کد خبر: ۲۰۳۷۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - 06 June 2022
در میان بحبوحه افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازار، زمزمه‌های گران شدن مواد شوینده و بهداشتی نیز آغاز شد و به تازگی رئیس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران عنوان کرد که سازمان حمایت با افزایش ۲۵ تا ۴۰درصدی مواد شوینده و محصولات آرایشی و بهداشتی موافقت کرده است.


بانکداری ایرانی- در میان بحبوحه افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازار، زمزمه‌های گران شدن مواد شوینده و بهداشتی نیز آغاز شد و به تازگی رئیس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران عنوان کرد که سازمان حمایت با افزایش ۲۵ تا ۴۰درصدی مواد شوینده و محصولات آرایشی و بهداشتی موافقت کرده است.

ایسنا/خراسان رضوی چند روز پس از انتشار این اخبار وزارت صمت اعلام کرد که تاکنون مصوبه‌ای مبنی بر افزایش قیمت مواد شوینده ابلاغ نشده است و تولیدکنندگان حق گران کردن محصولات خود را ندارند.

به گفته فعالان این حوزه افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه بسته‌بندی دلایل اصلی این جهش است به گونه‌ای که از سال گذشته تا کنون قیمت مواد اولیه ۲۰۰ درصد رشد داشته است.

مشاهدات میدانی خبرنگار ایسنا در میان این تایید و تکذیب‌ها از بازار، حاکی از افزایش بدون مجوز قیمت محصولات شوینده و بهداشتی است.

تحمیل خرید محصول غیر ضروری به واحدهای صنفی

یک عمده‌فروش واقع در بولوار قرنی بیان می‌کند: متاسفانه بار به موقع و به اندازه به دست ما نمی‌رسد. ضمن اینکه باید از یک شرکت تولیدکننده علاوه بر محصولاتی که نیاز داریم، چند محصول غیرضروری نیز خریداری کرده و تمام پول را نیز به صورت نقدی تسویه کنیم. در غیر این صورت آن‌ها به ما جنس نمی‌فروشند.

وی ادامه می‌دهد: ما نیز به دلیل کمبود مواد شوینده ناچار به افزایش قیمت هستیم، اما مردم نسبت به این موضوع اعتراض می‌کنند.

فروشنده دیگری می‌گوید: بار به دست ما می‌رسد، اما میزان آن کم است و در برخی محصولات کمبود داریم. ضمن اینکه محصولات را از قیمت درج شده روی آن نیز گران‌تر خریداری می‌کنیم.

وی درباره افزایش قیمت مواد شوینده عنوان می‌کند: حدود یک ماه است که افزایش قیمت داشتیم و شرکت‌های پخش محصولی که مورد نظر ما بوده را به دستمان نمی‌رسانند. همچنین میزان فروش ما کم شده، اما مردم نیز مجبور به خریداری محصولات هستند و باید نحوه قیمت‌گذاری را برای آن‌ها توضیح دهیم.

افزایش خودسرانه قیمت مواد شوینده بدون مصوبه

هجوم مردم به مغازه‌ها برای خرید مواد شوینده

فروشنده دیگری در بولوار ابوطالب می‌گوید: هنوز ابلاغیه افزایش قیمت به ما اعلام نشده، اما با زمزمه‌های افزایش قیمت مردم به مغازه‌ها هجوم آورده و مواد شوینده را خریداری کردند. همچنین هنوز بار جدیدی به دست ما نرسیده و شرکت‌های پخش منتظرند تا پس از قطعی شدن افزایش قیمت، پخش و توزیع مواد شوینده را از سر بگیرند.

وارد مغازه دیگری در منطقه حرعاملی می‌شوم. تنها چند مایع ظرف‌شویی و پودر شوینده روی طبقات چیده شده است، فروشنده بیان می‌کند: افزایش قیمت مواد شوینده دیگر افسارگریخته شده و هر بار درصدهای جدیدی به ما ابلاغ می‌شود. به تازگی نیز این افزایش به ۲۰ درصد رسیده و شرکت‌های پخش هم بار را به دست ما نمی‌رسانند.

خریداری محصول مورد نیاز خانواده با قیمت بالا

مرد جوانی که برای خرید پوشک بچه به بولوار قرنی مراجعه کرده، می‌گوید: من هر بار که برای خرید پوشک به مغازه مراجعه کردم شاهد افزایش و متغیر بودن قیمت‌ها بودم. امروز هم که برای خرید به مغازه رجوع کردم متوجه افزایش مجدد قیمت‌ها شدم، اما مجبور به خریداری محصول مورد نیاز خانواده‌ام هستم.

حذف برخی از اقلام از لیست خرید

خانم میانسالی با اعتراض به افزایش قیمت مواد شوینده و بهداشتی عنوان می‌کند: همین تازگی اقدام به خرید مواد شوینده کردم. با اینکه میزان خریدم مانند همیشه بود، اما قیمت محصولات دو برابر دفعات قبلی شده بود. متاسفانه به دلیل گرانی هر روزه مواد مختلف مجبور به حذف خرید برخی اقلام شده‌ام.

مسئولیت قیمت غیرواقعی کالاها بر عهده تولیدکننده خواهد بود

در همین خصوص علی اصغریان، رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خراسان رضوی به تازگی در گفت‌‎وگو با ایسنا در خصوص گرانی شوینده‌ها اظهار کرد: از زمان اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها قیمت برخی از کالاها با دستورالعمل و در برخی کالاها بدون دستورالعمل افزایش یافته است. هم‌اکنون مواد شوینده نیز گران شده و این افزایش قیمت برای شوینده‌های مختلف متفاوت بوده است.

وی افزود: انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خراسان رضوی در حال حاضر پیگیر مساله درج قیمت‌ روی کالاهاست. هم‌اکنون چند تیم در حال آنالیز قیمت‌ها بوده و تلاش می‌کنند با هر گونه تخلف برخورد نمایند.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خراسان رضوی تصریح کرد: باید توجه داشت درج قیمت‌ مصرف‌کننده روی کالاها باید از طرف انجمن مورد تایید قرار گیرد. در حال حاضر درج این قیمت‌ها روی کالاهایی که قیمت مصوب ندارد، مورد تایید انجمن نیست. بر این اساس آنالیز و هزینه سربار تولیدکننده نیز باید واقعی باشد تا اگر خلافی اتفاق افتاده باشد، با متخلفان برخورد و پرونده آنان به مراجع قضایی ارسال شود. قیمت درج شده روی کالاهایی که قیمت مصوب دارد، مورد تایید است اما مسئولیت قیمت غیرواقعی کالاها بر عهده تولیدکننده خواهد بود.

اصغریان تصریح کرد: درج قیمت مصرف‌کننده روی شوینده‌ها نیز باید بر اساس آنالیز واقعی ثبت شود. در حال حاضر قیمت موجود روی شوینده‌ها مورد تایید انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان خراسان رضوی نیست.

وی افرود: باید توجه داشت قیمت هیچ کالایی در سطوح عمده و خرده‌فروش نباید با تخفیف ارائه شود و اگر هم ارائه شود، این قیمت غیرواقعی است.

به طور کلی وجود نظرات مختلف مبنی بر افزایش قیمت مواد شوینده و بهداشتی بازار این محصول را با سردرگمی روبه‌رو کرده است. مردم نیز در روزهای اولیه این اخبار ضد و نقیض اقدام به خریداری و ذخیره مواد شوینده کردند. از طرفی تعلل برخی شرکت‌های پخش مواد شوینده در توزیع بار، فروشندگان این نوع محصولات را وادار به افزایش قیمت کرده است.

اطلاعیه‌ای مبنی بر افزایش قیمت شوینده‌ها ابلاغ نشده است

در ادامه به سراغ بیاتی، کارشناس مسئول بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی رفتیم وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص اطلاعیه افزایش قیمت شوینده‌ها ظهار می‌کند: تاکنون هیچ اطلاعیه‌ای مبنی بر افزایش قیمت واحدهای تولیدکننده مواد شوینده و بهداشتی از سوی سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به استان ابلاغ نشده است.

وی ادامه می‌دهد: طی دو هفته گذشته اطلاعیه‌ای غیر رسمی از سوی انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران ابلاغ شده بود که به واسطه همین موضوع برخی از بنکداران و عمده‌فروشان این ابلاغیه را دست‌آویز خود برای افزایش قیمت در سطح عرضه قرار دادند. در خردادماه نیز گزارش‌هایی مبنی بر افزایش قیمت مواد شوینده به دست سازمان صمت استان رسید که این تخلفات را پیگیری نمودیم.

افزایش خودسرانه قیمت مواد شوینده بدون مصوبه
عکس از آرشیو
انجام بیش از ۱۰۰۰ بازرسی از واحدهای صنفی طی دو ماه

کارشناس مسئول بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با شرح بازرسی‌های صورت گرفته در دو ماه ابتدایی سال جاری تصریح می‌کند: در نظارت‌های صورت گرفته از سوی بازرسان سازمان صمت خراسان رضوی طی دو ماه ابتدایی سال جاری در مجموع ۱۰۷۳ واحد صنفی در بخش‌های تولیدی، پخش، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی مورد بازرسی قرار گرفتند. این بازرسی‌ها به تفکیک مشمول ۴۷ مورد در بخش تولیدی، ۱۴۷ مورد در حوزه پخش، ۳۰۲ مورد در حوزه عمده‌فروشی و ۴۹۰ مورد در بخش خرده‌فروشی است. همچنین این آمار مربوط به تمامی شهرستان‌های تابع استان است.

وی اضافه می‌کند: طی دو ماهه ابتدایی سال جاری حدود ۸۷ مورد پرونده تخلف برای واحدهای متخلف تنظیم شد. همچنین ۴ مورد از پرونده‌های تشکیل شده مربوط به واحدهای پخش،۲۶ مورد مربوط به سطح عمده‌فروشی و ۵۷ مورد مربوط به سطح خرده‌فروشی بوده است. پرونده‌های تشکیل شده جهت رسیدگی به اداره کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی ارجاع شده است.

کارشناس مسئول بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان ‌می‌کند: ارزش ریالی پرونده‌های تشکیل شده در مجموع ۹۷۷ میلیون و ۵۲۳ هزار و ۵۶ ریال معادل ۱۰۰ میلیون تومان است.

اگرچه مصوبه‌ای مبنی بر افزایش قیمت مواد شوینده ابلاغ و مجوزی نیز از طرف سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان صادر نشده است، اما هم اکنون مواد شوینده گران و موجب ایجاد سردرگمی برای مصرف کننده شده است.در شرایطی که هزینه کالاهای اساسی افزایش یافته است افزایش خودسرانه قیمت سایر کالاها موجب تحمیل هزینه‌های بیشتر به مردم خواهد بود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: