پس از حدود دو سال کار روی پلتفرم و زیرساخت رمزپول بانک مرکزی، نمونه پایلوت این رمزپول آماده شد. سیدابوطالب نجفی با اشاره به اینکه کشور چین در حدود ۸سال بررسی و تحقیق درخصوص رمزپول را در دستور کار قرار داد، افزود: مساله پروژه رمزپول فقط تبدیل ریال به فرم دیجیتال نیست، بلکه باید ابعاد اقتصادی، اجتماعی، حقوقی و ریسکها را نیز درنظر بگیریم که این مساله نیازمند مطالعات سنگین است.
به گزارش بانکداری ایرانی، او با بیان اینکه ۵۵ کشور روی مدل مفهومی (Proof of concept) و پایلوت رمزپول بانک مرکزی کار میکنند و این موضوع هنوز آنچنانکه باید توسعه نیافته است، خاطرنشان کرد: در بانک مرکزی هم سندی در این خصوص تدوین شده است و ما پلتفرم آن را به وجود آوردهایم که به نظر میرسد این پروژه سال آینده به بلوغ میرسد.
مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک تاکید کرد: علاوه بر این شرکت و بانک مرکزی، بانکها نیز باید در این زمینه فعال شوند؛ چراکه آنها لایه دوم این فرآیند محسوب میشوند. او ادامه داد: انتشار رمزپول توسط بانک مرکزی انجام میشود؛ اما بانک مرکزی با جامعه و مشتریان بانکی طرف نیست و بانکها بهعنوان لایه میانی باید شروع به مشارکت کنند و با ایجاد کیف پول، به مشتریان سرویس دهند.
نجفی با اشاره به اینکه در ماههای پایانی سال با فشار تراکنشهای صنعت بانکی مواجه هستیم و باید آن را مدیریت کنیم، افزود: در دو ماه پایانی سال حدود ۳۵درصد به تعداد تراکنشها افزوده میشود و باید سرویسها را از نظر امنیت، پایداری و عملیات مدیریت کنیم. بر این اساس اجرای پایلوت رمزپول به سال آینده موکول خواهد شد.
او همچنین درخصوص لزوم نوآوری در صنعت بانکی کشور و نقش این شرکت در حمایت از حرکتهای نوآورانه اظهار کرد: بانکها باید به نوآوری در صنعت بانکی توجه ویژهای داشته باشند و آمار و ارقام نیز نشان میدهد که بازیگران بزرگی وارد حوزه مالی و بانکی شدهاند و قطعا این بازیگران سهم زیادی از این بازار را در اختیار خواهند گرفت.
او با اشاره به ورود شرکتهایی مانند گوگل، اپل و ویچت به حوزه پرداخت، افزود: پیشبینی این است که این شرکتها در آینده خیلی نزدیک به عنوان بازیگران بزرگ حوزه فینتک، سهم بانکها را به سمت خود سوق دهند.
طبق اعلام شرکت خدمات انفورماتیک، نجفی با بیان اینکه در ایران هم این اتفاق در شرف وقوع است به مثالهایی درباره فعالیت شرکتهای فعال در حوزه پرداخت، اشاره کرد و گفت: هم اکنون شرکتهای پرداختیاری نیز وارد این عرصه شدهاند و شواهد نشان میدهد روندی که در دنیا در حال وقوع است در ایران با سرعت کمتری رو به شکلگیری است.
او با تاکید بر اینکه فضای بانکی با مفاهیمی از جمله بانکداری باز روبهرو است، افزود: این مساله سبب شده است بانکها مجبور شوند که ارائه سرویسهای خود را در اختیار شرکتهای نوپا قرار دهند و شرکتهای نوپا هم با ترکیب این سرویسها، خدمات جدیدی به جامعه ارائه میدهند؛ درنهایت شاهد یک بازی برد-برد خواهیم بود.
او تصریح کرد: بانکها باید مراقب باشند که اگر در این راستا همکاری نکنند و فضایی برای استفاده از سرویسهای نوپا ایجاد نکنند، طبیعتا از بازار رقابت عقبافتاده و سهم بازار را از دست میدهند. ما نیز در شرکت خدمات انفورماتیک به این نکته توجه ویژهای داشتهایم که به تنهایی نمیتوانیم همه فناوریها را در دل خودمان داشته باشیم و رهبر بازار شویم. بنابراین استراتژیمان مشارکت با شرکتهای نوآور یا پرورش آنها است. برای مثال اخیرا در حوزههایی مانند رایانش ابری با یک شرکت فینتک مشارکت داشتهایم. در حوزه احراز هویت غیرحضوری مبتنی بر هوش مصنوعی نیز مشارکت کردهایم. در کارخانه نوآوری آزادی نیز فضای «آیفینک» را ایجاد کردهایم و با چند استارتآپ دیگر وارد مذاکره شدهایم.
نجفی با اشاره به حضور در رویداد « تراکنش» تاکید کرد: در این رویداد با اختصاص فضای خاص برای فینتکها و تقبل هزینههای آنها، در راستای حمایت از نوآوری و جوانان این مرز و بوم حرکت کردهایم. این اقدامات جدید است و بهصورت فازبندی جلو میرود و زمان میبرد تا خروجی آنها مشخص است. ما بر این باور هستیم که طبیعتا در حوزه نوآوری، از میان هزاران ایده، چند ایده انگشتشمار دارای خروجی خواهد بود و اینطور نیست که تمام ایدهها به سودآوری و جذب بازار برسد.
او با اشاره به موانع و چالشهای پیش روی حرکتهای نوآورانه در عرصه خدمات مالی و بانکی گفت: به هرحال هر کاری بلوغ خود را میطلبد و ما در حوزه رگولیشن هنوز به بلوغ کافی نرسیدهایم. در همین حال در مجموعه گروه انفورماتیک نیز برای برخی مشارکتها، با مراحل نسبتا پیچیدهای مواجه هستیم. در کنار این موارد، برخی قوانین و مقررات کشور هم در این عرصه چالشهایی را ایجاد کرده است. با این وجود ما در حال مدیریت این مساله هستیم و تلاشمان این است که جوانان نخبه را در کشور نگه داریم.