کد خبر: ۱۹۱۵۸۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۲ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - 11 February 2021
معاون شبکه فروش و توسعه بازار بیمه کارآفرین
کارمزد باید به‌گونه‌ای اصلاح شود که درآمد شبکه فروش کاهش نیافته و نمایندگان و کارگزاران در خسارت، ریسک و منافع بیمه به‌گونه‌ای دخیل شوند؛ در این صورت گام بزرگ برای اصلاح ساختار بیمه‌گری در ایران برداشته خواهد شد.

 بانکداری ایرانی - کارمزد باید به‌گونه‌ای اصلاح شود که درآمد شبکه فروش کاهش نیافته و نمایندگان و کارگزاران در خسارت، ریسک و منافع بیمه به‌گونه‌ای دخیل شوند؛ در این صورت گام بزرگ برای اصلاح ساختار بیمه‌گری در ایران برداشته خواهد شد.


علیرضا حجتی، معاون شبکه فروش و توسعه بازار بیمه کارآفرین بابیان مطلب فوق در گفت‌وگو با بانکداری ایرانی و با اشاره به اینکه موضوع کارمزد نمایندگان به‌صراحت در آیین‌نامه 83 بیمه مرکزی مطرح‌شده است در خصوص تغییر احتمالی کارمزدها اظهار کرد: کل درآمد شبکه فروش از محل کارمزدی است که از شرکت‌های بیمه‌ای دریافت می‌نمایند و در حال حاضر نمایندگان و کارگزاران با همین درآمد، فضای کسب‌وکار و امرارمعاش خود را پایه‌ریزی نمودند لذا موضوع اصلاح کارمزد از اهمیت به سزایی برای بسیاری از فعالان شبکه فروش برخوردار می‌باشد. در ابتدا باید دلایل اصلاح کارمزد بررسی شود به عقیده برخی از کارشناسان کارمزد بیمه‌نامه‌های مسئولیت در مقایسه با سایر بیمه‌نامه‌ها بسیار بالا می‌باشد و این امر باعث شده که قیمت تمام‌شده بیمه‌های مسئولیت افزایش‌یافته و بسیاری از شرکت‌های بیمه در این بخش متحمل زیان شوند به همین دلیل موضوع اصلاح و کاهش کارمزد بیمه‌های مسئولیت در دست بررسی و اصلاح قرارگرفته شده است.


این کارشناس ارشد صنعت بیمه در ادامه افزود: اگر نحوه پرداخت کارمزد و هزینه‌های صدور در خارج از ایران را بررسی کنیم به چند نکته اساسی پی ‌خواهیم برد. نخستین مساله این است که وقتی بیمه‌نامه‌ای صادر می‌شود هزینه صدور مستقیما از بیمه‌گذار دریافت و با ابطال بیمه‌نامه هزینه‌ها برگشت داده نمی‌شوند. در خصوص نحوه پرداخت کارمزد نیز بسته به نوع بیمه‌نامه‌ها تا میزان 3 تا 5 درصد کارمزد پرداخت می‌شود و بیشترین سود و انتفاع نماینده، در پایان قرارداد و زمانی است که نسبت خسارت به لحاظ شرکت بیمه‌ای معقول باشد.


البته در کشورهای مختلف این موضوع متفاوت است ولی نقطه اشتراک در کشورهای توسعه‌یافته، دخیل نمودن شبکه فروش در ریسک‌های بیمه‌ای می‌باشد که در پایان پوشش‌های بیمه‌ای، نمایندگان و کارگزاران خود را در سود و زیان دخیل می‌نمایند این باعث می‌شود علاوه بر مدیریت شبکه فروش نیز دغدغه‌های ریسک‌پذیری را داشته باشد با این اقدام علاوه بر اصلاح نرخ‌های بیمه‌ای، کاهش رقابت ناسالم بین شبکه فروش، موجبات سودآوری شرکت‌های بیمه‌ای فراهم خواهد شد و در این طرح همه ذینفعان برنده خواهند شد.
معاون شبکه فروش و توسعه بازار بیمه کارآفرین تصریح کرد: در ایران به مسئله خسارت و ریسک مشتری توجه چندانی نمی‌شود و مسائل فقط برای جذب مشتری مطرح می‌شود و بعد از صدور دیگر هیچ مسئولیتی متوجه شبکه فروش نیست. درصورتی‌که در شرکت‌های خارج از ایران شرایط این‌گونه نیست و پاداش عدم خسارت به‌مراتب از کارمزد بالاتر پرداخت می‌شود؛ بنابراین نماینده دنبال شناخت ریسک‌های مناسب شرکت می‌گردد.

اگر این اتفاق بیافتد، دست دلال‌های این صنعت هم از این بازار کوتاه می‌شود. در حال حاضر شرکت‌هایی هستند که به دلیل داشتن ریسک بالا، ضررهای زیادی را متوجه برخی از شرکت‌های بیمه کردند، اما هرسال باوجود ریسک بالا، توسط نماینده‌ها در بین شرکت‌های بیمه دست‌به‌دست شده و به شرکت‌ها ضرر می‌زند درحالی‌که بیمه‌گذار است که منتفع می‌شود و شرکت‌های بیمه‌ای را با زیان بالایی مواجه می‌سازد.
حجتی در خصوص تأثیر طبقه‌بندی کارمزد در این شرایط گفت: طبقه‌بندی کارمزد بیمه‌نامه‌ها می‌تواند تأثیر مثبتی بر فضای کسب‌وکار داشته باشد. البته می‌بایستی اصلاح کارمزد به شیوه‌ای انجام شود که حذف کاهش درآمد شبکه فروش در دستور کار نباشد بلکه اصلاح شیوه پرداختی، حذف دلالان و واسطه گران و درنهایت توانمندسازی شبکه فروش و شرکت‌های بیمه‌ای در دستور کار قرارگرفته شود.


حجتی در خصوص تأثیر ورود استارتاپ ها و فروش آنلاین بر شبکه فروش اظهار کرد: شبکه فروش در هر صورت از بین رفتنی نیست و در صنعت بیمه این شبکه فروش است که می‌تواند صنعت بیمه را به اوج برساند وی در ادامه افزود ازآنجایی‌که مشتری علم کافی به شرایط بیمه‌نامه‌ها ندارد و تصمیم‌گیری برای وی سخت خواهد بود. از مشاورین خبره و شبکه فروش جهت خرید بیمه‌نامه‌ها کمک خواهد گرفت و این موضوع دلیل روشنی بر تقویت شبکه فروش خواهد بود.


در عصر حاضر فروش به‌تنهایی و با روش‌های سنتی جوابگوی نیاز مشتریان نخواهد بود و نمایندگان می‌بایستی به‌صورت کار تیمی و منسجم فعالیت فروش خود را گسترش بدهند با این اقدام علاوه بر کاهش هزینه‌های سربار، موجبات تقویت یک کار تیمی و منسجم فراهم خواهد آمد و درآمد بیشتری نصیب شبکه خواهد شد.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: