کد خبر: ۲۰۰۷۲۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۳ - ۱۹ دی ۱۴۰۰ - 09 January 2022
رحیم زارع در جلسه علنی در دفاع پایانی از کلیات لایحه بودجه سال آینده اعلام کرد: دولت تلاش کرده در لایحه بودجه حدود 3400 هزار میلیارد تومان را از حوزه‌های مختلف تامین کند تا این میزان نقدینگی به سمت تولید هدایت شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ از حذف مشروط ارز ترجیحی ، تخصیص ۱۵ و ۱۰۶ هزار میلیارد تومان قیر رایگان و یارانه دارو و گندم در سال آینده خبر داد .

به گزارش بانکداری ایرانی ،  رحیم زارع در جلسه علنی در دفاع پایانی از کلیات لایحه بودجه سال آینده اعلام کرد: دولت تلاش کرده در لایحه بودجه حدود 3400 هزار میلیارد تومان را از حوزه‌های مختلف تامین کند تا این میزان نقدینگی به سمت تولید هدایت شود.

حذف ارز ترجیحی مشروط است

حذف ارز ترجیحی در سال آینده مشروط خواهد بود. دولت باید تضمین دهد اقلام پرمصرف را با قیمت ثابت و بدون تغییر به دست مردم برساند و نرم‌ افزار آن هم در کمیسیون تلفیق طراحی شده است.

مجلس با پرداخت یارانه نقدی کور موافق نیست و در کمیسیون تلفیق هم بر این موضوع تاکید شده که یارانه حاصل از ارز ترجیحی به صورت هوشمند به دست مردم برسد.

کسری بودجه دولت کاهش یافته است

کسری تراز عملیاتی بودجه از 464 هزار میلیارد تومان در بودجه سال جاری به 300 هزار میلیارد تومان در سال آینده کاهش یافته است . بی تردید در یک سال امکان صفر شدن کسری بودجه وجود ندارد.

اختصاص 15 هزار میلیارد تومان قیر رایگان

در لایحه بودجه سال آینده ، 15 هزار میلیارد تومان قیر رایگان به دستگاه‌های اجرایی برای انجام طرح های عمرانی تخصیص یافته و پیش‌بینی‌ می شود ظرفیت پالایشگاه‌ها به 300 هزار بشکه در روز افزایش یابد . 300 هزار میلیارد تومان هم برای طرح‌های بهینه‌سازی سوخت در نظر گرفته شد .

یارانه دارو و گندم

106 هزار میلیارد تومان یارانه دارو و گندم در سال آینده در نظر گرفته شده و در رابطه با حقوق و دستمزدها 600 هزار میلیارد تومان باید حقوق پرداخت شود. همچنین دولت باید 180 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های سال‌های قبل را تسویه کند که کار دشواری بوده و راه‌هایی برای آن پیش‌بینی شده است.

اصلاحات مد نظر نمایندگان حتما در کمیسیون تلفیق لحاظ می‌شود . دولت در وضعیتی قرار دارد که این بودجه هم سیاسی است و هم اقتصادی . لذا نمایندگان به کلیات بودجه رأی دهند تا جزئیات آن با نظر مجلس اصلاح شود.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: