کد خبر: ۲۰۱۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۷ - ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - 20 February 2022
مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه در طرح نهضت ملی برای این بانک ۲۱۰ هزار واحد تکلیف شده است، گفت: اکنون بیش از ۱۵۰ هزار واحد را تامین مالی کرده‌ایم.

مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه در طرح نهضت ملی برای این بانک ۲۱۰ هزار واحد تکلیف شده است، گفت: اکنون بیش از ۱۵۰ هزار واحد را تامین مالی کرده‌ایم.


به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا ، هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان «مسکن؛ پیشران تولید» صبح امروز اول اسفندماه همزمان با سالروز ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، در محل سالن اجتماعات وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

محمود شایان، در این همایش که با حضور محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار ‌شد، ضمن تشکر از دست‌اندرکاران برنامه اظهار داشت: چنانکه در این همایش نیز تاکید شده، حوزه مسکن پیشران تولید است‌. مسکن برای حرکت صنایع، افزایش اشتغال، کمک به اقتصاد خانوارها و در نهایت رشد اقتصادی کشور بسیار اهمیت دارد و با توجه به اینکه بخش مسکن با شاخص‌های اقتصادی به صورت پیشین و پسین پیوند دارد با صنایع و فعالیت‌های تولیدی زیادی ارتباط دارد.

وی ادامه داد: بنابراین سیاست مسکن همراه با سیاست حمایت دولت منجر به رونق بخشیدن به این حوزه می‌شود.

مدیرعامل بانک مسکن افزود: از آنجا که دولت متعهد شده که در سال یک میلیون واحد ساخته شود، مجلس شورای اسلامی یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد را برای سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی کرده است که برای بانک مسکن ۲۱۰ هزار واحد تکلیف شده که اکنون بیش از ۱۵۰ هزار واحد را از این محل تامین مالی کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه باید تسهیلات به سمت تولید هدایت شود، گفت: بهترین روش اعطای تسهیلات مشارکت مدنی است. تا پایان دی ماه سال ۱۴۰۰ بانک‌ها بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات دادند که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این عدد به ۲ هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان برسد.

وی افزود: ضمنا در ۱۰ ماه سال جاری حدود ۱۲۵ هزار میلیارد تومان در سیستم بانکی به بخش مسکن اختصاص داده شده است. سهم بانک مسکن ۲۹ درصد است که معادل ۳۵ هزار میلیارد تومان است.

شایان با اشاره به اینکه تمام دستگاه‌های ذیربط در قانون جهش تولید باید در سال ۱۴۰۰ به طور متوسط ۳۶۰ هزار میلیارد تومان پرداخت می‌کردند، گفت: سیستم بانکی شروع به اعطای تسهیلات کرده و بانک‌ها تسهیلات مشارکت مدنی خود مالکی پرداخت می‌کنند.

مدیر عامل بانک مسکن با اشاره به پیشرفت دانش و فناوری با رونق بخش مسکن گفت: این امر به ویژه منجر به رونق دانش و فناوری داخلی در ساخت مسکن و تنوع و فراوانی مصالح تولید داخلی کشور و عدم وابستگی به واردات خواهد شد. بخش مسکن، بخش مستقلی در اقتصاد کشور می‌تواند باشد که به افزایش اشتغال، بهبود اقتصاد خانوارها و رشد اقتصادی کمک می‌کند.

شایان با بیان اینکه بخش مسکن به طور مستقیم ۵ درصد و به طور غیرمستقیم ۱۲ تا ۱۳ درصد در تولید ناخالص داخلی سهم دارد، گفت: بخش زیادی از نقدینگی کل کشور در بخش مسکن صرف می‌شود. لذا هرچه ارزش افزوده مسکن بیشتر باشد، سرمایه‌گذاری در این بخش نیز افزایش می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه برای تامین مالی ابزارهای مختلفی وجود دارد، بیان کرد: این تامین مالی مورد نیاز می‌تواند از طریق تجمیع وجوه مالی، رسوب مانده حساب‌های دولتی، انتشار و فروش اوراق، توزیع منابع مالی صندوق‌های بازنشستگی، تمرکز بخش قابل توجهی از بودجه سازمان‌های دولتی نظیر بودجه نوسازی مدارس، تامین مالی از طریق زنجیره تامین و استفاده از بازارهای نوین تامین مالی اعم از ریالی و ارزی صورت گیرد.

وی افزود: همچنین امیدواریم بتوانیم از منابع خارجی نیز برای تامین مالی استفاده کنیم. در این راه نیز وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت راه و شهرسازی، سازمان بورس، بانک مرکزی و بانک مسکن لازم است که یکایک ابزارهای مورد نیاز را بررسی کنند و از همه ظرفیت‌های نهادها استفاده کنند‌.

شایان خاطرنشان کرد: در بانک مسکن برنامه‌ریزی شده تا بتوانیم از انواع حساب‌های صندوق پس‌انداز مسکن جوانان و اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات، تسهیلات تبصره‌ای قوانین بودجه سنواتی، تسهیلات بدون سپرده از محل منابع داخلی و از محل انتشار اوراق رهنی استفاده کنیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: