کد خبر: ۱۹۳۲۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۲ - ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - 28 March 2021
دریاچه سدها و مناظر زیبای اطراف منابع آبی که تاکنون در انحصار شرکت‌های آب منطقه‌ای بود اینک با تدبیر دولت تدبیر و امید از انحصار خارج شده و از امسال پذیرای مشتاقان گردشگری آب علاوه بر دریای‌های شمال و جنوب کشورخواهد بود و گام نخست آن در ۱۰ سد اجرایی می‌شود.

بانکداری ایرانی- دریاچه سدها و مناظر زیبای اطراف منابع آبی که تاکنون در انحصار شرکت‌های آب منطقه‌ای بود اینک با تدبیر دولت تدبیر و امید از انحصار خارج شده و از امسال پذیرای مشتاقان گردشگری آب علاوه بر دریای‌های شمال و جنوب کشورخواهد بود و گام نخست آن در ۱۰ سد اجرایی می‌شود.

به گزارش روز شنبه ایرنا، وجود ۱۸۴ سد بزرگ با ویژگی‌های منحصر به فرد ظرفیت قابل توجهی برای توسعه گردشگری در منابع آبی است و از طرفی می تواند فرصتی برای حفاظت از منابع آب و تبدیل به یک رویه پسندیده همه گیر باشد.

بحث توسعه گردشگری در منابع آبی پس از آنکه «حسن روحانی» رییس جمهوری سال گذشته دستور آن را به وزارت نیرو داد، از خردادماه همان سال مورد توجه جدی‌ این وزارتخانه به عنوان نهاد اصلی متولی منابع آبی کشور قرار گرفت و برداشتن گام‌های لازم برای توسعه این موضوع از همان زمان آغاز شد.

برنامه‌ریزی‌ها و تدارک‌های لازم منجر به آن شد تا ۲۷ خردادماه پارسال وزارت نیرو با هدف توسعه گردشگری در منابع آبی تفاهمنامه‌ای را با وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به امضا برساند تا بر اساس آن بتوان شرایط را برای حضور گردشگران در منابع آبی به خصوص سدها فراهم کرد.

اجرایی شدن تفاهمنامه این امکان را فراهم خواهد کرد تا مردم و گردشگران بتوانند در کنار این منابع از مواهب طبیعی استفاده کنند.

وزیر نیرو در زمان امضای تفاهمنامه با وزارت گردشگری گفت: امروز ۱۷۰ دریاچه و مخزن سد و نیز بیش از ۵۰ تالاب در کشور وجود دارد که به زودی و با رعایت مقررات زیست محیطی امکان استفاده از این مواهب الهی برای مردم فراهم خواهد شد.

«رضا اردکانیان» افزود: بحث رونق گردشگری در تاسیسات آبی در گذشته به دلیل نبود امکانات و وجود نگرانی‌هایی در باره حفظ کیفیت منابع آبی چندان مورد توجه نبود، اما امسال(۹۸) و با کمک سازمان میراث فرهنگی و اتخاذ تدابیر لازم این امکان فراهم شده و رونق گردشگری با لحاظ دقیق مباحث حفظ کیفیت منابع آب دنبال خواهد شد.

وی خاطر نشان ساخت: این امر علاوه بر آنکه رونق گردشگری را به همراه خواهد داشت توسعه اشتغال را نیز به دنبال دارد و بخش زیادی از جوانان کشور را مشغول خواهد ساخت.

گرچه قرار بود رونق گردشگری در منابع آبی از همان سال گذشته اجرایی شود اما شیوع گسترده بیماری کرونا این امر را با تاخیر روبرو کرده و پیگیری آن به دلیل همه گیر شدن این بیماری ناتمام ماند.

اما امسال این موضوع مجدد در دستورکار وزارت نیرو قرار گرفت به گونه ای که دهم اسفندماه «قاسم تقی زاده خامسی» معاون آب و آبفای وزیر نیرو در مراسم رونمایی از ۳۵ پروژه ساز و کاری وزارت نیرو و در قالب پویش هر هفته #الف_ب_ ایران از امضای قرارداد ۳۰ سد تا پایان دولت دوازدهم در چارچوب موضوع گردشگری سدها خبر داد.

وی ادامه داد: به دنبال اشاره رییس جمهوری در سال گذشته به موضوع گردشگری سدها، بلافاصله کمیته‌های گردشگری سدها در همه استان‌ها تشکیل شد.

تقی زاده خامسی افزود: در داخل وزارت نیرو، تاسیسات آبی سال‌ها در اختیار برخی امور خصوصی شرکت‌ها قرار می‌گرفت و مردم به آنها دسترسی نداشتند و در خارج از وزارت نیرو هم وقتی از گردشگری سدها و آوردن مردم برای دیدن آنها و استفاده بهینه از سدها صحبت می‌شد اغلب با مقاومت‌هایی مواجه می‌شد.

معاون وزیرنیرو گفت: برنامه استان‌ها به کمیته‌های گردشگری ابلاغ شد تا سدهایی که می‌توان از آنها در این راستا استفاده کرد را معرفی کنند که ۱۱۰ سد معرفی و پس از انتشار فراخوان برای ۵۷ سد، ۳۰ سد انتخاب شد که در همین دولت به مرحله قرارداد می‌رسد.

وی اظهار داشت: یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در این زمینه سرمایه‌گذاری و ۳ هزار نفر به طور مستقیم صاحب شغل خواهند شد.

سدهای برنجستانک، صلاح الدین کلا، سنبل رودشیاده، الیمالات، آب بندان اسب چین در استان مازندران، سدسلیمانشاه، جامیشان، شیان در استان کرمانشاه و نیز سد گلابر در استان زنجان، سد فریمان و درونگر در استان خراسان رضوی، سد شهرچای و حسنلو و سد سردشت در استان آذربایجان غربی از جمله سدهای منتخب برای رونق گردشگری از تابستان امسال هستند.

سد طالقان استان تهران، سدحوضیان در استان لرستان، خواجه نفس نگارستان و سد وشمگیر در استان گلستان، سد تنظیمی جیرفت در استان کرمان، سدمجن و دامغان در استان سمنان و نیز قلعه چای در استان آذربایجان شرقی، سد گتوند و کارون ۴، سد تنظیمی دزآریوبرزن و سدکرخه در استان خوزستان نیز از دیگرسد هایی هستند که برای استفاده مردم برروی آنان بازگشایی خواهند شد.

مردم می توانند علاوه بر استفاده از مزیت های طبیعی این سدها از امکانات تفریحی که برای آنها نظیر قایق سواری، اسکیت روی آب و دیگر تفریحاتی که پیش بینی می شود نهایت استفاده را ببرند.

«رضا اردکانیان» وزیر نیرو هم در این ارتباط اسفندماه گفت: تاسیسات گردشگری در اطراف دریاچه سدهای کشور با رعایت ملاحظات زیست محیطی برای رونق این بخش از صنعت ایران برای استفاده از ظرفیت های موجود ساخته می شود.

وی از تدوین سند گردشگری آبی هم در ایران خبر داد و گفت: برای نخستین بار محدودیت و ممنوعیت استفاده گردشگری از دریاچه ها برداشته شد و قرار است در اطراف سدها با رعایت ملاحظات زیست محیطی و کنترل های کمی و کیفی آب، زیرساخت های گردشگری ایجاد شود.
وی عنوان کرد: سرمایه گذاری برای احداث تاسیسات گردشگری در این فضاها به مزایده گذاشته شد و از تابستان ۱۴۰۰ به مرور این طرح ها به بهره برداری می رسد و هموطنان از این ظرفیت بزرگ طبیعی برای گردشگری استفاده می کنند که البته اشتغالزایی قابل ملاحظه ای نیز دارد.
وزیر نیرو اظهار داشت: مجموعه این طرح ها ریل گذاری مناسبی برای فعالیت در عرصه آب و برق کشور به دنبال دارد.

به گزارش ایرنا، گردشگری در منابع آبی تازه ترین فرصت برای توسعه و رونق گردشگری در کشورمان به حساب می‌آید که می‌تواند پای بسیاری از گردشگران جهان را هم به کشورمان باز کرده و درآمدهای سرشارتری را نصیب مان سازد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: