کد خبر: ۲۰۰۲۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۲ - ۰۴ دی ۱۴۰۰ - 25 December 2021
رئیس کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق تعاون ایران گفت: هنر صنعت فرش دستباف از یک سوء مورد تحریم دولت مستبد آمریکا قرار گرفته و از سوی دیگر با مصوبات غیر کارشناسی دولتمردان و بانک مرکزی با مصوبه تعهد ارزی زمین گیرشده است .

بانکداری ایرانی- رئیس کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق تعاون ایران گفت: هنر صنعت فرش دستباف از یک سوء مورد تحریم دولت مستبد آمریکا قرار گرفته و از سوی دیگر با مصوبات غیر کارشناسی دولتمردان و بانک مرکزی با مصوبه تعهد ارزی زمین گیرشده است .


عبدالله بهرامی رئیس کمیسیون فرش ، صنایع دستی و گردشگری اتاق تعاون ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌گفت: فرش دستباف هویتی فرهنگی ، هنری ، صنعتی و بازرگانی دارد .هنر صنعت فرش دستباف از یک سوء مورد تحریم دولت مستبد آمریکا قرار گرفته و از سوی دیگر با مصوبات غیر کارشناسی دولتمردان و بانک مرکزی با مصوبه تعهد ارزی زمین گیرشده است . تنها کالای داخلی که تمام مولفه‌های اقتصاد مقاومتی را دارا است، این روزها حالش خوب نیست و با دست خودی‌ها صادرات فرش دستباف که در بدترین شرایط تحریم همیشه بین 300 تا یک ملیارد دلار بوده، امروزه به 60 میلیون دلار رسیده است.

وی گفت: با این حال به جای اینکه مسئولان و تصمیم گیران دولت برای این تنها هنر صنعت بومی سازی کشور راه چاره‌ای بیاندیشند تا دوباره فرش ایرانی به جایگاه اول خود در جهان برگردد و عده کثیر میلیونی به این اشتغال مولد برگردند، متاسفانه برابر شنیده‌های وزیر صمت توافق نمودند که مرکز ملی فرش ایران به وزارت میراث فرهنگی منتقل شود، فقط با این استدلال که ارز آوری فرش حدود 60 میلیون دلار است.

مدیرعامل و عضو هیات مدیره اتحادیه سراسری فرش دستباف کشور یادآور شد، لازم است این وزراء عزیز بدانند که عامل اصلی کاهش تولید و کاهش صادرات این کالای فاخر ایرانی همین سیاستگذاران هستند که بدون کسب نظر خبرگان بخش هنر و صنعت فرش، به صورت خلق‌الساعه مصوباتی را تدوین و اجرا می‌کنند که باعث شده سهم صادرات فرش در صادرات غیر نفتی از 32 درصد در دو دهه اخیر به کمتر از نیم درصد در سال 1399 برسد.

به گفته بهرامی جامعه هنر صنعت فرش دستباف هرگز مدیران و وزیرانی که به جای اعتلای این هنر صنعت در فکر کوچک کردن و در حقیقت نابود کردن آن هستند را نخواهد بخشید ، جایگاه فرش ایرانی ، وزارت فرش دستباف است نه تکه پاره کردن و در حد یک دفتر کل بودن در وزارتی غیر تخصصی است .

رئیس کمیسیون فرش ، صنایع دستی و گردشگری اتاق تعاون ایران خاطرنشان کرد: جامعه چند میلیونی هنر صنعت فرش دستباف کشور از رئیس جمهور مردمی انتظار حمایت و صیانت از این هنر صنعت فرش را دارند و باید جلو تصمیمات غلط و غیر دلسوزانه برخی سیاستگذاران و مدیران را بگیرد تا این اقدام ناشایست در کارنامه این دولت ثبت نشود.

برچسب ها: صادرات ، فرش ، تعهد ارزی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: