کد خبر: ۱۹۷۱۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۸ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - 25 August 2021
اونس جهانی در سایه‌‌ نیروهای مختلف، صعودی شد. فلز زرد که بعد از گزارش اشتغال ایالات‌متحده در ماه جولای ریزشی ۱۰۰ دلاری را تجربه کرد، توانست طی دو روز گذشته با رشدی ۲۵ دلاری، ۴/ ۱ درصد سود را برای سرمایه‌گذاران رقم بزند.

 اونس جهانی در سایه‌‌ نیروهای مختلف، صعودی شد. فلز زرد که بعد از گزارش اشتغال ایالات‌متحده در ماه جولای ریزشی ۱۰۰ دلاری را تجربه کرد، توانست طی دو روز گذشته با رشدی ۲۵ دلاری، ۴/ ۱ درصد سود را برای سرمایه‌گذاران رقم بزند.
 

این رشد در افت شاخص دلار آمریکایی طی روزهای گذشته و رسیدن به ۹۳ واحد رخ داد. داده‌های ضعیف منتشرشده از شاخص مدیران خرید که می‌تواند نشانی از رونق بازار باشد و همچنین افزایش موارد ابتلا به کرونا در سرتاسر جهان، نشان از کاهش سرعت بهبودی اقتصادی در ایالات متحده دارد که موجب شد موج صعودی طلا بلندتر شود.

بازگشت طلا بعد از ریزش ابتدای آگوست

اونس جهانی در روز دوشنبه دوباره به کانال هزار و ۸۰۰ دلاری بازگشت. ترکیبی جهانی از نیروها و داده‌های مختلف موجب شد تا طلا از سطح روان‌شناختی هزار و ۸۰۰ دلار در هر اونس عبور کند که آخرین بار در ابتدای آگوست در این کانال حضور داشت. فلز زرد که هفته‌ خود را با قیمت هزار و ۷۸۱ دلار آغاز کرد در روز دوشنبه توانست طی رشدی دومرحله‌ای، خود را کمی بالاتر از مرز کانال هزار و ۸۰۰ دلار قرار دهد تا بعد از ریزشی که در ابتدای ماه آگوست در پی داده‌های قوی اشتغال در ایالات متحده رخ داد، طلا دوباره برای سرمایه‌گذاران جذاب شود. روز سه‌شنبه نیز این فلز گران‌بها، با ادامه روند صعودی اخیر توانست تا هزار و۸۱۰ دلار پیشروی کند. دلار در صورت ادامه روند صعودی خود، با دو ناحیه‌‌ مقاومتی روبه‌رو خواهد شد. محدوده‌‌ قیمتی هزار و ۸۱۵ دلاری و هزار و ۸۳۵ دلار. مقاومت هزار و ۸۳۵ دلار با توجه به سابقه‌ تاریخی‌ای که در تحلیل‌های فنی مشاهده‌ می‌شود، می‌تواند سرعت‌گیری برای رشد طلا باشد. اما از طرفی غول بانکداری و سرمایه‌گذاری آمریکایی، گلدمن ساکس، طی یادداشتی اعلام کرد طلا در جدیدترین پیش‌بینی‌ها پتانسیل افزایش قیمت دارد. بر اساس این یادداشت ضعف دلار آمریکا و بهبود تقاضا در بازارهای نوظهور می‌تواند عامل مهمی برای این فلز گران‌بها باشد. این یادداشت می‌افزاید: ‌برای اینکه طلا به طور قابل توجهی بالاتر برود، باید یک رویداد با ریسک بالا مثل بازگشت نگرانی‌های تورمی صورت گیرد. ‌

افت شاخص دلار آمریکایی در چند روز گذشته در پی داده‌های متناقض از سمت ایالات متحده یکی از نیروهای محرک روند آتی طلا بود. در پی انتظارات متفاوت سرمایه‌گذاران قبل از برگزاری نشست سالانه جکسون هول فدرال رزرو، دلار۶۱/ ۰ درصد از ارزش خود را از دست داد و در مرز ۹۳ واحد قرار گرفت. همچنین افزایش موارد ابتلا به کرونا که در پی گسترش نوع دلتا صورت گرفته و منجر به محدودیت‌گذاری‌های جدید در برخی کشورها شده است، انتظارات برای سرعت یافتن بهبود اقتصادها تعدیل کرد که می‌تواند باعث شود تا برنامه کاهش سرعت خرید دارایی‌های ۱۲۰ میلیارد دلاری دولت بایدن به عقب بیفتد. البته در نشست مجازی جکسون هول نیز که هرساله توسط فدرال رزرو برگزار می‌شود، می‌توان منتظر سیگنال‌های جدیدی از طرف فدرال برای مشخص شدن زمان‌بندی برنامه کاهش سرعت خرید دارایی‌ها بود.

راب کاپلان، رئیس شعبه دالاس فدرال رزرو در هفته گذشته در همین راستا گفت که اگر به نظر برسد شیوع ویروس کرونا دلتا باعث کند‌شدن رشد اقتصادی می‌شود، ممکن است درخواست خود را برای کاهش سرعت برنامه خرید ماهانه‌ ۱۲۰ میلیارد دلاری و خرید اوراق قرضه، مجددا مورد بررسی قرار دهد. همین امر درباره نیل کشکاری، رئیس شعبه مینیاپولیس فدرال رزرو نیز صادق است. دلیل دیگری که برای رشد اخیر اونس جهانی می‌توان متذکر شد، اعلام داده‌های ناامیدکننده از شاخص مدیران خرید بود که در روز دوشنبه اعلام شد. این شاخص که به نوعی می‌تواند نمایان‌گر رونق در بازارها باشد در ماه ژوئن عدد ۴/ ۶۳ را ثبت کرده بود. پیش‌بینی متخصصان اما از این شاخص در ماه جولای ۵/ ۶۲ بود؛ اما با وجود بهبود اشتغال در این ماه، شاخص برخلاف پیش‌بینی‌ها عدد ۲/ ۶۱ را نشان‌ می‌داد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: