات مربوط به مسائل مالی است. طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، نفت اورال روسیه با تخفیف کم سابقه‌ای عرضه شده است. الن والد، رئیس شرکت "ترانس ورسال کانسالتینگ" به شبکه سی ان بی سی گفت: شرکتهایی مانند گلنکور و ویتول، نفت اورال روسیه را به ترتیب با تخفیف ۳۰ دلار و ۲۵ دلار در هر بشکه عرضه می‌کنند. اورال، گرید نفتی اصلی صادراتی از سوی روسیه است. کارشناسان می‌گویند مسائل اقتصادی ساده، بزرگترین دلیل بی‌اعتنایی دهلی‌نو به فشارهای کاخ سفید برای محدود کردن خرید نفت روسیه هستند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره روابط هند و روسیه، خاطرنشان کرد که هند روابط تاریخی با روسیه دارد و تغییر آن، امری دشوار است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: