کد خبر: ۱۹۱۶۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - 13 February 2021
مجید صفدری؛ مدیرعامل سابق بیمه ما در گفت‌وگو با بانکداری ایرانی؛
صنعت بیمه نیاز فوری به فناوری، نوآوری، خلاقیت، تکنولوژی جدید و شرکت‌های متنوع و تخصصی و بیمه‌نامه‌های تخصصی بیمه دارد و اینکه فقط مانند شرکت‌های قبلی باهمان کیفیت و ساختار شرکت جدیدی به صنعت بیمه اضافه شود هیچ کمکی به افزایش ضریب نفوذ بیمه نمی‌کند.

 بانکداری ایرانی -   نیاز صنعت بیمه نوآوری ‌است. صنعت بیمه نیاز فوری به فناوری، نوآوری، خلاقیت، تکنولوژی جدید و شرکت‌های متنوع و تخصصی و بیمه‌نامه‌های تخصصی بیمه دارد و اینکه فقط مانند شرکت‌های قبلی باهمان کیفیت و ساختار شرکت جدیدی به صنعت بیمه اضافه شود هیچ کمکی به افزایش ضریب نفوذ بیمه نمی‌کند.


مجید صفدری، مدیرعامل سابق بیمه ما بابیان مطلب فوق، در مورد نگاه کارشناسی در خصوص تاسیس شرکت‌های جدید بیمه در صنعت بیمه ایران گفت: دو نظریه در مورد احداث و تا سیس شرکت‌های جدید بیمه در بین کارشناسان وجود دارد. نظریه اول می‌گوید وجود شرکت‌های بیمه‌گری جدید کمک به افزایش ضریب نفوذ بیمه می‌کند. دلیل این امر این است که باوجود و حضور شرکت‌های جدید، آورده و سرمایه‌های بخش بیمه‌گری افزایش پیداکرده و شرکت‌های جدید باعث توانمندی مالی و توانگری مالی شرکت‌های بیمه و صنعت بیمه شوند و با توجه به آماری که بیمه مرکزی سال گذشته منتشر کرده است، در حال حاضر کل اموال و دارایی‌های شرکت‌های بیمه حدود 900 هزار میلیارد ریال است، بنابراین با آغاز فعالیت شرکت‌های جدید بخشی از اموال و سرمایه ودارایی‌های شرکت‌های بیمه افزایش‌یافته و با شبکه‌های فروش و بازاریابی‌های جدیدی که اتفاق می‌افتد و با بیمه‌نامه‌ای که این شرکت‌های جدید ارائه می‌کنند، به ضریب نفوذ بیمه کمک می‌کند.


صفدری افزود: در مقابل این نظریه، کارشناسان دیگری می‌گویند به شرطی افزایش شرکت‌های بیمه عاملی برای افزایش ضریب نفوذ بیمه در ایران می‌شود که بتواند بازار بالقوه و بالفعل را بزرگ کرده و اگر قرار باشد که شرکت‌های جدید سهم بازار شرکت قدیم را بگیرند این افزایش ضریب نفوذ بیمه نیست بلکه این شرکت‌های جدید سراغ شرکت‌های قدیمی رفته و مشتری آن‌ها را جذب می‌کنند؛ بنابراین در بازار اتفاق خاصی رخ نداده است و این قضیه منجر به افزایش ضریب نفوذ بیمه نشده است. شرکت‌های بیمه جدید سهم قبلی را از بین می‌برند.


این کارشناس ارشد صنعت بیمه تصریح کرد: هم‌اکنون نیاز صنعت بیمه کشور نوآوری، ورود تکنولوژی جدید و به‌روز است و زمانی که نوآوری و خدمات جدید و تکنولوژی جدید و محصول تازه‌ای به وجود آمد، آن موقع می‌توان بروی تا سیس شرکت‌های جدید فکر کرد. به‌عنوان نمونه در حال حاضر یک نوع بیمه عمر وجود دارد که به همه افراد و اقشار جامعه، همان بیمه‌نامه عمر فروخته می‌شود. به دانش‌آموز، معلم، دانشجو، پرفسور دانشگاه، کارمند، وزیر، نماینده مجلس، کشاورز، مهندس، کارگر و تکنسین همان یک نوع بیمه‌نامه فروخته‌شده و هیچ تنوعی در کار نیست و این ضعف بزرگی در دنیای امروز است. بنابراین در وهله ‌اول باید ضعف‌ها را جبران کرده و صنعت را غنا بخشید، بعد سراغ کارهای جدید رفت. بیمه‌نامه‌های مخصوص دانشجو، پرفسور دانشگاه، تکنسین و پزشک و غیره طراحی شود. بنابراین نیاز ما نوآوری، خلاقیت و ایجاد خدمات جدید است. اینکه هنوز در خصوص حضور یا عدم حضور خسارت‌دیده‌ها بحث می‌شود به درد صنعت بیمه نمی‌خورد و این مساله نشان از درجا زدن صنعت بیمه دارد. یا اینکه بحث خودروهای متعارف و غیرمتعارف در صنعت بیمه که درگذشته در مجلس مصوب شده و در صنعت بیمه وجود دارد بسیار زیان‌آور است، هنوز مصالح بزرگ صنعت بیمه است، یعنی رشدی در این صنعت رخ نداده است.


مدیرعامل سابق بیمه در ادامه اظهار کرد: نکته بعدی این است که باید به سراغ توانگری صنعت بیمه رفت. برخی از شرکت‌های بیمه در کشور ما سرمایه‌ای در حد یک آپارتمان دارند. این شرکت چگونه می‌تواند پوشش ریسک کند و چگونه ظرفیت نگهداری ریسک دارد.


مجید صفدری در خصوص نیاز کشور به تا سیس شرکت‌های تخصصی گفت: در دنیا شکل جدیدی از بیمه بوجود آمده که تحت عنوان «شورتی باند» نامگذاری شده ‌است. یعنی پیمانکار و کارفرما از طریق شرکتی به نام شورتی باند باهم ارتباط خواهند داشت. یعنی پیمانکار ریسک‌های خود را به یک شرکتی می‌دهد و کارفرما ریسک‌ها و مدیریت ریسک را به شورتی باندها می‌دهد. در دنیا این شورتی باندها ریسک پیمانکاران عمرانی را قبول می‌کنند. درواقع خودشان دارای استانداردهای هستند که بر اساس آن استانداردها کار می‌کنند و کار جدیدی است و انقلابی در صنعت بیمه خواهد بود نماینده‌های جدید، شرکت‌های جدید، اشتغال جدید و همچنین ارزیاب‌های جدید شکل می‌گیرد.


وی افزود: صنعت بیمه باید در گام بعدی به سراغ بیمه‌های جدید برود. مثلاً به سراغ انواع جدید بیمه‌نامه در صنعت نفت و گاز رفت. یا در معادن، عمران و غیره سرمایه‌گذاری جدید با شرکت‌های جدید و تخصصی کرد. چرا فقط صنعت بیمه گیرکرده است روی بیمه عمر شرکت‌های جدید بیمه در صنعت نفت و گاز و معدن راه‌اندازی شود.


وی در پایان گفت: در ایران، درمجموع برای کل کشور، بالغ‌بر 15 هزار میلیارد دلار اموال و دارایی وجود دارد. از این 15 هزار میلیارد دلار اموال و دارایی برای حدود چهار هزار میلیارد دلار، بیمه‌نامه صادرشده است. یعنی حدود 11 هزار میلیارد دلار کشور پوشش ریسک ندارند. یعنی صنعت پالایشگاه، پتروشیمی، معدنی و غیره ارتباط تنگاتنگی با شرکت‌های بیمه ندارند چرا این اتفاق رخ‌داده است؟ به خاطر اینکه شرکت‌های بیمه تخصصی در آن صنایع نداریم و شرکت¬های بیمه توان پوشش همه ریسک¬های آن صنایع را ندارند لذا شرکت‌های بیمه باید به سمت کارهای تخصصی بروند.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: