کد خبر: ۱۹۹۹۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۳ - ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - 12 December 2021
بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ و به‌منظور توسعه گازرسانی روستایی در کشور، بودجه ۲۰ هزار میلیارد ریالی پیش‌بینی شده است.

بانکداری ایرانی - بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ و به‌منظور توسعه گازرسانی روستایی در کشور، بودجه ۲۰ هزار میلیارد ریالی پیش‌بینی شده است.

به گزارش ایسنا، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با هدف توسعه گازرسانی روستایی، وزارت نفت مکلف به تامین اعتبار ۲۰ هزار میلیارد ریالی از محل سهم ۱۴.۵ درصدی شرکت ملی گاز ایران است. بر این اساس، وزارت نفت از طریق شرکت ملی گاز ایران مکلف است از محل ۱۴.۵ درصد این شرکت تا میزان ۲۰ هزار میلیارد ریال نسبت به گاز رسانی روستایی و اتمام طرح‌های نیمه‌تمام گاز رسانی روستایی، تداوم گاز رسانی با اولویت گازرسانی به شهرها و روستاهای استان سیستان و بلوچستان و استان‌های نفت‌خیز و گازخیز، استان‌های رویشی زاگرس، مناطقی که از لحاظ گازرسانی شهری و روستایی پایین‌تر از متوسط کشور هستند و همچنین روستاهای واقع در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور خداقل دو برابر سرانه اقدامات لازم را به عمل آورد.

همچنین شرکت ملی گاز ایران موظف به گازرسانی تا در مدارس و مساجد روستایی است.

تاکنون توسعه گازرسانی با سرمایه‌گذاری ۴۰ هزار میلیارد تومانی، اتصال بیش از ۹۶ درصد جمعیت کشور به شبکه گاز را به‌دنبال داشت که این توسعه با استفاده از منابع ایجادشده از محل صرفه‌جویی در سوخت مایع و افزایش ظرفیت تولید گاز کشور، شتاب بیشتری به خود گرفت. اگرچه ایران در شرایط تحریم با کاهش و عدم دسترسی به درآمدهای نفتی روبه‌رو بود، اما با افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی و ارزآوری که با توسعه گازرسانی در کشور امکان‌پذیر شد، توانست تا حد امکان، به سلامت از این شرایط عبور کند ارقام موجود در این بخش نشان می‌دهد ۹۵.۱ درصد کشور به‌طور مستقیم تحت پوشش گازرسانی قرار دارد.

تا پیش از انقلاب اسلامی، به‌جز در بخش‌هایی از دو شهر کشور و چند روستای محدود، گازرسانی انجام نشده بود و سوخت اغلب مردم در منازل، صنایع و نیروگاه‌ها، سوخت مایع بود. این موضوع اگرچه در آن زمان مشکلی ایجاد نمی‌کرد، اما به مرور، با افزایش مصرف و رشد جمعیت، لزوم تعریف سوختی پاک‌تر و در دسترس‌تر احساس شد. با پایان جنگ تحمیلی هشت ساله و تلاش برای توسعه میدان گازی پارس‌جنوبی، توجه به گازرسانی در سراسر کشور مورد توجه قرار گرفت تا افزون بر تنوع در سبد سوخت، امنیت انرژی در کشور نیز افزایش یابد.

این تلاش نتیجه داد و روند پرشتاب گازرسانی در این سال‌ها، به سلامت مسیر خود را طی کرد و بر همین اساس، تاکنون حدود ۳۵ هزار روستا و ۱۱۷۳ شهر از نعمت گاز برخوردار شده و بر همین اساس، هم‌اکنون ۹۸.۴ درصد جمعیت شهری و ۸۴.۶ درصد جمعیت روستایی و در مجموع، بیش از ۹۵ درصد جمعیت کل کشور از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شده‌اند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: