کد خبر: ۲۰۴۵۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۲۳ تير ۱۴۰۱ - 14 July 2022
در حال حاضر آخرین آمارها مربوط به اردیبهشت ماه سال جاری نشان می‌دهد میزان بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی حدود ۶۸۳هزار میلیارد تومان است. در سال‌های گذشته یکی از عوامل مهم افزایش اضافه‌برداشت بانک‌ها، عدم تصفیه بدهی دولت و شرکت‌های دولتی به بانک‌ها بوده است.

مدیر عامل تامین سازمان تامین اجتماعی از تصفیه بدهی ۸۸هزار میلیارد تومانی این سازمان به بانک رفاه خبر داد. به گفته مسوولان این سازمان، این اقدام می‌تواند گامی مهم درخصوص کاهش بدهی شرکت‌های دولتی به بازیگران بازار پول باشد. در حال حاضر آخرین آمارها مربوط به اردیبهشت ماه سال جاری نشان می‌دهد میزان بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی حدود ۶۸۳هزار میلیارد تومان است. در سال‌های گذشته یکی از عوامل مهم افزایش اضافه‌برداشت بانک‌ها، عدم تصفیه بدهی دولت و شرکت‌های دولتی به بانک‌ها بوده است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از پرداخت ۸۸هزار میلیارد تومان بدهی این سازمان به بانک رفاه و خارج شدن نام این سازمان از لیست ابربدهکاران بانکی خبر داد. میرهاشم موسوی با اعلام این خبر توضیح داد: از آذرماه سال گذشته، با استفاده از روش‌های مختلف مدیریت و تامین منابع، نه‌تنها استقراض بی‌رویه از نظام بانکی نداشته‌ایم بلکه با پرداخت ۸۸هزار میلیارد تومان در قالب تهاتر، تمامی بدهی انباشته گذشته این سازمان به بانک رفاه را تصفیه کردیم.

صبح روز گذشته افتتاحیه همایش سراسری شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با شعار «شستا؛ گام دوم، اقتصاد مردمی، ایران قوی» همزمان با هفته تامین اجتماعی برگزار شد. در افتتاحیه این همایش که مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره شستا، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاون نظارت بر حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری حضور داشتند، عملکرد این شرکت و اهداف و برنامه‌ریزی‌های مربوط به آن مطرح شد.


در این همایش میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، از پرداخت ۸۸هزار میلیارد تومان بدهی این سازمان به بانک رفاه خبر داد و گفت: سازمان تامین اجتماعی قبلا به عنوان ابربدهکار نظام بانکی معرفی شده بود که در حال حاضر با تعامل این سازمان با بانک رفاه تمام بدهی ‌این سازمان را که بالغ بر ۸۸ هزار میلیارد تومان بود تصفیه کردیم. موسوی با تاکید بر اینکه اموال و دارایی‌های شستا متعلق به کارگران و بازنشستگانی است که قبلا بخشی از حقوق خود را سرمایه‌گذاری کرده‌اند، گفت: با تمرکز بر چالش‌های حوزه تامین اجتماعی دو راهبرد کلان را از زیرمجموعه‌های سازمان تامین اجتماعی مطالبه کرده‌ایم. این راهبرد‌ها افزایش نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری و افزایش فعالیت‌های اقتصادی در حوزه سرمایه‌گذاری‌های شستا هستند. موسوی در ادامه سخنان خود یکی از مهمترین اهداف این سازمان را افزایش سهم سرمایه‌گذاری این سازمان بیان کرد و گفت: سهم منابع تامین اجتماعی‌ از سرمایه‌گذاری ۶درصد است که به دنبال افزایش آن به ۱۸درصد هستیم. او افزود: همچنین برنامه‌ریزی برای توسعه سرمایه‌گذاری شستا با ۴۰۰هزار میلیارد تومان نیز در نظر گرفته شده است تا شستا در گام دوم انقلاب، سهم خود را در اقتصاد دنبال کند. مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه این سازمان ۱۴۰هزار پرسنل و ۴۵میلیون بیمه‌شده مستقیم دارد، گفت: ۵۳درصد جامعه تحت پوشش تامین اجتماعی هستند که در قالب ۱۸ خدمت از قبیل بیمه‌های درمان، بیمه بیکاری، ازکارافتادگی و... از خدمات استفاده می‌کنند. مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بر راهبرد افزایش نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری فعالیت‌های شستا و همچنین افزایش تولید اشاره و تصریح کرد: بر اساس آمارهای عملکرد سال گذشته در فروش تجمیعی ۷۲درصد رشد ثبت شده و از حدود ۹۳ به ۱۶۳هزار میلیارد تومان رسیده‌ایم. همچنین ۴۵درصد رشد در سود تجمیعی رخ داده، به طوری که از عدد ۳۳هزار میلیارد تومان به حدود ۴۵هزار میلیارد تومان رسیده است. موسوی در ادامه تصریح کرد که با وجود رشد شاخص‌ها ولی این آمارها برای ایجاد وضعیت مطلوب کافی نیست. او در ادامه با اشاره به ضرورت وجود نوآوری‌های دانش‌بنیان توضیح داد: لازم است برای رسیدن به هدف بازدهی مطلوب دارایی‌ها، شرکت‌ها و هلدینگ‌های سازمان تامین اجتماعی از تله تولید متوسط، درآمد متوسط و کارآیی متوسط خارج شوند. موسوی گفت: ایجاد شفافیت با استفاده از سامانه‌های مکانیزه با دسترسی‌های عمومی جزو اولویت‌های ماست. مبارزه با فساد به شکل ساختاری، ایجابی و سلبی در دستور کار است و شستا باید به نماد طهارت اقتصادی در کلان اقتصاد کشور تبدیل شود.

گام مثبت در تصفیه بدهی بانکی
در بخش دیگری از همایش شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، محمدجواد ایروانی، معاون نظارت بر حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری، با اشاره به اقدام مناسب سازمان تامین اجتماعی در راستای پرداخت بدهی خود به بانک رفاه اظهار کرد: اعلام شده بدهی‌های تامین اجتماعی به بانک رفاه تصفیه شده است که کار خوبی است، چون ۴۵ میلیون ایرانی سهامدار بانک رفاه هستند. بانک‌ها اهمیت بالایی در اقتصاد کشورمان دارند و اگر بانک‌ها درست مدیریت شوند و عملیات بانکی بدون ربا در آنها انجام شود بسیاری از مشکلات کشور رفع می‌شود. ایروانی ادامه داد: اگر بانک‌ها در خدمت اهداف توسعه‌ای کشور باشند کار صحیح را انجام داده‌ایم؛ البته بانک رفاه که در خدمت تامین اجتماعی بوده باید همچنان در خدمت این سازمان باشد.

او در ادامه سخنان خود با اشاره به این موضوع که شستا از سایر بنگاه‌های اقتصادی کشور متمایز است، توضیح داد: لازم است رویکرد سود حداکثری و ایجاد بازارهای هدف داخلی و خارجی در سرمایه‌گذاری‌های شستا تقویت شود؛ چرا که مجموعه عظیم دارایی‌های شستا کمک می‌کند در راس پیشرفت قرار گرفته و به تامین مالی تامین اجتماعی کمک کند. ایروانی با انتقاد از هدف‌گذاری برخی مدیران با سقف‌های کوتاه گفت: هدف‌گذاری متوسط که دیگر نامش هدف‌گذاری نیست. باید اهدافی که تعیین می‌شود بالا باشد تا تلاش برای رسیدن به آن بیشتر شود. او به فرصت‌های اقتصادی ایران اشاره و تصریح کرد: موسسه مطالعات مکنزی فرصت رشد صد تریلیون دلاری اقتصاد ایران تا ۲۰۳۵ را گزارش داده و نوشته است که ایران مزایایی همچون تنوع اقتصادی، جمعیت بالای افراد تحصیل‌کرده، نرخ بالای شهرنشینی، فرهنگ کارآفرینی و موقعیت جغرافیایی دارد. او در ادامه با انتقاد از تکیه به درآمدهای نفتی در ایران که باعث به وجود آمدن اقتصاد واردات‌محور بوده اظهار داشت: در این شرایط باید این روند اشتباه به روند تولیدمحور تغییر کند.

رشد ۲۰درصدی تولیدات در شرکت‌های زیرمجموعه وزارت کار
سخنران دیگر افتتاحیه همایش شستا، محمدهادی زاهدی‌وفا، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود. زاهدی‌وفا از رشد ۲۰درصدی تولید در شرکت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه خبر داد و گفت: شرکت‌های زیرمجموعه وزارت کار باید بتوانند با تولید دانش‌بنیان رقابت کنند و اگر این رقابت محقق شود، می‌توانیم بازارهای داخلی و ‌جهانی را حفظ کنیم. سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه ماهانه رشد شرکت‌های زیرمجموعه وزارت کار بررسی می‌شود، تاکید کرد: در پایان سال نقش تولید دانش‌بنیان را ارزیابی خواهیم کرد.

برنامه‌ریزی شستا برای رسیدن به ۴۰میلیون سهامدار
ابراهیم بازیان، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در این همایش، با بیان اینکه شستا به دنبال مردمی‌سازی اقتصاد است، گفت: شستا برای رسیدن به ۴۰ میلیون سهام‌دار برنامه‌ریزی می‌کند تا این سهامداران از سرمایه و سود سرمایه‌ها سود ببرند. او با تاکید بر ضرورت وجود فهم مشترک، اظهار کرد: اگر فهم مشترک نسبت به شرایط جاری ایجاد نشود نمی‌توان از ظرفیت‌های موجود مجموعه بهره برد. مدیرعامل شستا تصریح کرد: در اقتصاد کلان کشور و در بخش تولید مشکل داریم ولی ظرفیت‌های بالایی هم وجود دارد که می‌توانیم با همکاری کار را جلو ببریم ولی باید فهم مشترک باشد و با استفاده از تجربیات نگاهی بلند داشته باشیم تا گام دوم را با اقتصاد مردمی و ایران قوی شکل دهیم. او افزود: ۷۱هزار کارگر و کارمند در شستا وجود دارد و تمامی این افراد سربازان و فرماندهان جنگ اقتصادی هستند. بازیان در ادامه با اشاره به آغاز به کار این شرکت در سال ۱۳۶۵ با سرمایه ۲۰میلیارد تومانی، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰ با افزایش سرمایه‌ای که صورت گرفت، سرمایه شستا به ۱۶۳هزار میلیارد تومان رسید. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی افزود: ۱۸درصد سیمان، ۳۵درصد تولید دارو، ۶۰درصد توزیع دارو، ۳۵درصد حمل‌و‌نقل دریایی، اپراتور سوم تلفن همراه، ۵۰درصد نیروگاه‌های خورشیدی، ۱۰درصد نیروگاه‌های کوچک، ۶۷درصد قیر و ۴۷درصد تایر کشور توسط شرکت‌های شستا در کشور تولید می‌شود. در ادامه همایش، آیین امضای تفاهم‌نامه هم‌افزایی شرکت سرمایه‌گذاری و نهادهای انقلاب اسلامی برگزار شد و تفاهم‌نامه این شرکت با ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به امضای مشترک مدیران این سازمان‌ها رسید. همچنین در بخش دیگر این همایش منصور نکویی‌نیا، مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تیپیکو)، به بیان جزئیاتی از ویژگی‌های محصولات و عملکرد این شرکت تاکنون پرداخت و از تولید ۱۲۰ محصول جدید و استراتژیک توسط این شرکت خبر داد که ۴۴ مورد از این داروها برای اولین‌بار در کشور تولید می‌شوند. در ادامه مراسم رونمایی از این ۴۴ داروی جدید و استراتژیک در کشور برگزار شد.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: