کد خبر: ۱۹۹۴۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۷ - ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - 27 November 2021
بررسی شاخص سلامت مالی بیمه ملت؛
بیمه ملت در سال 1400 چهش عظیمی در سودآوری داشته و بدون هیاهو توانسته یکی از سالم‌ترین صورت‌های مالی را ارئه کند که برای بسیاری از تحلیل‌گران قابل تقدیر است.

بانکداری ایرانی - لیلا فریادرس ،   بیمه ملت در سال 1400 چهش عظیمی در سودآوری داشته و بدون هیاهو توانسته یکی از سالم‌ترین صورت‌های مالی را ارئه کند که برای بسیاری از تحلیل‌گران قابل تقدیر است.

به گزارش بانکداری ایرانی، چرا که حقوق مالکانه شرکت بیمه ملت تنها طی سه ماه رشدی حدود پنج برابری داشته است و از رقم حدود 7 هزار و 900 میلیارد ریالی به مبلغ 36 هزار و 44 میلیارد ریال رسیده و بر تعهدات و بدهی شرکت کاسته است.
این رخداد نشان از سودآوری شرکت بیمه ملت داشته و شرکت را به یک وضعیت امنی کشانده است. چراکه هرچه وضعیت حقوق مالکانه بهتر باشد تعهدات شرکت نیز بالاتر و امن‌تر خواهد بود.

نکته مهم‌تر این‌که حقوق مالکانه در مقابل دارایی و کسر رقم مجموع بدهی از دارایی شرکت، معنا خواهد شد. جمع بدهی شرکت در سه ماهه دوم سال نسبت به سه ماهه اول سال حدود 16 درصد رشد داشته است که رقمی معقول در بین شرکت‌هاست. اما در مقابل رشد حقوق مالکانه یا همان حقوق صاحبان سهام رشدی 356 درصدی داشته است. به همین دلیل نسبت بهره مالکانه جهشی عجیب داشته است و نشان از سلامت مالی بیمه ملت دارد. در ضمن دارایی شرکت نیز رشدی 71 درصدی نسبت به سه ماهه اول سال داشته و در شهریور 1400 به رقم 83 هزار و 441 میلیارد ریال رسید.

در سه ماهه ابتدایی سال جاری و البته در پایان سال 99 نسبت بهره مالکانه حدود 18 درصد بود. اما در سه ماهه دوم سال این نسبت به رقم 76 درصدی رسیده و رشد چهار برابری داشته است.

حقوق صاحبان سهم یا مالکه چیست و چرا اهمیت دارد؟
حقوق صاحبان سرمایه در هر شرکتی نشان‌دهنده مالکیت سهامداران است. در واقع نوعی مالکیت در دارایی یک شرکت است در شرکت‌های سهامی عام حقوق صاحبان سهام میزانی از ارزش یک شرکت است که به سهام داران حقیقی یا حقوقی تعلق دارد.

بنابراین هرچه ارزش این رقم بالاتر باشد، گویای آن است که میزان کارایی شرکت بالاتر بوده و بدهی کمتری دارد. در واقع حقوق صاحبان سهام از کسر دارایی کل و جمع بدهی به‌دست می‌آید، بنابراین بالابودن حقوق مالکانه یا همان صاحبان سهام نشدن از پایین بودن بدهی و سودآوری شرکت است. حقوق صاحبان سهام ممکن است با انجام فعالیت‌های سودآور در یک شرکت افزایش پیدا کند و یا به واسطه اشتباهات تجاری آن شرکت با کاهش همراه باشد. علاوه بر این در صورتی‌‌که یک شرکت سود سالانه حاصل از فروش محصولات یا خدمات را بین سهامداران توزیع نکند، حقوق صاحبان سهام در آن شرکت افزایش پیدا می‌کند. این حقوق عبارت است از سرمایه قانونی، افزایش سرمایه، صرف سهام، اندوخته قانونی، سایر اندوخته‌ها، سود و زیان انباشته، سهام خزانه و مازاد تجدید ارزیابی موجودی‌ها.

 

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: