سرهنگ پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا، از معرفی مجرمان نرمافزارهای جعلی بانکی که اقدام به خالی کردن حساب کاربران میکردند، خبر داد و گفت: بانکها باید کابران را از فعالیت مجرمان سایبری آگاه کنند.
به گزارش بانکداری ایرانی، فیشینگ و کلاهبرداری با استفاده از اپلیکیشنها و به طورکلی فضای مجازی در تمام دنیا زیاد شده است؛ از این رو همکاری نیروهای انتظامی و پلیس در این خصوص، بهویژه با فعالان بازارهای مالی و پولی کشورها افزایش یافته و آنها در قالب همایشهای مختلف، مردم را با پدیدهها و شگردهای جدید متخلفان و مجرمان آشنا میکنند. از این رو سایت بازار در تعامل با شبکه بانکی و پلیس فتا از این پس سعی خواهد کرد مخاطبان را با جدیدترین شگردهای این حوزه آشنا کند که نخستین مورد آن را در گفتوگو با معاون اجتماعی پلیس فتا میخوانید.
سرهنگ رامین پاشایی با بیان اینکه مجرمان اینترنتی به اشکال مختلف سعی دارند حساب بانکی سری افرادی را که از روی ناآگاهی یا سادهلوحی اطلاعات بانکی خود را در اختیار آنها میگذارند خالی کنند، گفت: مردم نباید گول پیامکهای جعلی و فریبنده را بخورند یا در مقابل دریافت پیامکهای دروغین مانند «شما برنده جایزه فلان مسابقه شدهاید» و... اطلاعات محرمانه و شخصی بانکی خود را درز کنند؛ چرا که مجرمان اینترنتی در کمین هستند تا با دسترسی به اطلاعات بانکی افراد ناآگاه، حساب آنها را خالی کنند.
او به طراحی و انتشار اپلیکیشنهای جعلی چند بانک ایرانی در گوگلپلی طی روزهای گذشته اشاره کرد و افزود: اگر پلیس بهموقع وارد عمل نمیشد، این احتمال وجود داشت که حساب خیلی از کابران بانکی از این طریق با نصب اپلیکیشن جعلی گوگلپلی خالی شود؛ اما همراهی و همکاری مردم با پلیس موجب شد تا این نرمافزار جعلی از بستر بانکهای کشور پاک شود.
معاون اجتماعی پلیس فتا اظهار کرد: مردم در صورت مواجهه با پیامکهای مشکوک و فریبنده با تیزهوشی باید موضوع را به پلیس اطلاع دهند. از طرفی نیز بانکها باید در راستای حفظ و صیانت از حسابهای بانکی مشتریان در صورت مواجهه با نرمافزارهای جعلی موضوع را در سریعترین زمان ممکن به پلیس اطلاع دهند تا مانع فعالیت سوءاستفادهکنندگان شوند.
وی با بیان اینکه جزئیات و نحوه شناسایی مجرمانی که از نرمافزارهای جعلی و سایبری اقدام به دسترسی حسابهای بانکی برخی افراد کردهاند، طی روزهای آینده اطلاعرسانی میشود، گفت: بانکها علاوه بر گزارش سریع و بهموقع مجرمان بانکی به پلیس باید به موضوع آموزش کاربران و مشتریان توجه کنند و آنها را از چگونگی و نحوه فعالیت سوءاستفادهکنندگانی که با ایجاد طعمه یا ارسال پیامک و ترفندهای گوناگون، قربانیان را به سمت دستگاههای خودپرداز میکشانند تا به اطلاعات بانکی آنها دست یابند، آگاه کنند و هر از گاهی پیامکهای انبوه را برای مشتریان خود ارسال کنند تا آنها قربانی سوءاستفادههای اینترنتی نشوند.
منبع : تحلیل بازار