کد خبر: ۱۹۱۶۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۴ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - 13 February 2021
بانک قرض‌الحسنه رسالت که تنها از غیر درآمدهای غیر مشاع خود بهره می‌برد، توانسته‌است در دوران شیوع ویروس کووید-19 یا همان کرونا و همچنین رکود اقتصادی، علاوه بر افزایش میزان تسهیلات، حساب‌های خود را مثبت نگه‌دارد .

 بانکداری ایرانی -   بانک قرض‌الحسنه رسالت که تنها از درآمدهای غیر مشاع خود بهره می‌برد، توانسته‌است در دوران شیوع ویروس کووید-19 یا همان کرونا و همچنین رکود اقتصادی، علاوه بر افزایش میزان تسهیلات، حساب‌های خود را مثبت نگه‌دارد و با این رخداد، این بانک نشان داده‌است که دقیقا با معیارهای بانکداری جهانی رفتار کرده و به جای اینکه سودهای آن چنانی و مضر برای اقتصاد ایران پرداخت کند، مانند همه بانک های دنیا (غیر از بانک های ایرانی) از راه سود اندک تسهیلات و بیشتر از طریق کارمزد کسب درآمد کرده‌است.


صنعت بانکداری در دنیای امروز، کمی با ایران متفاوت است. در کشورهای پیشرفته که دستورالعمل‌های بازل را اجرا کرده‌اند اعطای تسهیلات با سود بالا هرگز وجود ندارد و حتی در برخی از بانک‌ها نرخ بهره تسهیلات زیر یک درصد است. به همین جهت بانک ها تلاش می‌کنند با ارائه خدمات و از محل کارمزد کسب درآمد کرده و البته با سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف درآمد زایی داشته‌باشند.


اما در ایران بانک‌های دولتی و خصوصی با دریافت سود تسهیلات سنگین امرار معاش کرده و کارمز در اولویت چندم انها قرار دارد.


اما بانک قرض الحسنه رسالت در ماه های اخیر نشان داده است که می توان با رعایت برخی قوانی و از راه کارمزد و سرمایه گذاری هم سوددهی مثبتی داشت.


این رخداد از آن جایی اهمیت دارد که بدانیم بانک قرض الحسنه رسالت تنها وام‌های کم بهره قالب بانکداری اسلامی که همان قرض‌الحسنه است، پرداخت می کند و دارای درآمد مشاع نیست.


در حقیقت بانک رسالت بالاترین نرخی که برای تسهیلات در نظر می‌گیرد چهار درصد است که آن هم در قبال کارمزدها کسب می‌شود، اما بیشترین وام‌های بانک مشمول کارمزد دو درصدی است.


این در حالی است که بسیاری از بانک های خصوصی و دولتی ایران با پرداخت بهره‌های بالای 20 درصد نتوانستند درآمدی به کیفیت قرض‌الحسنه رسالت کسب کنند.


در سه ماهه سوم 1399 درآمد بانک قرض‌الحسنه رسات از محل تسهیلات حدود چهار هزار میلیارد ریال و درآمد از محل کارمزد بیشتر از 1500 میلیارد ریال بوده‌است.
به گفته مدیر اعتبارات بانک قرض الحسنه، در شش ماهه نخست سال جاری بیش از 400هزار فقره تسهیلات پرداخت شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 40درصد افزایش داشته‌است.


بر همین اساس، سود عملیاتی 330 میلیارد ریالی رسالت در حالی در آذر99 اخذ شده است که بانک توانسته 182 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کند و در مقابل 213 هزار میلیارد ریال سپرد جذب کند.همچنین حدود 23 هزارمیلیارد ریال سرمایه گذاری توسط بانک صورت گرفته است.


با بررسی بیشتر در این اعداد و ارقام مشخص می شود که بانک رسالت تنها بانکی است که در حقیقت توانسته با استانداردهای جهانی و کارمزد کسب درآمد کرده و وارد بازی سودسازی پانزی و مهلک نشود.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: