کد خبر: ۲۰۳۰۷۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۷ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 01 May 2022
بحث‌های زیادی حول محور رمزارزها و دارایی‌های دیجیتال وجود دارد، اما یک موضوع کاملاً واضح است؛ دارایی‌های دیجیتال در هر حال به‌عنوان دارایی محسوب می‌شوند. با در نظر گرفتن این نکته نقطه شروع خوبی را برای مقایسه آن با سایر داریی‌ها از جمله فلزات گرانبها، املاک، سهام، اوراق بهادار و… انتخاب کرده‌ایم.

 سال ۲۰۲۱ یک سال بسیار پرفرازونشیب و البته مهم برای رمزارزها بود. در این سال برای اولین‌بار ارزش بازار رمزارزها از دو تریلیون دلار گذر کرد. در ابتدای سال ۲۰۲۱ این رقم زیر یک تریلیون دلار بود، اما با گذشت تنها چند ماه، در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۱، این رقم به حدود سه تریلیون دلار رسید. حال به‌ نظر زمان خوبی برای یک بررسی کلی است. منطقاً بهترین راه برای درک این نوع ارقام، مقایسه با سایر صنایع، سرمایه‌گذاری‌ها و دارایی‌هاست.

به گزارش راه پرداخت ،بحث‌های زیادی حول محور رمزارزها و دارایی‌های دیجیتال وجود دارد، اما یک موضوع کاملاً واضح است؛ دارایی‌های دیجیتال در هر حال به‌عنوان دارایی محسوب می‌شوند. با در نظر گرفتن این نکته نقطه شروع خوبی را برای مقایسه آن با سایر داریی‌ها از جمله فلزات گرانبها، املاک، سهام، اوراق بهادار و… انتخاب کرده‌ایم.

ارزش بازار رمزارزها در مقابل فلزات گرانبها

اجازه دهید از فلزات گرانبها شروع کنیم چراکه با ارزش‌ترین رمزارز –بیت‌کوین- اغلب به عنوان «طلای دیجیتال» معرفی می‌شود. در حال حاضر ارزش بازار طلا ۱۱.۴ تریلیون دلار است. این یعنی ۵ برابر ارزش بازار تمامی رمزارزها و ۱۳ برابر بیت‌کوین (ارزش بازار بیت‌کوین چیزی حدود ۰.۸۸ تریلیون دلار است) البته این نکته را فراموش نکنید که طلا هزاران سال است که در این عرصه فعالیت دارد و کاربردهای متعددی از جواهرات تا لوازم الکترونیکی دارد بنابراین این ارقام جای تعجبی باقی نمی‌گذارند.

مقایسه ارزش بازار فلزات گرانبها و رمزارزها: طلا:۱۱.۴، رمزارزها:۲.۳۵ و نقره: ۱.۲۸ تریلیون دلار

با این‌حال عرضه محدود بیت‌کوین سبب شده است سرمایه‌گذاران آن را به عنوان یک دارایی نسبتا امن تلقی کنند. در سال ۲۰۲۱، ۱۰ میلیارد دلار از صندوق‌های طلا برداشت شده است چراکه بیت‌کوین بالاترین رکوردهای خود را در مقابل چاپ بی رویه پول ثبت کرد.

 به گفته پل تودور جونز، مدیر صندوق سرمایه‌گذاری میلیاردر، طلای دیجیتال در حال «برنده شدن در مسابقه» در برابر همتای فیزیکی خود است. نکته جالب اینجاست که ارزش بازار رمزارزها تقریباً دو برابر بازار جهانی نقره (۱.۲۸ تریلیون دلار) است.

ارزش بازار رمزارزها در مقابل املاک و مستغلات

مقایسه یک صنعت ده ساله با بخش جهانی املاک و مستغلات به نظر ظالمانه می‌رسد اما به هر حال چاره‌ای نیست. در حالی که ارزیابی ارزش تمام املاک و مستغلات جهان تا حدودی دشوار است، تصور می‌شود که حدود چهار برابر تولید ناخالص داخلی جهانی باشد  و حداقل ۱۶۰ برابر ارزش بازار رمزارزها است.

مقایسه املاک و مستغلات جهان (۳۴۰ تریلیون دلار) از جمله املاک تجاری (۳۴ تریلیون دلار) با ارزش بازار رمزارزها (۲.۳۵ تریلیون دلار).

ارزش بازار املاک و مستغلات ۳۴۰ تریلیون دلار است که آن را به مهم ترین ذخیره ثروت شناخته شده برای بشر تبدیل می کند. املاک تجاری حدود ۱۰ درصد از کل این رقم را تشکیل می‌دهند.

ارزش بازار رمزارزها در مقابل سهام

ارزش بازار رمزارزها به هیچ وجه قابل مقایسه با ارزش سهام جهانی نیست. ارزش سهام تا اکتبر ۲۰۲۱ چیزی حدود ۱۲۲ تریلیون دلار بود و ارزش سهام ایالات محده و اتحادیه اروپا به ترتیب ۵۰ و ۱۴ تریلیون دلار است.

مقایسه بازار جهانی سهام (۱۲۲ تریلیون دلار) با ارزش بازار رمزارزها (۲.۳۵ تریلیون دلار)

ارزش بازار رمزارزها در مقابل تولید ناخالص داخلی، بدهی عمومی و بدهی دانشجویی

زمانی که شما ارزش بازار رمزارزها را با تولید ناخالص داخلی – که شامل ارزش همه کالاها و خدمات تولید شده در مرزهای یک کشور می‌شود – مقایسه می‌کنید، متوجه می‌شوید که در اینجا رمزارزها در محل خوبی استقرار دارند. در حقیقت رمزارزها در لیست تولیدات ناخالص داخلی در ۱۰ عنوان برتر، جایی در میان فرانسه(۲.۶۴ تریلیون دلار) و ایتالیا (۱.۸۹۹ ترلیون دلار) قرار می‌گیرند. کشورهای صدر این لیست شامل ژاپن(۵.۰۵۸ تریلیون دلار)، چین(۱۳.۷۲۳ تریلیون دلار) و ایالات متحده (۲۰.۸۹۴ تریلیون دلار) می‌شوند.

مقایسه تولید ناخالص داخلی جهان (۸۴.۶۸ تریلیون دلار) با ارزش بازار رمزارزها (۲.۳۵ تریلیون دلار)، از جمله ارزش بازار بیت کوین (۸۱۴ میلیارد دلار).

در همین حال، ارزش بازار فعلی بیت‌کوین (۸۱۴ میلیارد دلار)، آن را در رده هفدهم جهانی تولید ناخالص داخلی قرار می‌‌دهد که بین هلند (۹۱۳ میلیارد دلار) و سوئیس (۷۵۲ میلیارد دلار) قرار می گیرد. ارزش کل بیت‌کوین جهان بالاتر از تولید ناخالص داخلی کشورهایی مانند سوئیس، آرژانتین، عربستان سعودی، سوئد و تایلند است.

اما ارزش بازار رمزارزها در مقابل بدهی‌های ملی در چه وضعیتی قرار دارد؟ به زبان ساده می‌توان گفت این رقم تقریبا با بدهی دولت بریتانیا (۲.۹۷ تریلیون دلار) برابر است. سطح بدهی جهانی در بحبوحه استقراض دولت، خانوارها و بانک‌ها به رکورد ۲۲۶ تریلیون دلار رسیده است. این درحالی است که پایه پولی فعلی جهان، ۵ برابر سال ۲۰۰۸ است. در علم اقتصاد، پایه پولی در یک کشور عبارت است از سپرده‌های بانک‌های تجاری نزد بانک مرکزی، به اضافه وجه نقد در گردش در دست مردم، به اضافه وجه نقدی که به‌طور فیزیکی در بانک‌ها نگهداری می‌شود. پایه پولی بخشی از کل عرضه پول است که دارای بالاترین قابلیت نقدشوندگی است. نکته جالب دیگر آن است که ارزش بازار جهانی رمزارزها با کسری بودجه ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ (۲.۷۷ تریلیون دلار) فاصله زیادی ندارد و ۶۵۰ میلیون دلار بیشتر از بدهی دانشجویان ایالات متحده (۱.۷ تریلیون دلار) است.

مقایسه بدهی عمومی جهان (۲۲۶ تریلیون دلار) و بدهی دانشجویان ایالات متحده (۱.۷ تریلیون دلار) با بازار ارزهای دیجیتال (۲.۳۵ تریلیون دلار).

ارزش بازار رمزارزها در مقابل برنامه‌های خرید تسهیل کمّی

در ابتدا تعریف تسهیل کمّی چیست؟ تسهیل کمی سیاست پولی نامتعارفی است که بانکهای مرکزی برای جلوگیری از افت عرضه پول هنگام نامؤثر بودن سیاست استاندارد پولی مورد استفاده قرار می‌دهند. یک بانک مرکزی از طریق خریدن مقادیر مشخص ذخایر مالی از بانک‌های تجاری و دیگر نهادهای خصوصی تسهیل کمّی می‌کند و در نتیجه پایه پولی را افزایش می‌دهد. اگر نگاهی گذرا به ترازنامه فدرال رزرو از زمان اقدامات تسهیل کمی در اوایل سال گذشته داشته باشیم، میتوانیم به اطلاعات دقیق دست یابیم. فدرال رزرو از مارس گذشته بیش از ۴ تریلیون دلار به اقتصاد وارد کرده است و ترازنامه خود را به ۸.۵۶ تریلیون دلار افزایش داده است. ارزهای جدید وارد شده به عرضه پولی ایالات متحده می توانند به راحتی بازار رمزارزهای امروزی را خریداری کنند، بدهی دانشجویی را پوشش دهند و ۳۰۰ میلیارد اضافه دیگر باقی بماند.

مقایسه برنامه های خرید تسهیل کمی (۸.۵ تریلیون دلار) با سقف بازار رمزارزها (۲.۳۵ تریلیون دلار).

قبل از ادامه بحث، اجازه دهید نگاهی به تسهیل کمی ارائه شده در پی بحران مالی  داشته ۲۰۰۸ باشیم. در آن زمان، فدرال رزرو ابتدا، حدود ۲.۱ تریلیون دلار اوراق خزانه و اوراق بهادار با پشتوانه وام مسکن خریداری کرد. پس از دور دوم تسهیل کمی بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱، فدرال رزرو ۶۰۰ میلیارد دلار اوراق قرضه دیگر را به ترازنامه خود اضافه کرد که مجموع آن را به ۲.۷ تریلیون دلار رساند که ۳۵۰ میلیون دلار بیشتر از ارزش بازار رمزارزهای امروزی است.

چگونه ارزش بازار رمزارزها با مخارج جنگی مقایسه می‌شود؟

بر اساس پروژه هزینه‌های جنگ در دانشگاه براون، ایالات متحده از سال ۲۰۰۱ تاکنون ۲.۲۶ تریلیون دلار برای جنگ افغانستان هزینه کرده است که شامل ۵۳۰ میلیارد دلار سود برای استقراض دولت می‌شود. بریتانیا و آلمان که پس از ایالات متحده قویترین قدرت نظامی جهان هستند به ترتیب ۳۰ و ۱۹ میلیارد دلار در طول جنگ هزینه کرده‌اند. ارزش رمزارزها در حال حاضر بیشتر از مبلغی است که برای طولانی‌ترین جنگ آمریکا هزینه شده است. در همین حال، مجموع هزینه‌های بریتانیا و آلمان تقریباً برابر با هشتمین رمزارز، پولکادوت است که در ماه می ۲۰۲۰ راه اندازی شد.

مقایسه بازار رمزارزها (۲.۳۵ تریلیون دلار) با هزینه‌های ایالات متحده از سال ۲۰۰۱ در درگیری در افغانستان (۲.۲۶ تریلیون دلار).

ارزش بازار رمزارزها در مقابل حواله‌های سالانه جهانی و سرمایه‌گذاری سبز

بر اساس گزارش بانک جهانی، حواله‌های جهانی در سال گذشته حدود ۷۰۲ میلیارد دلار بوده است. حواله‌ها به انتقال پولی گفته میشود که توسط کارگران خارجی به اعضای خانوده در کشورهای فقیر داده می‌شود. حواله‌ها به دلیل ماهیت بدون مرز، زمان تسویه سریع و کارمزدهای پایین، به عنوان یک مورد امیدوار کننده برای رمزارزها در نظر گرفته می‌شوند. جالب است بدانید که بازار جهانی حواله در مقایسه با بازار رمزارزهای امروزی کوچک‌تر است.

مقایسه ارزش بازار رمزارزها (۲.۳۵ تریلیون دلار) با حواله های جهانی (۷۰۲ میلیارد دلار).

حال می‌رسیم به بحث سرمایه‌گذاری‌های سبز. بازار جهانی این عرصه از سال ۲۰۱۶ بیش از ۵۰ درصد رشد کرده است به این معنی که دارایی‌های سرمایه گذاری پایدار اکنون بیش از ۳۵.۳ تریلیون دلار ارزش دارد اما با در نظر گرفتن هر کشور به صورت جداگانه، بازار رمزارزها ارزش بالاتری دارد. به عنوان مثال، سرمایه گذاری سبز در کانادا حدود ۲.۴ تریلیون دلار است در حالی که بازار ژاپن فقط سه تریلیون دلار است. در همین حال، طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی(IEA)، سرمایه‌گذاری سالانه انرژی در جهان به دو تریلیون دلار می‌رسد.

مقایسه سرمایه گذاری سبز (۳۵.۳ تریلیون دلار) با ارزش بازار رمزارزها (۲.۳۵ تریلیون دلار).

ارزش بازار رمزارزها در مقابل صنایع جهانی

قبل از وارد شدن به این بحث، توجه داشته باشید که رقم ۲.۳۵ تریلیون دلاری به کل صنعت رمزارزها و به طور کلی کریپتو اشاره نمی‌کند. این رقم صرفا ارزش کل رمزارزهای در گردش را نشان می‌دهد. با این حال، این صنعت دارای کمپانی‌های بسیاری است که مستقیماً با صدور توکن‌ها مرتبط نیستند. والت‌های سخت‌افزاری، آژانس‌های بازاریابی و رسانه، شرکت‌های استخراج، استارت‌آپ‌های بلاکچین، شبکه‌های پرداخت، صندوق‌های سرمایه‌گذاری رسیک‌پذیر رمزارزی و بسیاری دیگر شامل صنعت رمزارزها می‌شوند. به همین دلیل تخمین ارزش کل صنعت رمزارزها بسیاری دشوار است اما می‌توان گفت که احتمالا چیزی حدود ۲.۳۵ تا ۲.۹ تریلیون دلار است. کریپتو در حال حاضر در لیست ۱۰ صنعت برتر دنیا قرار دارد و از صنعت مخابرات (۱.۷۴ تریلیون دلار) پیشی گرفته است اما از صنایع خودروسازی(۳ تریلیون دلار)، اکتشاف و تولید نفت و گاز (۴.۶ تریلیون دلار) و غذا (۵ تریلیون دلار) عقب است. صنعت خدمات مالی جهانی با ارزش بازار ۲۲.۵ تریلیون دلار رتبه اول قرار دارد.

مقایسه صنایع جهانی با ارزش بازار رمزارزها.

ارزش صنعت رمزارزها در مقایسه با سهم‌های برتر

در آخر اجازه دهید رمزارزها را در مقابل سهام‌هایی که بهترین عملکرد را دارند قرار دهیم. از این سهام می‌توان به اپل و مایکروسافت اشاره کرد. در زمان نگارش این مطلب، اپل با ارزش بازار حدودی ۲.۹۸ تریلیون دلاری با ارزش ترین شرکت سهامی عام جهان است. پس از مایکروسافت نزدیک به ۲.۵۱ تریلیون دلار و آلفابت با ۲ تریلیون دلار در جایگاه سوم قرار دارد. نه تنها ارزش بازار جهانی رمزارها به بزرگ‌ترین غول‌های فناوری جهان نزدیک است، بلکه موفق‌ترین دارایی آن – بیت‌کوین – در سال ۲۰۲۱ بسیار سریع‌تر از این کمپانی‌ها به ارزش یک تریلیون دلار رسید. رمزارزها در طی ۱۲ سال به این نقطه رسیدند در حالی که آمازون ۲۴ سال زمان برای رسیدن به یک تریلیون دلار، سپری کرد. دومین رمزارز بزرگ، اتریوم، ارزش بازار بیشتری نسبت به سامسونگ، LVMH، Walmart و Procter & Gamble دارد.

مقایسه برترین سهام جهان (اپل – ۲.۹۸ تریلیون دلار، مایکروسافت – ۲.۵۱ تریلیون دلار و آلفابت – ۲ تریلیون دلار) با ارزش بازار رمزارزها (۲.۳۵ تریلیون دلار).

دوازده سال پیش، بیت‌کوین در حد یک ایده بود و در سال ۲۰۲۱ به ششمین پول پایه بزرگ روی کره زمین تبدیل شد. این صنعت با پیدایش بسیاری از موضوعات مانند NFT، DEFI، Gamefi و… در حال پیشرفت است. سوالی که در حال حاضر ذهن بسیاری را مشغول کرده، این است که رمزارزها تا چه حد می‌توانند پیش روند و نقطه عطف بعدی چه زمانی خواهد بود؟

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: