کد خبر: ۱۹۲۵۷۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۴ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - 07 March 2021
رئیس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی تهران نسبت به رعایت نشدن مسائل بهداشتی در خشکشویی‌های آنلاین هشدار داد و از کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی تقاضای خشکشویی‌ها نسبت به شب عیدهای پیش از کرونا و کاهش ۳۰ درصدی نسبت به سال قبل خبر داد.

بانکداری ایرانی- رئیس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی تهران نسبت به رعایت نشدن مسائل بهداشتی در خشکشویی‌های آنلاین هشدار داد و از کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی تقاضای خشکشویی‌ها نسبت به شب عیدهای پیش از کرونا و کاهش ۳۰ درصدی نسبت به سال قبل خبر داد.

ابوالفضل رجب زاده در گفت‌وگو با ایسنا، از افزایش قیمت ۱۰ تا ۱۵ درصدی نرخ نامه خشکشویی در ابتدای سال ۱۳۹۹ خبر داد و گفت: این در حالی است که اجناس مورد نیاز خشکشویی‌ها بیش از ۳۰۰ درصد و حتی در مواردی بیش از ۵۰۰ درصد رشد داشته است.

به گفته وی قیمت پر کلر اتیلن که ماده اصلی لباسشویی است که از طریق واردات تامین می‌شود، از حدود سه تا چهار میلیون تومان در اوایل سال، حالا به ۱۱ میلیون تومان، قیمت نایلون از کیلویی ۷ تا ۸۰۰۰ تومان به ۴۵ هزار تومان، هر بسته چوب لباسی از ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان به ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزار تومان رسیده است.

رجب زاده همچنین با بیان اینکه دولت بی‌سروصدا قیمت انرژی را افزایش داده، تصریح کرد: برای مثال قبض‌های یک ماهه تبدیل به ۲۰ روزه شد و مشخص نشد چگونه افزایش قیمت انرژی محاسبه شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه برخی از مواد مصرفی به دلیل توقف واردات یافت نمی‌شود، اظهار کرد: ساده‌ترین مثال آن کاغذی است که برای درج شماره روی لباس منگنه می‌شود. این کاغذ وارداتی بوده که حالا فقط یک نوع جنس درجه پنج چینی از آن در بازار موجود است.

بنابراین به گفته رئیس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی تهران هزینه‌های این صنف به شکل سرسام آوری افزایش و متقاضی آنها کاهش داشته است. هزینه‌های جانبی مثل اجاره بها و ارزش افزوده ملک هم وجود دارد. به عبارت دیگر فعالیت صنف خشکشویی به اندازه ارزش ملکی و سرمایه‌ای که برای این کار استفاده خوابیده بازدهی ندارد. بنابراین افراد زیادی از این صنف خارج شدند.

کاهش تقاضای خشکشویی

رجب زاده در ادامه از کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی تقاضای خشکشویی‌ها نسبت به شب عیدهای پیش از کرونا خبر داد و گفت: شرایط اقتصادی و وضعیت معیشتی مردم نیز باعث شده تا نسبت به زمان مشابه سال گذشته هم تقاضای خشکشویی حدود ۳۰ درصد کاهش یابد. چرا که وضعیت اقتصادی انقدر برای مردم سخت شده که ترجیح می‌دهند از خدمات خشکشویی که نوعی خدمات لوکس حساب می‌شود استفاده نکنند. به عبارت دیگر مردم اول شکم خود را سیر می‌کنند، بعد لباس می‌خرند و ترجیحا خودشان شستشو و اتو را انجام می‌دهند. به طور کلی وضعیت اقتصادی تاثیر زیادی بر فعالیت خشکشویی‌ها دارد.

وی همچنین با بیان اینکه ۴ درجه خشکویی در صنوف این بخش انجام می‌شود، تاکید کرد که هر واحد صنفی مکلف است نرخنامه اتحادیه را با هولوگرام و مهر برجسته اتحادیه در دید مردم قرار دهد. در غیر این صورت اگر نرخنامه کپی یا عکس باشد مورد تایید اتحادیه نیست و شهروندان می توانند از این واحد شکایت کنند.

در دام خشکشویی آنلاین نیافتید

رئیس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی تهران در پایان هشدار داد که مردم به خشکشویی‌های آنلاین اعتماد نکنند چرا که بررسی اتحادیه نشان می دهد شستشو در این نوع خشک‌شویی‌ها در مکان‌های آلوده، کثیف و بدون رعایت مسائل بهداشتی انجام می‌شود و حتی چند پتو در ماشین‌های بزرگ همزمان شسته می‌شود. اتحادیه نسبت به این واحدها هیچ اشراف و تعهدی ندارد، چرا که هیچ کدوم از این واحدها زیر مجموعه اتحادیه نیستند، مگر این که از اتحادیه صنف خشکشویی و لباسشویی جواز داشته باشند.

وی افزود: اتحادیه خشکشویی جواز خشکشویی ارائه می‌دهد، اما واحدهای آنلاین با این نماد یا جواز اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی فعالیت می‌کنند. اکثر این واحدها فقط یک ماشین، کامپیوتر و ادمین دارند که لباس را از مردم دریافت می‌کنند و در بدترین واحدهای زیرزمینی و درجه سه شستشو می‌دهند، اما پول شستشوی درجه یک از متقاضی دریافت می‌کنند. البته واحدهای خشکشویی که جواز اتحادیه دارند، اما در کنار کار خود فعالیت آنلاین هم انجام می‌دهند مورد تایید اتحادیه هستند و اگر تخلفی انجام دهند رسیدگی می‌شود. اما اتحادیه حداقل روزی چهار تا پنج شکایت از واحدهای آنلاین دارد که نمی‌تواند به آن‌ها رسیدگی کند، چرا که به آن‌ها دسترسی ندارد.

برچسب ها: خشکشویی ، شب عید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: