کد خبر: ۱۹۷۵۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - 15 September 2021

دنیای‌اقتصاد : دویچه بانک AG در حال مذاکره با تعدادی از مشتریان ترکیه‌ای خود برای افزایش بودجه‌ای است که به نظر می‌رسد به معیارهای زیست‌محیطی، فعالیت‌های اجتماعی و حکومتی اختصاص خواهد یافت و به عنوان بخشی از یک برنامه گسترده برای ورود به بخش‌های سودآوری از منابع مالی مطرح شده است. کلر کوستار، رئیس جهانی ESG در بخش درآمدهای ثابت و ارزی و نایب رئیس واحد ترکیه دویچه بانک، می‌گوید انتظار دارد از شاخص ESG در ترکیه خبرهای مثبت و امیدوارکننده‌ای بشنود.

معیارهای زیست‌محیطی، اجتماعی و رهبری (ESG) مجموعه‌ای از استانداردها برای فعالیت‌های شرکتی هستند که سرمایه‌گذاران با آگاهی اجتماعی از آنها برای غربالگری سرمایه‌گذاری‌های بالقوه استفاده می‌کنند. معیارهای زیست محیطی نحوه عملکرد یک شرکت را به عنوان متولی طبیعت در نظر می‌گیرد. همچنین معیارهای اجتماعی نحوه مدیریت روابط با کارکنان، تامین‌کنندگان، مشتریان و جوامعی را که در آن فعالیت می‌کند بررسی می‌کند. معیار حکمرانی با ویژگی‌های مربوط به رهبری یک شرکت، حقوق اجرایی، حسابرسی، کنترل‌های داخلی و حقوق سهامداران سروکار دارد.


سرمایه‌گذاری 2/ 1میلیارد دلاری دویچه بانک
به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از بلومبرگ، مدیر اجرایی دویچه بانک کریستین سویینگ به وضوح اعلام کرده دویچه بانک قصد دارد در بازار به سرعت در حال توسعه شاخص ESG، جایگاه محکمی ‌داشته باشد. این در حالی است که غول‌های وال‌استریت مانندJPMorgan Chase، اخیرا برنامه‌های خود برای گسترش شاخص ESG را در فعالیت‌ها و محصولات خود اعلام کردند. برخی از بزرگ‌ترین بانک‌های جهان، از جمله دویچه بانک، نیز آزمایش‌های خود را در زمینه حفاظت از ESG و قراردادهای بازپرداخت، از جمله در بازارهای نوظهور مانند ترکیه آغاز کرده‌اند. ازدیاد محصولات ESG باعث ایجاد سوالاتی در مورد میزان تاثیرگذاری آنها در عدالت اجتماعی یا ایجاد یک سیاره سبزتر می‌شود.

قوانین سختگیرانه اروپا در حال حاضر صنعت مالی این منطقه را مجبور کرده است که دارایی‌های ESG را به دلیل افزایش نگرانی از سبزشویی از یک رقم ۲ تریلیون دلاری محروم کند، اما دویچه و سایر بانک‌های بزرگ می‌گویند افزودن معیارهای ESG به بخش‌های دیگر مالی به گسترش پایداری کمک شایانی می‌کند.

این در حالی است که دویچه بانک به تازگی با ۳۰۰ میلیارد دلار قرارداد بازخرید سهام ESG با آک‌بانک، دومین بانک بزرگ ترکیه از نظر ارزش بازار، موافقت کرده است. کوستار تاکید کرد ما می‌خواهیم این مورد را به سایر موسسات مالی در ترکیه و خارج از ترکیه گسترش دهیم تا معاملات مرتبط با ESG در حوزه مالی یا مشتقات آن انجام شود. این توافق دوجانبه در راستای تنوع جنسیتی و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر صورت می‌پذیرد و یک عامل الزام‌آور برای جلوگیری از تامین مجدد بودجه نیروگاه‌های زغال‌سنگ را ایجاد می‌کند. بانک دویچه وآک بانک از ارائه جزئیات بیشتر این توافق خودداری کردند. اورهان اوزالپ، مدیرعامل دویچه بانک AS ترکیه می‌گوید قرارداد آک بانک بخشی از این هدف است که تا پایان سال، ۱۰میلیارد لیر (۲/ ۱ میلیارد دلار) از طریق ESG تامین مالی شود. وی در ادامه افزود: معاملات موسسات مالی مرتبط با ESG در ترکیه تا ماه اوت امسال بالغ بر ۲/ ۵ میلیارد لیر بوده است. اوزالپ خاطرنشان کرد ما روی معاملات مشابه مهمی‌ کار می‌کنیم و در حال مذاکره و گفت‌وگوهای فعال با بانک‌های مهم سیستماتیک در مورد آن موضوع هستیم.

۱۱۲ سال حضور درخشان
دویچه که حضور آن در ترکیه به ۱۱۲ سال پیش پس از تامین مالی راه آهن استانبول به بغداد بر‌می‌گردد، در دهه گذشته به تامین مالی چند پروژه زیربنایی از جمله بزرگراه استانبول- ازمیر، فرودگاه آنکارا و احداث یک پل معلق در تنگه داردانل و جاده‌های متصل به آن کمک کرده است. به طور کلی، دویچه بانک اهداف خود را برای ایجاد یک تسهیلات ۲۰۰میلیارد یورویی (۲۶۰ میلیارد دلار) در تامین مالی و سرمایه‌گذاری پایدار تا پایان سال ۲۰۲۳ تعیین و همچنین مدیران ارشد خود را برای رسیدن به این اهداف آماده کرده است.

ضمیمه شدن اهداف مربوط به ESG به معاملات انجام شده در بازارهای نوظهور همچنان به عنوان یک موضوع بحث‌برانگیز مطرح است، جایی که به نظر می‌رسد سوابق حقوق بشر و عدالت اجتماعی با عنوان در نظر گرفته شده، برای نشان دادن تامین مالی مباحث اجتماعی و اخلاقی امری دشوار باشد. با وجود این‌، برخی از سرمایه‌گذاران استدلال می‌کنند که بازارهای نوظهور مکانی ایده‌آل برای اعمال استراتژی‌های ESG هستند، زیرا در این بازارها پتانسیل زیادی برای گذار به مدل‌های تجاری و اجتماعی پایدار وجود دارد.

بر اساس داده‌های انجمن بانک‌های ترکیه، صنعت مالی ترکیه پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه تنوع جنسیتی داشته است، زیرا در حال حاضر زنان، کمی ‌بیش از نیمی ‌از نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند و نشانه‌هایی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد بانک‌های کمتری در حال حاضر به نیروگاه‌های فعال از طریق سوختن زغال سنگ، تسهیلات مالی ارائه می‌دهند، اما سابقه نقض حقوق بشر در این کشور کماکان به عنوان موضوعی برجسته مطرح است که از آن جمله می‌توان به زندانی شدن روزنامه‌نگاران، سیاستمداران و تجار اشاره کرد. با وجود این‌، اوزالپ می‌گوید سرمایه‌گذاران برای ورود به این بازار صف کشیده‌اند. وی ادعا می‌کند که بازار ترکیه تقاضای زیادی دارد و ما در تلاش هستیم سرمایه‌گذاران ترکیه را از طریق ارتباطات EM مانند مناطق آمریکای لاتین یا آسیا و اقیانوسیه از نظر سرمایه‌گذاری سبز یا مرتبط با ESG گسترش دهیم.

طبق گفته بلومبرگ، دارایی‌های ESG جهانی در آستانه عبور از ۵۳ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۵ هستند که بیش از یک‌سوم ۵/ ۱۴۰تریلیون دلار کل دارایی‌های پیش‌بینی‌شده تحت مدیریت (AUM) را نشان می‌دهد. این در حالی است که جنبش پایداری با خلاص شدن از شر همه‌گیری جهانی ویروس کرونا، با سرعت بی‌سابقه‌ای در حال تسریع و گسترش است.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: