وجه تمایز بانکداری دیجیتال با اشکال دیگر بانکداری، تمرکز آن بر نیازهای مشتری و دادهمحور بودن آن است، «بانک ایران زمین» با تمرکز بر این رویکرد، اقدامات خود را از چهار سال گذشته در حوزه بانکداری دیجیتال آغاز کرده است و امروز به عنوان نمونه ای از بانک موفق در صنعت بانکداری شناخته می شود.
به گزارش بانکداری ایرانی ، تحول دیجیتال و بانکداری دیجیتال از موضوعات داغ صنعت بانکداری کشور در عصر جدید است و تعداد قابلتوجهی از بانکهای کشور با جهتدهی وزارت اقتصاد و دارائی در حال برنامهریزی برای ترسیم نقشه راه بانکداری دیجیتال خود هستند.
در بانکداری الکترونیک، بانک ها با تکیه بر سیستمهای متمرکز، به طور مستقیم خدمات و محصولات خود را به مشتریان ارایه میدهند اما در بانکداری دیجیتال رویکرد بانکداری باز مطرح است به گونهای که مشتریان و یا بازیگران جدید اکوسیستم بانکی نظیر فین تک ها، با دسترسی به مجموعهای از سرویسهای پایه، متناسب با نیاز خود، محصولات و خدمات جدید را توسعه میدهند. در این شرایط، کارکرد بانکها متفاوت از وضعیت کنونی خواهد بود.
از منظر دیگر بانکداری الکترونیک بیشتر در جلوی باجه و بر خدماتی که بطور مستقیم به مشتری ارائه میشود، متمرکز است و ابزارهای الکترونیک را برای توسعه کانالهای دسترسی مشتریان به خدمات بانکی بکار میگیرد. اما در بانکداری دیجیتال بخش عمده تمرکز در پشت باجه و روی فرآیندهای مدیریتی کسب و کار و هوشمند سازی فرآیندها است. مدیریت ریسک، تجهیز و تخصیص بهینه منابع، نظارت و کنترل هوشمند و تأمین امنیت و صحت خدمات، بخشی از دستاوردهای بانکداری دیجیتال مبتنی بر تحلیل دادههای انبوه و یا بکارگیری هوش مصنوعی است.
یکی از برنامههای جدی در بانک ایران زمین که از سال های گذشته کلید خورده، موضوع پیاده سازی بانکداری دیجیتال است. این موضوع از دو منظر مهم تلقی میگردد، تکلیفی که نهاد بالادستی نسبت به این اتفاق مهم بر عهده بانکها گذاشته و از طرف دیگر رویکرد بانک ایران زمین برای پرداختن به این موضوع مهم و تلاش برای ورود به عرصه بانکداری دیجیتال است. از آنجایی که بانکداری دیجیتال به عنوان یک ضرورت، سبب تغییرات جدی در کیفیت خدمات، تنوع در خدمات، تسهیل، تسریع، شخصی سازی محصولات و خدمات، کاهش قیمت تمام شده، تنوع در فعالیتهای منطبق با نیاز مشتری و مخاطب میشود و در نهایت محملی برای ورود به یک کسب و کار جدید در نظام بانکی تلقی میشود پرداختن به آن یک ضرورت است.
با توجه به ضرورت و اهمیت توجه به بانکداری دیجیتال، بانک «ایران زمین» از سال ها پیش استراتژی خود را مبنی بر بانکداری دیجیتال تدوین کرده است و در این راستا موفقیت های بیشماری را به دست آورده است.
رویکرد بانک ایران زمین از سال 1396 براساس بانکداری دیجیتال و مفاهیم مربوط به آن تعریف شده و امروز بعد از گذشت چهار سال بسیاری از زیر ساخت های آن در بانک ایران زمین براساس چشم انداز 1400 پیاده سازی شده است.
بانک ایرانزمین که ۱۴۰۰ را سال تولد خود در کسوت بانک تمام دیجیتالی اعلام کرده بود، تاریخ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ را برای این تولد دوباره در قالب طرح ۵۱۰ برگزید که بر این اساس بانک ایرانزمین نخستین بانک تمام دیجیتالی کشور شد.
مدیرعامل بانک ایران زمین در این زمینه گفته که رویکرد این بانک در پیادهسازی پلتفرم بانکداری دیجیتال است، ما به دنبال پیادهسازی یک بانک دیجیتال با تمام شرایط و استانداردهای روز دنیا بودیم و آنچه به زودی در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت، تجربه آنها را نسبت به انجام خدمات بانکی تغییر خواهد داد.
همچنین بانک ایران زمین با شیوع ویروس کرونا خدمات بانکداری دیجیتال و تسهیل در پاسخگوی به مشتریان را برای حفظ سلامت مردم در اولویت قرار داد.
بانک ایران زمین با فراهم آوردن امکاناتی برای کارکنان در جهت افزایش سرعت و کارایی آنها در ارائه خدمات بانکی در محل شعبه و همچنین فرآیندهای بین شعبهای و بین بانکی اقدام کرده و همچنین استفاده از فناوری های پیشرفته نرم افزاری و سخت افزاری مبتنی بر شبکه و مخابرات برای تبادل منابع و اطلاعات مالی به صورت الکترونیکی انجام شده و نیازی به حضور فیزیکی مشتری در شعبه نیست و این فرایند به مشتریان اجازه داد تا معاملات اقتصادی را در هر ساعت از شبانه روز (۲۴ ساعته) در یک وبسایت امن به طریقی مثل کارهای خرده بانکی یا بانک مجازی، موسسه مالی و اعتباری یا شرکتهای ساخت و ساز انجام دهند.
مشتریان این بانک میتوانند با بهره مندی از اینترنت بانک، خدمات سپرده، انتقال وجه داخلی، انتقال وجه بین بانکی، خدمات کارت و مدیریت چک بسیاری از خدمات شعبه را به صورت غیرحضوری و بدون محدودیت زمانی در کنار خود داشته باشند. دستگاه های خودگردان، اپلیکیشن همراه بانک و دستگاه های VTM از دیگر خدمات بانک ایران زمین برای بی نیازی مشتریان جهت مراجعه به شعب و دریافت خدمات غیرحضوری بانکداری هستند.