کد خبر: ۲۰۱۹۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - 03 March 2022
وزیر را و شهرسازی گفت: با نوسازی ۱۳۰ هزار واحد مسکونی در شهر تهران شاهد کاهش قیمت مسکن و همچنین نرخ اجاره در شهر تهران خواهیم بود.

وزیر را و شهرسازی گفت: با نوسازی ۱۳۰ هزار واحد مسکونی در شهر تهران شاهد کاهش قیمت مسکن و همچنین نرخ اجاره در شهر تهران خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رستم قاسمی، وزیر را و شهرسازی در نشست همکاری مشترک برای نوسازی مسکن که با حضورعلیرضا زاکانی، شهردار تهران، حمیدرضا صارمی، سرپرست معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی ومدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران برگزار شد، گفت: در نهضت تولید مسکن و قانون جهش تولید مسکن د ر ۶ ماهه شروع فعالیت دولت سیزدهم اقدامات بسیارخوبی در این امر مسکن صورت گرفته است. زیرساخت‌های نرم افزاری ساخت ۴ میلیون مسکن در کشور فراهم است. ثبت نام‌ها انجام شده و همچنین بخش قابل توجهی از پایش‌ها صورت گرفته و در این مسیر زمین به اندازه بیش از یک و نیم میلیون واحد آماده بارگذاری شده است. ان شاء الله به زودی اراضی به۲ میلیون ۴۰۰ هزار واحد در کشور خواهد رسید.

قاسمی افزود: مجموعه واحد‌هایی که امروز در کشور داریم بیش از ۸۰۰ هزار واحد بوده که در استان‌ها مختلف است. این به جز ۲۲۰هزار واحدمسکونی مسکن مهراست که از پیشرفت‌های ۱۵ تا ۹۰ درصد برخوردار بوده است که در دستور کار قرار دارند تا علیرغم مشکلات حقوقی آن‌ها را تکمیل می‌کنیم و به مردم تحویل دهیم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بزودی عملیات اجرایی گسترده‌ای را در شهر‌های جدید اغاز خواهیم کرد که عملیات بایک میلیون واحد شروع می‌شود. هر هفته در یک استان شروع عملیات اجرایی واحد‌های مسکونی را در دستور کار داریم که ظرف دو روز آینده عملیات اجرایی ۲۰ هزار واحد در اراک و نزدیک به همین عدد در روز جمعه با حضور رئیس جمهور در استان گلستان عملیات اجرایی آن شروع خواهد شد.

قاسمی در ادامه افزود: بزودی در جدولی میزان ساخت و ساز در استان‌ها و شهرستان‌ها به مردم در سامانه اعلام خواهد شد که تعداد هر شهرستان چه میزان و مراحل پیشرفت به چه نحوی است.

وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر توجه به بافت‌های فرسوده گفت:عملیات نهضت ملی ساخت مسکن در حوزه گسترده‌ای شروع شده است. ما در بسیاری از شهر‌های کشور بافت فرسوده داریم. بیش از۲.۵ میلیون واحد بافت فرسوده در سطح کشور باید نوسازی شود. پیش بینی شده است در سال ۱۵۰ هزار واحد مسکونی فرسوده در کل کشور نوسازی شود و منابع برای این امر هم منظور شده است البته این کار در استان‌ها شروع شده است و در شهر تهران به همت شهردار ان شاء الله این کار شروع خواهد شد.

قاسمی اظهار کرد: در سال‌های گذشته کمتر از ۱۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده ساخته شده است و ساخت ۱۳۰ هزار واحد در تهران اقدام بزرگی است. ساخت همزمان مسکن در کل مناطق شهر تهران کار خاص و ویژه‌ای است که در کاهش قیمت مسکن و قیمت اجاره بها تاثیر گذار است و من به عنوان یک خدمتگزار مردم از شهردار تهران و همکارانشان به خاطر این همت بزرگ و آغاز این کار بزرگ تشکر و قدرانی می‌کنم و امیدوارم در۲۲ منطقه تهران شاهد آغاز کار بزرگ جهادی برای نوسازی بافت‌های فرسوده باشیم.
قاسمی در ادامه در مورد نرخ تسهیلات گفت: ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ خوبی برای ساخت واحد‌های مسکونی پیش بینی و برای نوسازی منزل ودیعه ۶۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

وی در پایان گفت: امیدواریم با اقدام‌هایی که شهرداری تهران با حضور نیرو‌های قوی و مقتدر و با انگیزه برای بافت‌های فرسوده انجام خواهند داد، مسئله نوسازی بافت‌های فرسوده تهران در دوره ۴ ساله دولت مردمی سیزدهم به نتایج خوبی برسد. در این زمینه همه توان و ظرفیت وزارت راه و شهرسازی در راستای کمک به شهرداری تهران است تا مشکل بافت‌های فرسوده در شهر تهران حل شده و شاهد یک حرکت جهشی در حوزه بافت و سکونتگاه‌های ناپایدار تهران باشیم.

آغاز جهاد نوسازی در بافت های فرسوده

معاون وزیر راه و شهرسازی هم گفت: با امضای تفاهم نامه وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران می توان ا اعلام کرد جهاد نوسازی در بافت های فرسوده آغاز شده است.

محمد آیینی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت باز آفرینی شهری ایران درمراسم مبادله تفاهم نامه همکاری مشترک وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران گفت: براساس آمارهای مستند در کل کشور ۱۶۰ هزار و ۶۰۰ هکتار محدوده هدف بازآفرینی شهری در سراسر کشور و در مرحله باز آفرینی داریم که ۴هزار و۵۰۰ هکتار مربوط به استان تهران است.

آیینی ادامه داد: آنچه در ۱۰ سال گذشته نشان داده شده، همیشه تهران به عنوان الگو و پیشرو در نوسازی در بافت‌های فرسوده بوده است و البته آمار نیز گویای این مطلب نیز هست. آنچه به عنوان جهاد بزرگ برای ساخت ایران اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب مدنظر مقام معظم رهبری بوده است ان شاء الله در قالب جهاد نوسازی در بافتهای فرسود شکل بگیرد.

مدیرعامل شرکت باز آفرینی شهری ایران اظهار کرد: با همکاری شهرداری تهران ۱۳۰ هزار واحد مسکونی در شهر تهران نوسازی می‌شود. تاکنون شهرداری تهران در قالب‌های مختلف از جمله کاهش مدت زمان صدور پروانه‌های ساختمانی از ۸ به ۲ ماه توانسته در حوزه نوسازی همکاری موثری داشته باشد.

به گفته آئینی شهرداری تهران همچنین در بخش تسهیلات هم مقرر کرده است ۵ درصد از تسهیلات نوسازی را در قالب یارانه پرداخت کند که این امر خود باعث قرض‌الحسنه شدن تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده می‌شود؛ چراکه پیش از این ۹ درصد از نرخ تسهیلات در قالب یارانه توسط دولت پرداخت می‌شد.

مدیرعامل شرکت باز آفرینی شهری ایران در ادامه بیان کرد: در شهر تهران ارائه تراکم‌های تشویقی و همچنین مشوق‌های تسهیلاتی خود زمینه‌ساز رونق نوسازی بافت‌های فرسوده می‌شود.

آئینی افزود: براساس آمار‌ها پروانه ساختمانی در این ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار، ۱۰۰ هزار پلاک نوسازی شده که با نوسازی ۳۰۰ هزار واحد مازاد در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: